استارتاپ «بروبه» می‌خواهد به یک مرجع اطلاع‌رسانی گردشگری تبدیل شود

گپی با مهدی امینی، بنیانگذار استارتاپ «بروبه»

استارتاپ «بروبه» توسط مهدی ایمنی، بنیان‌گذاری شده است. امینی، ۳۷ ساله دو لیسانس در رشته‌های نرم‌افزار و آی‌تی دارد و در حال حاضر دانشجوی ارشد روباتیک است. او همچنین مدرک بند «ب» گردشگری را نیز دریافت کرده است. ایمنی می‌گوید: «گردشگری علاقه شخصی من بود. از طرفی هربار که قصد سفر داشتم، نمی‌دانستم با چه هزینه‌ای و به کجا می‌توانم سفر کنم این شد که سال ۸۷، ایده راه‌اندازی این استارتاپ در ذهن من شکل گرفت و در سال ۹۶، تصمیم گرفتم ایده‌ام را عملی کنم. تا پیش از این نیز در زمینه برنامه‌نویسی وب مشغول به کار بودم.»

«بروبه» را چطور تعریف می کنید و در آن چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

«بروبه» یک سایت اطلاع‌رسانی در زمینه گردشگری است. مشکلی که در حوزه گردشگری در ایران وجود دارد این است که اطلاعات مربوط به مناطق مختلف گردشگری کم و اطلاع‌رسانی در این زمینه ضعیف است. در حالی که مناطق بکری برای گردشگری وجود دارد و اکثر گردشگران به مناطق خاصی برای گردش می‌روند. هدف ما در «بروبه» این است که افراد، با مناطق دیگری که ظرفیت گردشگری دارند، آشنا شوند. از طرفی، هدف دیگری که دنبال می‌کنیم، بررسی امکانات مناطق مختلف گردشگری از نگاه کاربران است. از آنجایی که آژانس‌های مختلف گردشگری و مناطق مختلفی برای گردشگری وجود دارد بستری که بتوان در آن، این مناطق و امکانات مختلف آژانس‌ها را در آن مقایسه کرد، وجود نداشت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این امکان را برای گردشگران فراهم کنیم تا بتوانند این مقایسه را انجام دهند. کاربران می‌توانند نظرات خود را، هم به‌صورت امتیاز و هم به صورت متنی در مورد کیفیت خدمات مراکز مختلف بیان کنند.

استارتاپ بروبه
تیم استارتاپ بروبه در دفتر کارشان

آیا شما تنها در زمینه اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنید و به فروش خدمات نمی‌پردازید؟

نه، هدف اصلی ما اطلاع‌رسانی است و مراکز مختلف گردشگری و آژانس‌ها می‌توانند به‌صورت رایگان در سایت ثبت‌نام کنند و بدون پرداخت هزینه، خود را معرفی کنند. از طرف دیگر، امکان دیگری که در «بروبه» وجود دارد، این است که مراکز گردشگری روی نقشه قابل‌رویت هستند و کاربران می‌توانند نزدیک‌ترین مرکز گردشگری به خود را بیابند و به آن مراجعه کنند.

تاکنون چه تعداد مکان گردشگری از این طریق، خود را معرفی کرده‌اند؟

تاکنون اطلاعات حدود ۴۰۰ آژانس گردشگری و حدود ۳۰۰۰ مرکز گردشگری در داخل کشور، حدود ۱۰آژانس ایرانی بین‌المللی که در کشورهای دیگر مستقرند و حدود ۲۰۰ مرکز بوم‌گردی و حدود ۵۰۰ هتل در سایت قرار داده شده است.

استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت و گردشگری سلامت

تولید محتوا را خودتان انجام می‌دهید یا اینکه مراکز گردشگری خودشان تولید می‌کنند؟

متاسفانه مراکز گردشگری به غیر از تبلیغات خودشان، محتوایی تولید نمی‌کنند و تمام محتوا را خودمان تولید می‌کنیم.

با توجه به اینکه مراکز گردشگری خودشان را به‌صورت رایگان در «بروبه» معرفی می‌کنند شیوه درآمدزایی شما چگونه است؟

درآمدزایی به این صورت است که اگر مرکزی قصد دارد پکیجی برای تبلیغات خود ارائه دهد، می‌تواند با پرداخت هزینه کمی، تبلیغ خود را بالاتر از تبلیغات دیگر قرار دهد. ولی به‌طور کلی فعلا ما از «بروبه» هدف درآمدزایی نداریم، بلکه به‌دنبال برندسازی هستیم.

آیا موفق به جذب سرمایه شده‌اید، یا اینکه با سرمایه شخصی کار را دنبال کردید؟

با سرمایه شخصی کار را دنبال کردم. البته چند مورد پیشنهاد سرمایه‌گذاری داشتیم، ولی متاسفانه سرمایه‌گذاران می‌خواستند رویکرد ما را در «بروبه» عوض کنند که ما تمایل به این کار نداشتیم.

