تعریف تازه گردشگری تندرستی چیست؟

گردشگری تندرستی یک سفر هدفمند برای بهبود خوشبختی ذهنی، جسمی یا روحی است

گردشگری تندرستی و غذا همواره در مسیری موازی و اغلب همپوشان گام بر می‌دارند. مقاله‌ای که در ادامه می‌آید به قلم کامیل هوهب، سفیر انجمن جهانی مسافرت‌های غذایی (World Food Travel Association (WFTA))، درباره تعریف تازه گردشگری تندرستی نوشته شده است.

گردشگری تندرستی: خلق تجربه‌های بهتر، افزایش درآمد و ارتقای برندها

دیگر شکی نیست که تندرستی و حال خوب از یک مقوله رایج سفر به یک موتور محرک صنعت تغییر کرده است. به طوری که شیوه‌های پاسخگویی هواپیماها، خطوط هوایی، هتل‌ها و بازاریاب‌های مقاصد گردشگری به نیازهای جسمی و روحی مشتریان و مصرف‌کنندگان را نیز تغییر داده است. گردشگری تندرستی به عنوان مقوله جدید در مسافرت همچنان رو به تکامل است؛ بنابراین اکنون زمانی مهم و حیاتی برای گردشگری تندرستی است. اینکه همین حالا گردشگری تندرستی چطور فهمیده می‌شود تأثیری ماندگار بر چگونه توسعه یافتن و پیشرفت این صنعت دارد؛ چرا که این نوع از گردشگری مصرف‌کنندگان کسب‌وکارها و مقاصد و مردمان آن مناطق را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دیدگاه های منسوخ شده در مورد گردشگری تندرستی و تعریف تازه گردشگری تندرستی

مقالات و روندهای جدید مرتبط با تعریف تازه گردشگری تندرستی پیشنهاد می‌کنند که اسپاها خدمات پراکنده و بی‌ارتباط خود را با برنامه‌های از قبل تنظیم‌شده ارائه ‌کنند.

تعاریف رایج خیلی وقت است که از مد افتاده‌اند. برای مثال این را در نظر بگیرید «گردشگری تندرستی سفری است در ارتباط با پیگیری حفظ خوشبختی شخصی فرد». این تعریف با تمرکز بر یک فرد مجزا تنها یک بُعد را تقویت می‌کند؛ درحالی‌که تعریف تازه گردشگری تندرستی تاکید می‌کند تندرستی ماهیتی چندبُعدی دارد. انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند که برای بقا به ارتباط نیاز دارند. تنهایی اکنون خطر بزرگی برای سلامت شخصی و تهدید رو به رشدی برای تندرستی همگانی محسوب می‌شود. تندرستی مربوط به چگونگی نسبت ما با خودمان، با دیگران و با جهان پیرامون ما است.

تعریف تازه گردشگری تندرستی چه می‌گوید؟

برای گذر از یک رویکرد منسوخ و خودمحور به حالتی که تندرستی را به مثابه یک امر کارکردی در جهان معرفی می‌کند، بینگارد کامیل، دست به ارائه یک تعریف تازه گردشگری تندرستی زده است. این تعریف بر مبنای مرور ادبیاتی طولانی در مورد مفاهیم تندرستی، روان شناسی مثبت نگر، نظریه انگیزش و نظریه دستاورد است. این تعریف تازه می‌گوید: «گردشگری تندرستی یک سفر هدفمند برای بهبود خوشبختی ذهنی، جسمی یا روحی است که دربرگیرنده اکتشاف، ارتباط، دگرگونی و تحقق است و مشارکت مثبت میان افراد، فرهنگ ‌ها و طبیعت را بالا می‌برد.»

تحقیقات نشان می‌دهد که خوشبختی عاطفی اگر از سلامت جسمانی برای یک مسافر مهم‌تر نباشد کمتر هم نیست. گزارش‌های مربوط به صنعت اسپا نیز نشان داده‌اند که درمان‌های اسپا بیشتر برای کاهش استرس رزرو می‌شوند.

