چطور پلتفرم‌های آنلاین، اقتصاد گردشگری را بزرگ می‌کنند؟

داستان گردش مالی ۱۰۰ میلیارددلاری اکسپدیا

مدیرعامل شرکت اکسپدیا (پلتفرم مسافرتی) اعلام کرد: این شرکت پس از ۱۵ سال به گردش مالی ۱۰۰میلیارد دلاری دست یافته است. به این ترتیب باید بپذیریم فضای مجازی همچنان در واقعیت گردشگری توسعه می‌یابد.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، پانزده سال پیش اولین گردهمایی سرمایه‌گذاران اکسپدیا در لاس‌وگاس برای افزایش سرمایه و پرده برداری از پروژه‌های آینده برگزار شد و در آن جلسه این شرکت روسا و مدیران مربوطه اعلام کردند اکسپدیا به پلتفرمی جهانی تبدیل خواهد شد.

در آن روز شاید برخی از حاضران زیاد به گفته مدیرعامل وقت اکسپدیا توجه نکرده و برخی هم این جمله را رویایی دست‌نیافتنی دانستند؛ این درحالی است که براساس آخرین گزارش مالی این شرکت از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ میلادی، اکسپدیا سودی معادل یک میلیارد دلار را به نام خود ثبت کرده است.

مارک اوکرستورم، مدیرعامل اکسپدیا درجلسه‌ای با حضور بیش از ۴۵۰۰ نفر از نمایندگان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات گردشگری می‌گوید: اکسپدیا امروز بزرگترین پلتفرم مسافرتی است که در ۷۵ کشور ارائه‌دهنده تمامی خدمات گردشگری را ارائه می‌دهد. ما امروز در مرکز صنعت گردشگری نشسته‌ایم و مشغول بازخوانی پروژه‌های آینده خودمان هستیم و استراتژی‌های متفاوتی برای این پروژه‌ها ارائه خواهیم کرد.

اوکرستورم در ادامه می‌افزاید: با همین شعار «جهان را به دست می‌گیریم» کار را آغاز کردیم و امروز توانسته‌ایم به عنوان تنها شرکت ارائه‌دهنده خدمات مسافرتی در فضای مجازی طی دوازده‌ماهه منتهی به سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ گردش مالی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری را تجربه کنیم.

وی درباره تقسیم‌بندی درآمد ناخالص بخش‌های مختلف این پلتفرم مسافرتی اظهار می‌کند: براساس محاسباتی که انجام داده‌ایم، طی دوره یادشده گردشگرانی که از پلتفرم ما استفاده کرده‌اند، رقمی معادل ۵/۹۷ میلیارد دلار هزینه‌ کرده‌اند، این درحالی است که در بخش ارائه خدمات فناوری‌های نوین در سفر (فروش نرم‌افزار، اپلیکیشن و…) ۵/۱ میلیارد و در بخش بازاریابی (فروش برای دیگران) نیز ۷/۵ میلیارد دلار کسب کرده‌ایم.

مدیرعامل اکسپدیا تصریح می‌کند: درباره روند رشد شرکت در سال آینده نیز اگرچه برخی نشانه‌ها از اثرگذاری جنگ تجاری آمریکا و چین بر وضعیت گردشگری جهان دیده می‌شود و مشکلات اقتصادی در قاره سبز و آمریکای جنوبی هم می‌تواند تقاضای سفر را تحت تاثیر خود قرار دهد، اما بطور کلی خوشبین هستیم که سال ۲۰۱۹ هم تجارب خوبی داشته باشیم.

وی معتقد است با توجه به روند روبه رشد تولید ناخالص جهانی در سال آینده و افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان در همین دوره، صعود تقاضای سفر نیز در بازار گردشگری در دو بخش داخلی و بین‌المللی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

اوکستروم تاکید می‌کند: رشد و گسترش سفر با استفاده از خودروهای اشتراکی (اوبر) یکی از مهمترین دلایلی است که در بسیاری از کشورها می‌تواند تقاضای سفر را تحت تاثیر خود قرار دهد. به این ترتیب برآورد کرده‌ایم فقط در قاره اروپا احتمالا سال آینده پلتفرم اوبر می‌تواند به ۱۰ درصد رشد تقاضای سفر بین کشورهای عضو کمک کند.

