هر گردشگر سلامت ۱۵۲۸ دلار بیشتر از گردشگر عادی خرج می‌کند!

بازارهای رو به رشد گردشگری سلامت: اسلواکی، فیلیپین، شیلی، مالزی و ویتنام در تعقیب چین و هند

اقتصاد گردشگری سلامت رشد قابل توجهی طی سالیان اخیر داشته به گونه‌ای که از بازار ۵۶۳ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۵ میلادی ، سال گذشته به رقمی معادل ۶۳۹ میلیارد دلار یعنی رشد ۵/۶ درصدی دست پیدا کرده است. این درحالی است که کارشناسان تاکید دارند این بخش از گردشگری رشدی تقریبا بیش از دوبرابر نسبت به گردشگری عمومی با حداکثر ۲/۳ درصد رشد به خود دیده و تاکید دارند با همین روند سال ۲۰۲۲ میلادی گردشگری سلامت رشد ۷/۵ درصدی سالانه را تجربه کرده و در آن سال به گردش مالی ۹۱۹ میلیارد دلار خواهد رسید. از طرفی بازارهای رو به رشد گردشگری سلامت هم سروصدای زیادی به پا کرده‌اند..

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، اینها تنها اطلاعات اولیه‌ گزارشی با عنوان «اقتصاد گردشگری سلامت جهان» بودند که موسسه غیرانتفاعی و بین المللی گردشگری سلامت؛ چندی پیش در نمایشگاه بین‌المللی بازار گردشگری لندن از دستاوردهای این بخش از گردشگری دهکده جهانی منتشر کرده است.

شاید از خودتان بپرسید اهمیت انتشار و مطالعه چنین گزارش‌هایی در چیست؟ کارشناسان اقتصاد گردشگری و همچنین تحلیلگران صادرات نامرئی براین باورند که صنعت نوظهور گردشگری و بازارهای رو به رشد اقتصاد گردشگری سلامت با توجه به اینکه همچنان درحال رشد و توسعه بخش‌های مختلف است می‌تواند فرصت‌های بی‌شماری از سرمایه‌گذاری در اختیار علاقمندان و صاحبان سرمایه قرار دهد. از آنجایی که پایه اصلی هر فعالیت اقتصادی آمار و اطلاعات دقیق از ابعاد بازار مورد نظر است، این اطلاعات حکم معدنی از طلا برای صاحبان سرمایه و علاقمندان به سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری را خواهد داشت.

به همین دلیل انتشار سالانه روند تغییرات ایجاد شده در بخش‌های مختلف گردشگری آنچنان دارای اهمیت است که معمولا موسسات آماری و تحلیلی در این زمینه تلاش می‌کنند با استفاده از اطلاعات خام استخراج شده از بازارهای مختلف، هرسال گزارشی قابل اعتماد تهیه کرده و آن را در یکی از رویدادهای معتبر مرتبط در اختیار متقاضیان قرار دهند که سال گذشته میلادی نوبت به نمایشگاه بازار گردشگری لندن رسید.

لازم به یادآوری است که اولین نسخه از این گزارش سال ۲۰۱۳ میلادی و حجم ۱۰۰ صفحه‌ای منتشر شده است که در آن سفر به همراه پیگیری مسائلی که منجر به حفظ سلامت بدن گردشگر یا ارتقاء آن می‌شود  را به عنوان تعریف اصولی و علمی گردشگری سلامت عنوان کرده و اطلاعات این صنعت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از این رو بد نیست نیم نگاهی به آمارهای منشر شده در نسخه اخیر همین گزارش داشته باشیم.

براساس این گزارش طی دوره مورد نظر یعنی سال ۲۰۱۷ میلادی آمریکای شمالی با بیشترین درآمد صنعت گردشگری سلامت یعنی رقمی معادل ۲۴۲ میلیارد دلار روبرو شده و قاره سبز هم بیشترین تعداد گردشگران سلامت معادل ۲۹۲ میلیون نفر را پذیرایی کرده؛ این درحالی است که کشورهای منطقه اقیانوس آرام به عنوان صدرنشین در میزان رشد تعداد گردشگری سلامت بین دیگر مقاصد گردشگری سلامت دهکده جهانی با رشدی معادل ۳۳ درصد طی دو سال گذشته شناخته شده‌اند. اما بیشترین تعداد ورود گردشگران سلامت به صورت انفرادی در اختیار کشورهای چین با ۲۲ میلیون و هندوستان با ۱۷ میلیون گردشگر در همین دوره دوساله قرار دارد.