چه آینده‌ای را برای «بروبه» متصور هستید؟

ما قصد داریم «بروبه» به یک سیستم اطلاع‌رسانی جامع گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود تا اطلاعات موردنیازشان را نسبت به هرجایی که قصد سفر دارند به دست بیاورند.

در زمینه گردشگری خارجی ارزیابی داشته‌اید، اینکه چقدر از اطلاعات سایت شما استفاده شده است؟

تقریبا مشاهده‌کنندگان ما در خارج از کشور، ۲۰ برابر مشاهده‌کنندگان داخلی هستند. به‌ویژه بازدیدها در خصوص مناطقی در ایران که در مورد آن، زیاد توضیح داده نشده، بیشتر هم است.

اطلاعات و آماری از حجم بازار گردشگری دارید، فکر می‌کنید چه حجم از گردشگر از این طریق می‌تواند وارد ایران شود؟

بازار گردشگری ایران برای گردشگران خارجی بسیار جذاب است، اما متاسفانه مشکلی که وجود دارد و از دست ما خارج است، بحث سیاست و تبلیغات برون‌مرزی است. به‌عنوان مثال، دولت تمایلی برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی ندارد، همچمین تصور درستی از ایران در ذهن گردشگران خارجی وجود ندارد. این در حالی است که ایران به‌عنوان یکی از امن‌ترین کشورها برای گردشگری به‌حساب می‌آید، ولی وجود قوانین دست‌وپاگیر مانند عدم‌امکان سفر خانم‌های مجرد به تنهایی به ایران باعث می‌شود از تعداد گردشگران کاسته شود.

    مطالب مرتبط:

حوزه گردشگری سلامت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من، گردشگری پزشکی، یکی از موفق‌ترین انواع گردشگری در ایران است، چراکه مسائل مربوط به سیاست در آن دخالت کمتری دارد. طبق آماری که وجود دارد اکثر گردشگران در رِنج سنی بین ۱۸ تا ۳۰ سال هستند و معمولا کشورهایی را برای گردشگری انتخاب می‌کنند که آزادی بیشتری داشته باشد و اگر ایران را هم انتخاب کنند، بعد به‌واسطه نظراتی که در صفحات مجازی نشر می‌دهند، از نظر دولت، سیاسی تلقی می‌شود. به این دلیل گردشگری سلامت، چون گردشگر برای سلامت وارد ایران شده کمتر برای دولت حساسیت‌برانگیز است، بنابراین نیاز است بیشتر به آن توجه شود، چون حوزه پُرسودی است، به‌خصوص در حوزه‌های زیبایی، بسیار پرطرفدار است. به‌طور کلی سه بخش در گردشگری سلامت تعریف می‌شود؛ حوزه درمان، نگهداری و ارتقا. که حوزه ارتقا در ایران وجود ندارد که شامل مواردی همچون آب‌درمانی و مدیتیشن می‌شود که لازم است بیشتر به آن پرداخته شود.

آیا تمایل دارید در حوزه گردشگری سلامت نیز به تولیدمحتوا بپردازید؟

از آنجایی که شناخت کافی نسبت به این حوزه نداشتیم و به‌نوعی حوزه تخصصی به‌حساب می‌آید تاکنون به آن ورود نکرده‌ایم و نیاز است با افرادی که در این حوزه تخصص دارند همکاری داشته باشیم.

با توجه به اینکه تمرکز «بروبه» در تولیدمحتوا به زبان انگلیسی است، در این حوزه با چالشی روبه‌رو نشده‌اید؟

دانش شخصی خودم در این حوزه و همکاری دو تن از دوستانم که به زبان مسلط هستند و مسئولیت ترجمه محتوا به زبان انگلیسی را دارند، باعث شده در این حوزه با مشکلی روبه‌رو نشویم.

در این مدت با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

بزرگ‌ترین چالش ما، رانت است که در حوزه گردشگری بسیار زیاد است. متاسفانه این مشکل نه تنها چالش استارتاپ‌های گردشگری، بلکه همه استارتاپ‌ها در تمام حوزه‌هاست. گاها می‌بینیم شرکت‌هایی که به قدرت می‌رسند از رانت قوی برخوردار هستند. اکثر شرکت‌های خصولتی در این زمینه‌ها حضور دارند و از رانت‌های خود برای پیشبرد اهداف استفاده می‌کنند که این برای استارتاپ‌های کوچکی مانند «بروبه» ضرر دارد و باعث می‌شود زمینه‌های رقابتی از بین برود.

۲ نظرات
  1. امیر حسین زاده می گوید

    به درستی اشاره کردن. اگر مشکل رانت در کشور ما حل می‌شد، قطعا اکوسیستم استارتاپی رشد و بلوغ بهتری رو تجربه می‌کرد.

  2. محمد علی می گوید

    استارتاپ ها جدیدترین روشی است که می تواند صنعت گردشگری را توسعه دهد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.