ارائه خدمات گردشگری سلامت در آسمان و دریا!

سرمایه‌گذاری در بخش‌های نوظهوری چون خدمات سلامت در خطوط هوایی رونق گرفته است

انستیتو سلامت بین المللی، اعلام کرده است سبک زندگی امروزی مردم در سراسر جهان باعث شده تا تقاضای سفر‌های سلامتی در سراسر جهان افزایش بیابد که همین موضوع عاملی در رونق گرفتن سایر بخش‌های گردشگری نیز خواهد بود. رونق بخش‌های تازه‌ای چون خدمات سلامت در خطوط هوایی نتیجه این تغییرات جدید است.

به گزارش مدتورپرس؛ خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، کارشناسان این انستیتو با درنظر گرفتن درآمدهای صنعت گردشگری اعلام کرده‌اند: گردشگری سلامت سالانه ۶۳۹/۴ میلیارد دلار در جهان  گردش مالی به خود اختصاص داده که این رقم در بخش‌های مختلفی مثل گردشگری، غذا، اقامت و گشت‌وگذار  یا خرید توزیع شده است. به همین دلیل اغلب سرمایه‌گذاران با توجه به علاقه گردشگران برای تجربه مدیتیشن، ماساژ، کلاس تناسب اندام و سونا و حتی دریافت خدمات سلامت در خطوط هوایی و در طول پروازهای تجاری در تلاش هستند با استفاده از این تقاضاها، سهم بالاتری از گردش مالی گردشگری به خود اختصاص دهند.

در همین حال کارشناسان گزارش یادشده که نوامبر سال گذشته منتشر شده است معتقدند این شرایط البته وضعیتی را ایجاد می‌کند که سرمایه‌گذاران بیشتری در بخش‌های گردشگری مرتبط و متناسب با گردشگری سلامت سرمایه‌گذاری کنند، به‌صورتی که می‌تواند حیات صادرات نامرئی را در گروی رونق گردشگری سلامت دانست.

این گروه تاکید می‌کنند یکی از دلایل اصلی افزایش تقاضای سفرهای سلامتی تغییر نگرش مردم از سبک زندگی ناسالم شهرنشینی در مناطق صنعتی به سبگ زندگی سالم است. به این ترتیب که انجام فعالیت‌های تناسب اندام / بدن ذهن، خوردن سالم، غذای ارگانیک و … خواهد بود.

این گروه درباره مناطقی که بیشترین رشد سفرهای سلامتی را دارند معتقدند سه چهارم رشد سفرهای سلامتی تا سال ۲۰۲۰ میلادی در مناطق آسیا، اقیانوس آرام، آمریکای لاتین، کارائیب و خاورمیانه خواهد بود و این مناطق تا تاریخ یادشده همواره روند تقاضای سفرهای داخلی و بین‌المللی را برای دستیابی به خدمات سلامتی تجربه می‌کنند.

روند روبه‌رشد گردشگری سلامت از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ میلادی

جدول آمار گردشگری سلامت جهان

سلامت، مهمان‌نوازی و فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری

با درنظر گرفتن اینکه گردشگری سلامتی با توجه به افزایش اطلاعات گردشگران از اهمیت سلامتی در زندگی شهرنشینی، طی چندسال گذشته رونق قابل توجهی به خود دیده شرکت‌های فعال در این زمینه و همچنین دولت‌ها نیز در تلاش هستند از فرصت استفاده کرده و درآمدهای بیشتری از این بازار داشته باشند.

از این رو جای تردید نیست که ببینیم اغلب شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات گردشگری مثل امکان اقامتی، رستوران‌ها و … به نوعی متصل به این رشد و گسترش باشند و مدل‌های مختلف و تازه‌ای از کسب‌وکارها ایجاد شود که نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان عرصه گردشگری را نیز به خود جلب کرده‌اند. چون این گروه یقین داشتند رمز موفقیت‌کارشان توجه به اهمیت سلامتی برای گردشگران امروزی است. در این بخش بد نیست به برخی از کسب و کارهای ایجاد شده توجه داشته باشیم.

خدمات سلامت در خطوط هوایی

براساس آزمایش‌های انجام شده متخصصان سلامتی به این نتیجه رسیده‌اند پروازهای طولانی و تکرای آنها باعث می‌شود برنامه‌های بهداشتی و سلامتی مسافران با چالش مواجه شود. این افراد تاکید دارند استرس حاصل از پرواز برای بدن و معطلی‌های طولانی در فرودگاه‌ها اثرگذاری منفی در سلامت بخش‌های مختلف بدن مسافران خواهد داشت.

به همین دلیل سرمایه‌گذاران خطوط هوایی با درنظر گرفتن توجه بسیار زیاد گردشگران به اهمیت سلامتی در سفر وارد این بخش شده و برای جلوگیری از کاهش تقاضای مسافران، خدماتی مرتبط با سلامت نیز در مسیرهایشان ارائه دهند و بخش تازه‌ای در تجارت‌شان با عنوان خدمات سلامت در خطوط هوایی را اضافه کنند. به عنوان مثال خدمات بهداشتی داخل فرودگاه‌ها، سالن‌ها و دستگاه‌های ماساژ، غذای سالم، آرامش طول پرواز و همچنین استراحت‌گاه‌های فرودگاه‌ها و اتاقک مدیتیشن در کابین هواپیما از جمله این خدمات است.