رشد گردشگری سلامت حداقل تا ۱۰ سال آینده ادامه خواهد داشت

دو نفر از محققان و تهیه کنندگان گزارش اخیر کاترین جانسون و اُهلیا یونگ درباره روند روبه‌رشد این صنعت و بازارهای رو به رشد گردشگری سلامت می‌گویند: گردشگری سلامت تنها مدت کوتاهی است که در بازار بین المللی گردشگری عمومی مطرح شده اما نکته قابل توجه این است که طی همین دوره کوتاه روند روبه رشد غیرقابل تصوری به خود دیده است. از آنجا که همچنان گردشگری پزشکی و سلامت روبه تکامل است برآورد می‌شود با همین سرعت حداقل یک دهه آینده به رشد خود ادامه دهد.

این دو محقق ضمن اشاره به تاثیرگذاری این بخش از گردشگری در توسعه سایر بخش‌ها تاکید می‌کنند: بررسی‌های آماری و اثرگذاری گردشگری سلامت در رشد و توسعه سایر بخش‌ها نشان می‌دهد اغلب بخش‌های مربوط به گردشگری عمومی مثل مراکز اقامتی، مراکز پذیرایی و حتی مراکز تفریحی خودشان را با این نوع گردشگری و نیازهای مخاطبانش همسو و هماهنگ کرده‌اند به صورتی که در چند سال اخیر می‌بینیم «هتل‌های سلامتی»، «مجتمع‌های سلامت جسمانی» و حتی «مراکز آرامش روح و ذهن» درحال افتتاح و ارایه خدمات به متقاضیان هستند.

جانسون در ادامه می‌گوید: البته کار به همین مراکز ختم نمی‌شود بررسی‌های دقیق‌تر بیانگر این نکته است که حتی خطوط هوایی، خطوط کشتی‌رانی و حمل و نقل زمینی هم در این بخش ورود کرده و مشغول ارایه خدمات به گردشگران هستند که می‌توان به انواع خدمات غذاهای ارگانیک، کابین‌های مخصوص و سایر خدمات نیز اشاره کرد.

کشورهای منطقه اقیانوس آرام به عنوان صدرنشین در میزان رشد تعداد گردشگری سلامت بین دیگر مقاصد گردشگری سلامت دهکده جهانی با رشدی معادل ۳۳ درصد طی دو سال گذشته شناخته شده‌اند. اما بیشترین تعداد ورود گردشگران سلامت به صورت انفرادی در اختیار کشورهای چین با ۲۲ میلیون و هندوستان با ۱۷ میلیون گردشگر در همین دوره دوساله قرار دارد.

این تحلیلگر و محقق بازار گردشگری سلامت معتقد است همسو شدن دو بخش بسیار سودآور دهکده جهانی یعنی سلامتی  با گردش مالی ۴/۲ (چهار و دو دهم) تریلیون دلار و گردشگری با گردش مالی ۶/۲ (دو و شش دهم) تریلیون دلار فرصت‌های گسترده‌ای برای صاحبان سرمایه ایجاد می‌کند که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. جالب توجه این است که ورود فناوری‌های نوین ظاهرا روند روبه رشد این بخش از گردشگری یعنی گردشگری سلامت بین‌المللی را دوچندان کرده است چون بسیاری ازفناوری‌های نوین دقیقا حکم کاتالیزور در بهبود ارایه خدمات به گردشگران سلامت را دارد.

اقتصاد گردشگری سلامت یک‌ششم کل اقتصاد گردشگری جهان است

آنطور که آمارها نشان می‌دهند از تعداد کل گردشگران بین‌المللی سال ۲۰۱۷ میلادی چیزی حدود ۸۳۰ میلیون نفر برای دستیابی به خدمات مناسب سلامتی و یا استفاده از اینگونه خدمات سفر کرده‌اند که ۱۳۹ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۱۵ برآورد شده است. این درحالی است که برآورد شده ۱۷ درصد از کل درآمد صادرات نامرئی مربوط به گردشگری سلامت بوده یا به عبارت دیگر از هر شش دلار خرج شده توسط گردشگران بین المللی یک دلار مربوط به بخش گردشگری سلامت است.

بررسی‌های آماری و اثرگذاری گردشگری سلامت در رشد و توسعه سایر بخش‌ها نشان می‌دهد اغلب بخش‌های مربوط به گردشگری عمومی مثل مراکز اقامتی، مراکز پذیرایی و حتی مراکز تفریحی خودشان را با این نوع گردشگری و نیازهای مخاطبانش همسو و هماهنگ کرده‌اند به صورتی که در چند سال اخیر می‌بینیم «هتل‌های سلامتی»، «مجتمع‌های سلامت جسمانی» و حتی «مراکز آرامش روح و ذهن» درحال افتتاح و ارایه خدمات به متقاضیان هستند.

بازارهای رو به رشد گردشگری سلامت

مناطق اقیانوس آرم، آمریکای لاتین و دریای کارائیب، خاورمیانه و شمال آفریقا، جنوب قاره سیاه طی دوره یاد شده با رشد ۴۰ درصدی تقاضای سفرهای سلامتی در سال ۲۰۱۷ میلادی روبرو شده‌اند این درحالی است که اگر بخواهیم از ابتدای سال ۲۰۱۵ تا پایان سال ۲۰۱۷ این روند را در مناطق یاد شده بررسی کنیم به رشد قابل توجه ۵۷ درصدی خواهیم رسید که می‌تواند به عنوان پتانسیل غیرقابل انکاری برای سرمایه‌گذاران باشد.