مفهوم‌پردازی بهتر یعنی ارائه برنامه‌ها و خدمات بهتر

تعریف تازه گردشگری تندرستی شیوه کاملاً جدیدی از فهم گردشگری تندرستی ارائه می‌دهد که به روشی جامع‌تر و همسو با چند بُعدی بودن تندرستی است. در واقع ارائه تعریفی بهتر از گردشگری تندرستی می‌تواند بینش خوبی برای به حداکثر رساندن درآمد هتل‌های اسپا را با خلق محصولات، تجربیات و پروموشن‌های بهتر به ما ارائه دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که هدف، عامل کلیدی برای طول عمر و خوب زندگی کردن است. طرفداران محیط زیست برای حفاظت از زمین، هوا و کیفیت آب و نیز حیات وحش می کوشند. تندرستی فرهنگی به احترام قائل شدن برای تنوع و شیوه‌ای از زندگی اشاره دارد که به سمت ساحت‌هایی چون غذا، مد، هنر، ادبیات، معماری، زبان و دیگر تفاوت‌های منحصر به فرد گسترش می‌یابد. درحالی که مثال پیشینی از گردشگری تندرستی به طور خاص به مردم دیگری اشاره نداشت و روابط مثبت را حفظ می‌کرد، تعامل مثبت انسانی برای حال خوب و حس خوشبختی نکته مرکزی تعریف تازه گردشگری تندرستی است. این موضوع برای مسافران شامل مبادلات بازرگانی منصفانه، خرید از مردم محلی، حمایت از مشاغل و به خوبی با دیگران رفتار کردن می‌شود.

ارائه تعریفی جامع از گردشگری تندرستی جهت بیشتری برای توسعه محصول، ارائه خدمات و پروموشن می‌دهد. درواقع تعریف تازه گردشگری تندرستی سنگ بنای فهم مسافران و گام‌های حیاتی برای مشارکت آنها است.

مسافران محوری تندرستی در برابر مسافران تصادفی تندرستی

منظور از مسافر اصلی تندرستی (همچنین به عنوان یک مسافر اولیه تندرستی نیز مورد اشاره قرار می‌گیرد) مصرف‌کننده‌ای است که تنها هدفش از سفر، بهبود حس‌وحال شخصی‌اش است. آنها اغلب اقتصادی فکر می‌کنند. مسافران مسئولیت‌پذیری هستند که به دنبال تجربه‌های غوطه‌ور می‌شوند.

یک مسافر تصادفی تندرستی (که به آن مسافر ثانویه تندرستی نیز گفته می‌شود) مصرف‌کننده‌ای است که تجربه او از تندرستی برای هدف سفرش امری موردی و اتفاقی است. آنها ممکن است تنها یک جلسه آب معدنی برای خود رزرو کنند، در باشگاه هتل ورزش کنند یا یک وعده غذای گیاهی بخورند و همه این کارها را هم برای حفظ عادات سالم سبک زندگی در سفر انجام دهند. اما آنها به دنبال تعطیلاتی نیستند که آن‌ها را در یک حال خوب غوطه‌ور کند.

بیشتر مشتریان به دنبال سفر تجربی هستند و این ایده را دارند که وقتی به خانه برمی‌گردند انسانی بهتر و آگاه‌تر شده باشند. درحال حاضر تقاضایی جهانی برای تجربه‌های تازه‌ای از سفر وجود دارد که ارتباطات عاطفی عمیقی ایجاد کند. در پاسخ، برندهای مسافرتی درحال توسعه و تدوین خدمات شخصی‌تر و خصوصی‌تر هستند که بر پیوند خوردن گردشگران با فرهنگ محلی، ذائقه‌ها و تجربیات منحصربه‌فرد بومی تمرکز می‌کنند. هدف آنها تقویت سطح بالاتری از مشارکت گردشگران در سفر است.

مردمی که به تعطیلاتی همراه با فعالیت‌های حال‌خوب‌کن علاقه‌مند هستند به دنبال دگرگونی می‌گردند. گویی چیزی در زندگی وجود دارد که دوست دارند تغییرش دهند. آنها به دنبال شیوه‌ای هستند تا با آن برای زندگی معنا بسازند و ارتباط قوی‌تری در جهان برقرار کنند. این افراد دیگر با یک جلسه اسپای کوتاه‌مدت راضی نمی‌شوند، بلکه به دنبال مزایا و معانی بلندمدت هستند. این‌ها مواردی است که در تعریف تازه گردشگری تندرستی به آن‌ها توجه شده است.

صنعت گردشگری سلامت و تعریف تازه گردشگری تندرستی

اگر مقصود ما پذیرایی از مهمانان با پناهگاهی توأم با صلح و استقبال و رهاندن آنها از فشارهای جهان بیرون است، جایی که کانون تمرکز، خودمراقبتی و کاهش استرس است؛ بنابراین فهمیدن سفر تندرستی نکته‌ای کلیدی است. چنین سفرهایی با تجربیات ناملموس ترویج و تبلیغ می‌شود. صنعت گردشگری سلامت با دراختیار گرفتن تعریف تازه گردشگری تندرستی می‌تواند نسبت به افزایش درآمد خود نیز امیدوار باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.