هتل‌هایی با خدمات سلامت

همانطور که هر روز شاهد گسترش تعداد تقاضای گردشگری سلامت در سراسر جهان هستیم می‌بینیم اغلب اقامت‌گاه‌ها نیز برای پذیرایی بیشتر از این مسافران امکاناتی را فراهم می‌کنند. می‌توان طراحی‌های خاص هتل‌ها که آرامش بخش است را اولین تغییر دانست. این درحالی است که طراحی اتاق، رنگ‌آمیزی، موسیقی، خدمات ورزشی، رستوران‌های ارگانیک، سالن‌های پخش فیلم، اسپاها و ده‌ها خدمات دیگر یکباره به فهرست خدمات هتل‌ها افزوده شده است.

پکیج‌های گردشگری سلامت آژانس‌های گردشگری

رشد تقاضای گردشگران سلامت در سراسر جهان در استراحت‌گاه‌های نوین آرام نگرفته و در نهایت کانترهای ارایه پکیج‌های سلامتی نیز به دفاتر خدمات گردشگری افزوده شد. این پکیج‌ها علاوه بر استفاده از خدمات ایرلاین‌ها و هتل‌های مخصوص اینبار سراغ کشتی‌های کروز رفته و سفرهای دریایی را برای آرامش مسافران ارائه می‌کنند.

برندهای گردشگری سلامت هم از راه رسیدند

توسعه گردشگری سلامت و البته ورود سایر بخش‌های گردشگری به این شاخه از گردشگری عاملی بود تا برخی ارائه‌د‌هندگان خدمات، مرتبط به فکر ایجاد برندهای سلامتی خاص در گردشگری باشند. تاجایی که امروز می‌بینیم برخی از برندهای خدمات گردشگری سلامت هزاران هزار گردشگر را به خود جذب کرده‌اند. به عنوان مثال برندهایی مثل Peloton، Westin و ده‌ها برند دیگر هرکدام در بخش‌هایی مشغول به ارائه خدمات سلامت به گردشگران این شاخه هستند.

پدیده‌ای به نام کار و گردشگری سلامت

امروز در دهکده جهانی شاید مرزهای فیزیکی میان کشورها تقریبا بی‌معنی شده و در نهایت می‌بینیم میلیون‌ها نفر برای دستیابی به امکانات بهتر اقتصادی و استفاده از فرصت‌های شغلی کشورهای دیگر غیر از زادگاهشان، مجبور هستند برای دوره‌هایی طولانی‌تر از یک سفر کوتاه‌مدت، در آن منطقه اقامت داشته باشند. به همین دلیل فرصتی ایجاد شده تا برخی از ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری پکیجی را ارایه کنند به نام کار و سلامت. در این پکیج البته جا برای گروهی از گردشگران هم وجود دارد که می‌خواهند با اقامت طولانی‌مدت‌تر با فرهنگ و آداب و رسوم مقصد بیشتر آشنا شوند. به عنوان مثال شرکت‌های Roam، Outsite، Remote  و Experience از جمله این شرکت‌ها هستند.

یک رابطه جدید سفر، کار و سلامتی. برای کسانی که می‌خواهند یک کشور را برای یک مدت طولانی‌تر از تعطیلات استاندارد تجربه کنند، شرکت‌ها ترکیبی از همکاری، سفارشی‌سازی و سفر را ارائه می‌دهند که افراد را قادر می‌سازد تا کشورهای دیگر و فرهنگ‌ها را هزممان با کار خود تجربه کنند.

در گزارشی کارشناسان برآورد کرده‌اند، روند رشد گردشگری سلامت سالانه ۷/۵ درصد است درحالی که در بهترین شرایط اقتصادی گردشگری عمومی رشدی معادل ۶/۴ درصد را به خود خواهد دید به همین دلیل است که تاکید داریم گردشگری سلامت می‌تواند رشد گردشگری عمومی را تضمین کند.

تهیه‌کنندگان گزارش انستیتو سلامت جهانی براورد کرده‌اند گردش مالی توریسم سلامت در سال ۲۰۲۲ میلادی رقمی معادل ۹۱۹ میلیارد دلار یعنی سهمی معادل ۱۸ درصد از کل درآمد گردشگری عمومی دهکده جهانی و در این شرایط تعداد تقاضای سفرهای سلامتی رشد ۸/۱ درصدی داشته و سالانه ۱/۲ میلیارد سفر در تاریخ یاد شده خواهد بود. شاید اضافه شدن بخش‌های تازه‌ای چون خدمات سلامت در خطوط هوایی به گردشگری سلامت بتواند این اعداد و ارقام را بیش از پیش‌بینی‌های فعلی رشد دهد.

ترجمه: عماد عزتی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.