آثار درج نشدن مهر ویزای ایران در پاسپورت خارجی‌ها

با افزایش یافتن دامنه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، خیلی از گردشگران خارجی از درج مهر ویزای ایران در گذرنامه‌شان دچار هراس شده اند و می‌ترسند که این مساله مانع از ورودشان به خاک ایالات متحده آمریکا شود. همین مساله، به طور مستقیم بر صنعت گردشگری سلامت ایران هم تاثیر مستقیم گذاشته است و بخصوص خیلی از گردشگران اروپایی به دلیل تهدیدهای آمریکا از سفر به ایران ممانعت می‌کنند، در حالی که درج نشدن مهر ویزای ایران در پاسپورت گردشگران خارجی، می‌تواند تا حد زیادی دغدغه آنها را برطرف کند.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، درواقع این نگرانی برای آنها وجود دارد که مسافران اروپایی در صورت سفر به ایران دیگر نتوانند از مرز آمریکا رد بشوند، زیرا آمریکا نسبت به ورود ایرانیان و کسانی که به ایران سفر کرده باشند، سخت‌گیری می‌کند.

خوشبختانه بر اساس خبری که رئیس انجمن دفاتر مسافرتی کشور اعلام کرده است، از این پس گردشگران خارجی می‌توانند بدون درج مهر ویزان ایران به کشور ما سفر کنند. حرمت‌الله رفیعی توضیح می‌دهد: باتوجه به اینکه برخی از کشورهای اروپایی، دغدغه درج نشدن مهر ویزای ایران در پاسپورتشان را داشتند، در حال حاضر این موضوع برای آنها عملیاتی شد.

به گفته رفیعی، این موضوع برای برخی از کشورهای اروپایی که دغدغه درج نشدن مهر ویزای ایران در پاسپورتشان را داشتند، عملی شده است؛ چراکه باتوجه به تحریم‌ها این نگرانی برای برخی ایجاد شده بود که اگر مهر ایران در پاسپورت آنها زده شود؛ از مراودات آنها با آمریکا جلوگیری خواهد شد.

البته این موضوع هنوز نتوانسته است که در بازه کوتاه مدت، تاثیر مستقیمی در افزایش میزان ورود گردشگران به کشور داشته باشد، اما می‌توان انتظار داشت که در ماه‌های آینده، تاثیر این اقدام مثبت را در افزایش آمار گردشگران خارجی شاهد باشیم.

رئیس انجمن دفاتر مسافرتی کشور هم به همین مساله اشاره می‌کند و می‌گوید: باید بگویم که این موضوع هنوز تاثیری در کار ما ایجاد نکرده و سبب افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران نشده است، چراکه هیچ‌وقت این موضوعات تاثیری آنی نمی‌گذارد و با گذر زمان خود را نشان می‌دهد. دلیل این موضوع هم این است که گردشگران همیشه برای سفر به ایران از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی خود را انجام می‌دهند. در نتیجه باید گفت که تاثیر درج نشدن مهر روی پاسپورت گردشگران نیز چند ماه طول خواهد کشید.

البته در مرداد ماه امسال نیز علی اصغر مونسان، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست هم اندیشی معاون این سازمان با اعضای هیات مدیره جامعه هتلداران ایران از همکاری و موافقت نیروی انتظامی و وزارت امورخارجه برای مهر نخوردن گذرنامه گردشگران خارجی هنگام ورود به ایران خبر داده بود.

مونسان یادآور شده بود: مشکلات دریافت ویزای آمریکا برای گردشگران خارجی ‌که به ایران سفر می‌کنند باعث ایجاد ریزش در گردشگر ورودی کشور شده است.

صدور ویزای الکترونیک برای متقاضیان سفر به ایران

از قرار معلوم، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشورهای اروپایی ، از این پس، بدون زدن مُهر در پاسپورت شهروندان اروپایی متقاضی سفر به ایران، ویزای ویژه ای با “کد الکترونیک” صادر خواهد کرد و در مبدا، یعنی در فرودگاه‌های ایران هم نیازی به زدن مُهر بر صفحات پاسپورت وارد شونده نخواهد بود، اما در عین حال، دریافت ویزای الکترونیک، بدون اثر مُهر در پاسپورت، شامل کشورهایی مانند انگلستان، کانادا، بنگلادش، عراق، اردن هاشمی، سوریه و آمریکا نمی‌شود.

