۱۰ نکته کلیدی برای توسعه گردشگری سلامت

نتایج بنچ مارک بازار گردشگری پزشکی

گروه مشاوره مرکوری به عنوان یک شرکت مشاوره در زمینه گردشگری سلامت، یافته‌های خود از پژوهش‌های جهانی در زمینه توریسم درمانی را منتشر کرده است. ماریا تاد، سرپرست این گروه با بیان اینکه «مشاوران و متخصصان فنی ما یافته‌هایی را به هنگام تحلیل رقبا در بازار گردشگری پزشکی سراسر جهان به دست آورده‌اند. ما امیدوار هستیم که این یافته‌ها به تازه‌وارادان بازار کمک کند و چیدمان استراتژی گردشگری سلامت آنها را آسان‌تر سازد.» نتایح بنچ مارک بازار گردشگری پزشکی را به شرح زیر منتشر کرده است.

  • تمام کشورهای پیشگام در گردشگری پزشکی، چشم‌اندازی شفاف و مقاصدی راهبردی را برای بخش‌های گردشگری پزشکی خود توسعه داده‌اند و اهداف مشخصی را تعیین کرده‌اند تا در چارچوب زمانی معینی به آن دست یابند.
  • همکاری و هماهنگی در میان مراجع مرتبط، یک الزام برای هر مقصد گردشگری پزشکی است. کشورهایی نظیر سنگاپور، کره، مالزی، ترکیه و لبنان شوراها یا هیأت‌های داخلی برای گردشگری سلامت ترتیب داده‌اند که از تمامی احزاب رسمی و غیررسمی که حرفی در زمینه توسعه این بخش دارند یا می‌توانند در راستای آن نقشی ایفا کنند در این شوراها گرد هم جمع می‌شوند.
  • بسیاری از کشورهای مستعد گردشگری سلامت، برای جذب سرمایه‌های خارجی و ملی به این بخش، با فراهم کردن مزایای متفاوت نظیر مشوق‌های مالیاتی، برنامه‌هایی را اجرایی کرده‌اند. مقصدی مانند اردن توانسته است سرمایه‌گذاران کویتی را برای ساختن یک شهر پزشکی رقابتی در امان جذب کند. کلمبیا و برخی کشورهای دیگر، مناطق تجارت آزاد را برای تسهیلات صنعت سلامت تأسیس کرده‌اند که موانع مشارکت خارجی‌ها در این صنعت را رفع می‌کند. امارات متحده عربی هم یک شهر بزرگ ویژه خدمات درمانی در دبی راه انداخته است. سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری سلامت محدود به بخش‌های درمانی نیست و به خدمات پشتیبانی نیز گسترش یافته است؛ خدماتی نظیر تجهیزات آمبولانس، تسهیلات هواپیمایی و تعلیم و توسعه منابع انسانی شاغل در حوزه گردشگری سلامت.
  • مقاصد گردشگری سلامت نظیر هند، سنگاپور، تایلند و ترکیه مفهوم مدیریت بیمارستان را به خوبی تثبیت کرده‌اند، این مفهوم‌پردازی صحیح به آنها این امکان را می‌دهد که مدل‌های کسب‌وکار مؤثر و کارآمدی در زمینه مراقبت سلامتی داشته باشند. مدل‌هایی که ارائه‌دهنده محصولات رقابتی در زمینه گردشگری پزشکی هستند و کیفیت بین‌المللی و اعتبار امنیتی دریافت دارند.
  • برخی از کشورها سیستم اعتبار ملی خود را با مجوز ISQua توسعه داده‌اند.
  • برخی از پزشکان موردپژوهش در تحقیق بنچ مارک بازار گردشگری پزشکی مدارک حرفه‌ای بین‌المللی دارند و به چندین زبان مسلط هستند.
  • هند، تایلند و مالزی ویزاهای اختصاصی گردشگری پزشکی بلندمدت دارند.
  • خطوط هوایی نظیر لوفتانزا، مالزی ایرویز، ترکیش ایرلاینز و اتحاد بسته‌های گردشگری پزشکی ارائه می‌دهند.
  • برخی از هتل‌ها برای تعیین محل اقامت و طی شدن دوره نقاهت بیماران، با بیمارستان‌ها همکاری‌های ویژه‌ای می‌کنند.
  • بنچ مارک بازار گردشگری پزشکی نشان می‌دهد داشتن یک استراتژی ملی بازاریابی در صنعت مدیکال توریسم، نکته اساسی است.

در مجموع آنچه تحقیق بنچ مارک بازار گردشگری پزشکی نشان می‌دهد این است که برای هرکشوری که می‌خواهد در این بازار موفق شود سازمان‌یافتگی و پیشتازی و فعال بودن در سطح ملی و بین المللی امری ضروری است.

کارشناسان پژوهش بنچ مارک بازار گردشگری پزشکی اعتقاد دارند از آن روزهایی که هر کشوری می‌توانست با یک رویکرد غیرکارشناسی و چشم و گوش بسته، به توسعه گردشگری پزشکی یا سلامت خود امیدوار باشد مدت‌ها گذشته است. آن‌ها اعتقاد دارند حالا در اقتصاد مدیکال توریسم، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها زمان بیشتری را صرف رقابت با یکدیگر و با کشورهای دیگر می‌کنند.

این پژوهش درباره بنچ مارک بازار گردشگری پزشکی نشان می‌‌دهد انتظارات توریست های سلامت درخصوص بسته‌بندی، کیفیت مراقبت‌های پزشکی، مهارت‌های زبانی و خدمات همواره روبه رشد است. گروه مشاوره مرکوری توصیه کرده است کشورها به پزشکان، بیمارستان‌ها، پرستاران، تراپیست‌ها و دیگر افراد درگیر با بیماران خارجی در زمینه زبان و مهارت‌های خدماتی آموزش‌های ویژه‌ای بدهند.

۳ نظرات
  1. عرشیا می گوید

    بسیار جالبه در صنعت مدیکال توریست در کنار کشورهایی مانند ترکیه، هند، تایلند، مالزی و … نام هایی مثل لبنان، کلمبیا و … نیز به چشم می خورد.

    1. شیدا رمزی می گوید

      صنعت گردشگری پزشکی امروز با توجه به بخش‌های مختلفی که به خود دیده و هر روز گسترده‌تر نیز می‌شود نظر بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده تا بتوانند سهم بالاتری از این کیک شیرین داشته باشند بنابراین دیدن نام برخی جزایر کوچک هم می‌تواند بیشتر باعث تجعب باشد البته این جزایر بیشتر دربخش گردشگری سلامت یا پیشگیرانه فعال هستند نه گردشگری پزشکی

  2. الهه می گوید

    با سلام و احترام
    ضمن تشکر از مطالب مفید شما ، لطفا درخصوص بنچ مارک در زمینه گردشگری سلامت داخل ایران هم توضیحاتی بفرمایید .
    با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.