برترین بازارها کدامند؟

آنطور که آمارها و براوردهای اقتصادی نشان می‌دهند بازار گردشگری سلامت در مناطقی همچون آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و اقیانوسیه بسیار متمرکز تر از دیگر نقاط دهکده جهانی است که در میان آنها برترین رتبه‌ها به ترتیب در اختیار ایالات متحده، آلمان، چین، فرانسه و ژاپن با ۵۹ درصد از کل بازار قرار دارد، به این ترتیب که ایالات متحده آمریکا تنها یک سوم از کل درآمد این بخش از گردشگری را در اختیار دارد، این درحالی است که طی همین دوره چین توانسته از رتبه ۱۱ بین المللی به جایگاه سوم دستیابد و هندوستان هم از رتبه ۱۶ خود را به جایگاه ۷ رسانده، هرچند برای اولین بار از ابتدای سال ۲۰۱۰ میلادی تا زمان دوره مورد نظر گزارش ما نام مالزی هم در میان بیست کشور برتر گردشگری سلامت دهکده جهانی ثبت شده است.

آینده اقتصاد گردشگری سلامت چیست؟

براساس آمارهای منتشر شده گردشگری سلامت همچنان بر روند رشد خود ادامه خواهد داد تا جایی که برآوردها بیانگر این نکته هستندکه تا سال ۲۰۲۲ میلادی این بخش از صادرات کشورها رشدی معادل ۷/۵ (هفت و نیم) درصد سالانه یعنی بسیار سریعتر از رشد ۴/۶ (چهار رو شش دهم) درصدی گردشگری عمومی را تجربه می‌کند. این درحالی است که همین گزارش تاکید دارد سال ۲۰۲۰ میلادی گردشگری سلامت گردش مالی ۹۱۹ میلیارد دلاری با تعداد ۲/۱ میلیارد تقاضای سفر را تجربه خواهد کرد. کارشناسان و تهیه‌کنندگان گزارش مذکور درباره بازارهای رو به رشد گردشگری سلامت باورند بیش از نصف درآمد گردشگری سلامت در دوره یاد شده و همچنین سه چهارم تقاضاهای گردشگری سلامت در مناطق آسیا، اقیانوسیه، آمریکای لاتین، جنوب صحرای آفریقا و خاورمیانه و شمال آفریقا شکل خواهد گرفت.

بیشترین رشد گردشگری سلامت در اختیار کدام کشورهاست؟

آنطور که تحقیقات میدانی نشان می‌دهد بیشترین رشد در بخش گردشگری سلامت مربوط به کشورهای توسعه‌یافته بوده به صورتی که ایالات متحده و قاره سبز همواره در این زمینه رشد را تجربه کرده‌اند. اما سرزمین اژدها درکنار سرزمین عجایب یعنی کشورهای چین و هندوستان در این زمینه توسعه قابل‌توجه‌ای داشته‌اند به صورتی که هر دو کشور طی دوسال ۲۰۱۵ میلادی تا پایان ۲۰۱۷ میلادی به ترتیب ۲۲ و ۱۷ میلیون گردشگر سلامت را پذیرایی کرده‌اند. در همین حال اگر بخواهیم سایر کشورهای مطرح و بازارهای رو به رشد گردشگری سلامت را نیز بشناسیم به ترتیب نام کشورهای اسلواکی ۹/۳۶ درصد، فیلیپین ۱/۳۱ درصد، شیلی ۳/۲۹ درصد، مالزی ۶/۲۸ درصد و ویتنام با ۸/۲۲ درصد رشد برترین بازارهای رو به رشد گردشگری سلامت خواهند بود.

امتیاز گردشگران سلامت چیست؟

یکی از مهمترین نکات برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری سلامت سهم بالاتر درآمد این نوع گردشگری نسبت به گردشگری عمومی است. به صورتی که گزارش‌ها بیانگر این نکته هستند که طی سال ۲۰۱۷ میلادی مسافرانی که در قالب گردشگر سلامت بار سفر بسته بودند بطور میانگین ۱۵۲۸ دلار بیشتر از گردشگران عادی هزینه‌کرده‌اند یعنی ۵۳ درصد بیشتر پول خرج کرده‌اند. این درحالی است که اگر به حق بیمه پرداختی آنها نیز توجه داشته باشیم می‌بینیم این گروه طی هرسفر خود حداقل ۶۰۹ دلار یعنی ۱۷۸درصد بیشتر ازگردشگران عمومی برای بیمه کردن خودشان پرداخته‌اند.

مترجم: عماد عزتی

نظرات بسته شده است.