همچنین سرهنگ محسن صمدی، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا هم توضیح داده است: به دلیل اینکه ویزای ایران الکترونیکی شده است، بنابراین برچسب روادید در داخل گذرنامه اتباع اروپایی دیگر وجود ندارد و به همین خاطر مهر ورود به کشور ایران هم به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و تمام اطلاعات از جمله تاریخ ورود و خروج درباره گذرنامه اتباع اروپایی کاملاً الکترونیکی ثبت می‌شود. این اتفاق مهم نیز دو دلیل عمده دارد. اول اینکه روند کنترل و ورود اتباع اروپایی، تسریع خواهد شد و دوم اینکه از جعل روادید جلوگیری می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرده است: خوشبختانه در تعاملی که با وزارت امور خارجه داشتیم این اقدام از چند ماه قبل عملیاتی شده است و بجز ده کشور که فعلا ساز و کار برای آنها فراهم نشده روادید برای بقیه کشورها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود.

توسعه گردشگری سلامت با درج نشدن مهر ویزای ایران در پاسپورت گردشگران اروپایی

وقتی گردشگر خارجی بدون ترس از تحریم‌های آمریکا بتواند وارد کشور ما بشود، همین موضوع قطعا می‌تواند تاثیر مثبتی بر توسعه گردشگری سلامت داشته باشد.

دکتر الهام حاتمی زاده، کارشناس اقتصاد سلامت درباره آثار این اقدام بر توسعه صنعت گردشگری سلامت می‌گوید: قرار نیست که کشور آمریکا درباره آمار ورود و خروج گردشگران به ایران، اطلاعاتی داشته باشد و این اطلاعات در سامانه‌های دولتی ایران، محرمانه می‌ماند. وقتی چنین اتفاقی بیفتد، قطعا گردشگران سلامت از کشورهای اروپایی با اشتیاق بیشتری به ایران سفر می‌کنند، زیرا با قدرت می‌توانم بگویم که محال است این گردشگران سلامت بتوانند کشوری مشابه ایران پیدا کنند که هم از پزشکان مجرب و خدمات درمانی پیشرفته بهره‌مند باشد و هم هزینه‌های درمان در آن تا این حد ارزان تمام شود.

حاتمی زاده با اشاره به اینکه این اقدام می‌تواند در بلند مدت، گردشگری سلامت را احیا کند، خاطرنشان می‌کند: کدام گردشگر سلامت بدش می‌آید که با یک بیستم هزینه‌های جراحی زیبایی در آمریکا، درمان شود و خدمات باکیفیت درمانی دریافت کند. یا کدام گردشگر سلامت است که نخواهد با هزینه پنج هزار دلاری، چند هفته اقامت درمانی در ایران داشته باشد و علاوه بر دریافت خدمات درمانی مطلوب از سایر جاذبه‌های گردشگری کشورمان نیز بهره‌مند شود. قطعا اغلب گردشگران اروپایی به این موضوع راغب هستند و با درج نشدن مهر میزای ایران در پاسپورت خارجی‌ها، قطعا آمار ورود این گردشگران اروپایی به کشور ما نیز چند برابر خواهد شد.

با توجه به اینکه درج نشدن مهر ویزای ایران در پاسپورت خارجی‌ها، اجرایی شده است، می‌توان پیش بینی کرد که فرآیند ارزآوری در صنعت گردشگری سلامت ایران، تا چند ماه آینده توسعه یابد و شاهد اتفاق‌های خوبی در این صنعت باشیم. البته نباید از خاطر برد که افزایش آمار این گردشگران خارجی با تجهیز هرچه بیشتر امکانات و زیرساخت‌های درمانی و گردشگری کشور نیز رابطه مستقیم دارد.

امین جلالوند

نظرات بسته شده است.