محیط کار شرکت اکسپدیا
محیط کار شرکت خدمات مسافرتی اکسپدیا

مدیرعامل اکسپدیا ضمن اشاره به داده‌های اقتصادی شرکت Phocuswright (یکی از زیرمجموعه‌های اکسپدیا) اظهار می‌کند: البته این پایان کار نیست چون رشد تقاضای خرید بلیت هواپیما طی سال آینده ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت که براساس برآوردهای متخصصان ما این تقاضا علاوه بر اینکه مربوط به افزایش توان اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته یا درحال توسعه است به دلیل افزایش سفرهای تجاری و گردشگری هم خواهد بود، اما نکته جالب اینجاست که روند خرید بلیت هواپیما به صورت آنلاین نسبت به سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) ۴۴ درصد رشد داشته که می‌تواند امتیازی برای شرکت‌های ارائه‌دهنده چنین خدماتی از جمله اکسپدیا باشد.

دنیا آنلاین‌تر خواهد شد

در همین حال، آلن پیکریل، مدیر مالی گروه اکسپدیا ضمن اشاره به روند روبه رشد گردشگری در سراسر دهکده جهانی می‌گوید: با توجه به گردش مالی ۶/۱ تریلیون دلاری گردشگری عمومی در سراسر جهان پتانسیل بالایی برای انواع کسب وکارهای مرتبط ایجاد شده است. به عنوان مثال اکسپدیا در همین بازار فقط در بخش اجاره محل اقامت با رشدی ۱۴ درصدی طی ۱۲ ماهه منتهی به سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ میلادی، ۵/۳۴۳ میلیون اتاق/شب اجاره داده است.

پیکریل همچنین در ادامه می‌افزاید: برآوردهای ما نشان می‌دهد که بیشترین تقاضا رزرو و اجاره اتاق در بخش گردشگری بین‌المللی با رشد ۱۹ درصدی بوده است به این ترتیب که ۴۵ درصد از متقاضیان اجاره اتاق از کشوری متفاوت از محل تقاضای اجاره بوده‌اند. نکته جالب‌تر اینکه از هر سه تقاضای بین المللی برای اجاره اتاق یک نفر از طریق اپلیکیشن‌های تلفن همراه این کار را انجام داده است.

وی اظهار می‌کند: برهمین اساس اکسپدیا تصمیم‌گرفته است ۹ درگاه آنلاین ارائه‌دهنده خدمات گردشگری بخصوص در بخش اقامتی را در بخش‌های مختلفی از دنیا که دارای پتانسیل بالاتری هستند ایجاد کند که عبارتند از ۴ درگاه در آمریکای لاتین، سه درگاه در خاورمیانه و دو مورد در چین که یک مورد از آن‌ها بروزرسانی درگاهی قدیمی است.

مدیرمالی شرکت اکسپدیا در ادامه می‌گوید: با بررسی‌های آماری که انجام داده‌ایم بازار اجاره محل اقامتی در سراسر جهان، یکی از پرقابلیت‌ترین سوژه‌های سرمایه‌گذاری است به این صورت که شرکت  HomeAway در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ میلادی نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۳۳ درصدی تقاضا را به خود دیده است. به عنوان مثال هم اکنون ۷/۱ میلیون محل اقامتی قابل رزرو در این سایت ارائه شده است که تنها در ماه مارس سال ۲۰۱۷ یکصدهزار واحد به واحدهای قبلی افزوده شده است. در نهایت برآورد کرده‌ایم تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی ۸۰۰ هزار واحد دیگر نیز به فهرست ما افزوده شده است.

مترجم: شیدا رمزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.