افزایش آمار ورود توریست‌های ۲۵۰۰ دلاری به ایران

توریست سلامت می‌تواند چندین برابر یک توریست معمولی، ارزآوری داشته باشد. این موضوعی است که رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز به آن تاکید دارد و می‌گوید: در شش ماهه دوم سال، شمار گردشگران اروپایی رشد خواهد کرد، هرچند تا به امروز تعداد گردشگران منطقه‌ای ۵۱ درصد رشد داشته است که بیشتر آن‌ها از نوع توریست‌ های ۲۵۰۰ دلاری یا همان گردشگران سلامت بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، علی اصغر مونسان، توضیح داده است: این گردشگران در بخش گران، یعنی گردشگری سلامت سرمایه‌گذاری می‌کنند که برای کشور بسیار اهمیت دارد. ما به این مسافران، گردشگران ۲۵۰۰ دلاری می‌گوییم، در حالی که توریست‌های اروپایی، ۱۳۰۰ دلاری بودند.

معاون رییس جمهور ادامه می دهد: در شش ماه ابتدای امسال، ورود گردشگر به کشور رشد قابل ملاحظه‌ای داشته، هرچند که ترکیب گردشگران تغییر کرده است، اما در آینده‌ای نزدیک اروپایی‌ها نیز متوجه می‌شوند که مشکلات امروز کشور، اقتصادی است و هیچ ارتباطی با مباحث امنیتی ندارد. معتقدم سال ۹۷ با وجود همه تهدیدها، پُر از فرصت گردشگری خواهد بود و بیمارستان‌هایی کشور  مملو از گردشگران منطقه‌ای است که پس از روند درمانی، برای تفریح، مناطق شمالی کشور را انتخاب می‌کنند.

وی سپس درباره نوسانات نرخ ارز و ایجاد فرصت‌های گردشگری و صنایع دستی به تاثیر از آن هم یادآوری می‌کند: ما در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌توانیم به اقتصاد کشور کمک کنیم، هرچند که این تفاوت برای بخش‌های مختلف کشور مشکلاتی را ایجاد کرده، اما برای بخش گردشگری و صنایع دستی، فرصت بوده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپس به طرح دو نرخی شدن قیمت هتل‌ها و دریافت دلار از گردشگران خارجی توسط هتل‌ها اشاره کرده و می‌گوید: این طرح در سازمان در حال بررسی است و در روزهای آینده درباره‌ی آن اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین از موضوعاتی که می‌تواند ضریب ماندگاری گردشگران را در کشورمان افزایش دهد، رویدادهای گردشگری است که باید شهرهای گردشگرپذیر کشور به آن توجه ویژه داشته باشند. برای مثال شهری مثل اصفهان باید به این سمت حرکت کند و به طور جّد وارد این مقوله شود.

فرصت بالای ارزآوری در گردشگری سلامت

بر اساس آمارهای رسمی، هر گردشگر سلامت حدود سه برابر بیشتر از یک گردشگری معمولی، ارزآوری دارد. همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد که گردشگری سلامت تا چه حد می‌تواند ارزآوری بالایی به همراه داشته باشد.

بانک مرکزی هم اعلام کرده است که یش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ تقریباً از هر ۱۱ نفر، یک نفر به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در اقتصاد سفر و گردشگری مشغول به کار باشد و این امر نشان دهنده ظرفیت بالای اشتغال زایی این صنعت است.

پیشتر نیز دکتر علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود: ایران کشوری است که دارای رتبه پنجم دنیا از لحاظ دارا بودن صدها جاذبه تاریخی، تفریحی، فرهنگی ، طبیعی و گردشگری است که هرکدام از این جاذبه ها به تنهایی می‌تواند عامل مهمی برای جذب تعداد زیادی گردشگران خارجی باشد. با اینکه ترکیه در مقایسه با ایران دارای جاذبه های کمتری است، اما حدود ۱۲ برابر ایران در جذب گردشگران خارجی موفق عمل کرده است. درواقع، توریسم درمانی در ایران با وجود کیفیت بالای خدمات درمانی و قیمت ارزان به علت نبود تبلیغات مناسب هنوز نتوانسته جایگاه خود را بیابد، در حالی که ایران از نظر جاذبه‌های گردشگری طبیعی، آب و هوایی و باستانی به ترتیب در رتبه‌های دهم، پنجم و چهارم جهان قرار دارد.

به گفته ربیعی، چالش اصلی فرآروی گردشگری درمانی ایران نبود مدیریت یکپارچه در این حوزه است و از آنجایی که چنین ایده‌هایی در ایران نو تلقی می شود، به نظر می‌رسد تهیه طرحی که بتواند به شکل همه جانبه به این موضوع بپردازد و تجارب دیگر کشورها را مطالعه کند، در سیاستگذاری برای جذب گردشگر در این حوزه موثر خواهد بود.

همچنین دکتر بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم درخصوص فرصت مغتنم ارزآوری در حوزه گردشگری سلامت می‌گوید: امروزه حوزه پزشکی در کشور به جهت وجود نخبگان علمی، ارتقای زیادی پیدا کرده است. یکی از مبنای توسعه اقتصادی در سایه توجه به این حوزه شکل می گیرد و بدون شک با صرفه جویی در هزینه و سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توان گردشگری سلامت را گسترش داد. در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه کشور دولت مکلف به اختصاص درصدی از اعتبارات در حوزه گردشگری سلامت شده که امیدواریم این بخش از برنامه توسعه بتواند شکل اجرایی به خود گیرد.

به گفته خالقی، ارایه خدمات مطلوب با قیمت مناسب دو اصل برای جذب توریست از کشورهای مختلف دنیا است که با استفاده از آن می‌توان علاوه بر ارایه خدمات مناسب، زمینه برای گسترش توریسم درمانی فراهم شود.

در شرایطی که کشور ما تشنه جذب سرمایه گذاری‌های خارجی برای حرکت در مسیر توسعه و اشتغال زایی است، صنعت گردشگری سلامت می‌تواند این فرصت ناب را در اختیار کشور ما قرار دهد که از امکانات درمانی و پزشکان مجرب خود برای ارزآوری در حوزه گردشگری سلامت بهره ببریم.

امین جلالوند

نظرات بسته شده است.