دولت کمتر دخالت کند!

‌گفت‌وگو با حامد حسنی، مدیرعامل شرکت سلامت رهاورد هستی

شرکت سلامت رهاورد هستی یکی از شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری سلامت است که کار خود را از سال ۹۴ آغاز کرده است. حامد حسنی مدیرعامل این شرکت ۲۹ ساله و کارشناسی اورژانس دارد. او ارشد خود را در رشته آموزش پزشکی دنبال کرده است. حسنی می‌گوید: «۷ سال است که در حوزه گردشگری سلامت فعالیت می‌کنیم و ۴ سال است که شرکت سلامت رهاورد هستی را راه ‌انداختیم. دفتر مرکزی شرکت در شیراز مستقر است ولی در حال حاضر در شهرهای کیش، تهران و مشهد هم شعبه فعال و در کشورهای کویت، لبنان و عراق دفتر نمایندگی داریم. من تا قبل از اینکه وارد حوزه گردشگری سلامت شوم سوپروایز بیمارستان بودم و در حوزه بالینی مشغول به کار بودم. می‌دیدم که در حوزه گردشگری سلامت ظرفیت‌های خوبی وجود دارد ولی از نا‌به‌سامانی رنج می‌برد و از طرفی با دکتر کجوری در شیراز بر روی طرح‌های نوآورانه و استارتاپ‌ها کار می‌کردیم و با این حوزه آشنایی داشتم. بعد از مدتی تصمیم گرفتیم که در اوایل سال ۹۴ شرکتی را در این حوزه تاسیس کنیم و به صورت تخصصی به گردشگری سلامت بپردازیم. الان در مرحله‌ای هستیم که می‌توانم بگویم رشد بالای ۱۰۰۰ درصد را در سال تجربه کرده‌ایم و ورودی بیماران ما هر سال رو به افزایش است و از طرف دیگر می‌توانم ادعا کنم که قوی‌ترین تیم پزشکی خاورمیانه چه از لحاظ تخصص و چه از لحاظ تعداد با شرکت سلامت رهاورد هستی همکاری دارند. در حال حاضر تقریبا حدود ۲۵۰ پزشک در سراسر کشور و حدود ۴۰ مرکز درمانی  و ۸۰۰ هتل و اقامتگاه با ما همکاری دارند. تیم ما در کل کشور هم حدود ۸۰ نفر است.»

در مورد خدماتی که در شرکت سلامت رهاورد هستی به گردشگران خارجی ارائه می‌دهید بیشتر توضیح دهید.

به طور کلی صفر تا صد خدماتی که یک گردشگر سلامت برای ورود به ایران و دریافت خدمات نیاز دارد را در شرکت پوشش می‌دهیم. از بررسی مدارک پزشکی، درخواست ویزا، صدور بلیط و رزرو هتل گرفته تا استقبال فرودگاهی، ترانسفر، ارائه پک هدیه، ارائه سیم کارت، مترجم رایگان در بدو ورود، اخذ نوبت ویزیت‌ها و غیره توسط ما ارائه می‌شود. علاوه بر این تورهای گردشگری و زیارتی در شهرهای مختلف نیز برایشان برگزار می‌کنیم. ما دو مسئول فنی داریم. یک پزشک که مسئول بخش خدمات سلامت است و دیگری که مسئول خدمات گردشگری است که دوره‌های مربوط به اداره آژانس گردشگری را گذارنده است. به این ترتیب بیماران هم از نظر سلامت و هم از نظر خدمات گردشگری توسط دو مدیر فنی رصد می‌شوند. به تمام بیماران قبل و بعد از جراحی مشاوره داده می‌شود و ۲۴ ساعته مشاوره آنلاین داریم. بیماران می‌توانند حتی پس از بازگشت به کشور خود از خدمات مشاوره شرکت سلامت رهاورد هستی استفاده کنند.

من این بازار به دلیل عدم تخصص‌گرایی در حال نابودی است. منظور از عدم تخصص‌گرایی این است که افرادی که حتی کوچک‌ترین دانشی هم در این حوزه ندارند به این حوزه ورود و بازار را به نوعی خراب کرده‌اند. رکود در صنوف دیگر باعث شده این حوزه به دلیل درآمدزا بودن بسیار جذاب باشد و افراد از صنوف دیگر تمایل دارند به این حوزه ورود کنند.

بیشتر از چه کشورهایی از خدمات رهاورد هستی استفاده کرده‌اند؟

۵۰ درصد بیمارانی که از خدمات ما استفاده می‌کنند بیمارانی هستند که قبلا به ما مراجعه کرده‌اند. تاکنون بیشتر از کشورهای حوزه خلیج‌فارس بیمار داشته‌ایم. علاوه بر این از کشورهایی همچون مراکش، انگلستان، ایرلند، عراق هم گردشگرانی داشته‌ایم. همچون از کشورهایی مانند عربستان، لبنان و بحرین نیز به میزان بسیار کمی‌گردشگر داشته‌ایم.

در این مدت بازار گردشگری سلامت ایران را چطور ارزیابی کرده‌اید؟

به نظر من این بازار به دلیل عدم تخصص‌گرایی در حال نابودی است. منظور از عدم تخصص‌گرایی این است که افرادی که حتی کوچک‌ترین دانشی هم در این حوزه ندارند به این حوزه ورود و بازار را به نوعی خراب کرده‌اند. رکود در صنوف دیگر باعث شده این حوزه به دلیل درآمدزا بودن بسیار جذاب باشد و افراد از صنوف دیگر تمایل دارند به این حوزه ورود کنند. علاوه بر این انجمن گردشگری سلامت ایران هم که در این حوزه تاسیس شده نتوانسته آنگونه که انتظار می‌رود به مشکلات این حوزه رسیدگی کند.

با توجه به اینکه مخاطبان شرکت سلامت رهاورد هستی گردشگران خارجی هستند چه پلن‌هایی برای بازاریابی دارید و چطور این کار را انجام می‌دهید؟

ما در شرکت سلامت رهاورد هستی به فضای مجازی خیلی بها داده‌ایم و موفق شده‌ایم برند خود را جا بیاندازیم. از طرف دیگر از نظر تیم پزشکی با کشور ترکیه می‌توانیم رقابت کنیم و از نظر قیمت هم با کشوری مثل هند قابل مقایسه هستیم. کیفیت خدمات به همراه قیمت ارزان مهمترین مزیت ما در این مدت بوده است. از طرف دیگر عاملی که باعث شده است برند ما در این سالها جا بیفتد بازاریابی دهان به دهان بوده است چرا که کشورهای عربی معمولا به صورت قومی ‌و عشیره‌ای زندگی می‌کنند و وقتی یک نفر از خدمات شما استفاده می‌کند آن را به دیگران هم پیشنهاد می‌دهد. علاوه بر این از شیوه‌های تبلیغاتی دیگری همچون تیزرهای تبلیغاتی نیز استفاده می‌کنیم.

حدود ۲۵۰ پزشک در سراسر کشور و حدود ۴۰ مرکز درمانی  و ۸۰۰ هتل و اقامتگاه با ما همکاری دارند. تیم ما در کل کشور هم حدود ۸۰ نفر است.

در حوزه مدیکال توریسم به طور کلی چه موانع و مشکلاتی وجود دارد؟

همان طور که گفتم افراد غیرمتخصص به این حوزه ورود کرده‌اند و نقد من به مسئولان این حوزه‌ هم بسیار جدی است. چراکه به شرکت‌هایی که واقعا نیاز به حمایت دارند کمتر توجه می‌شود. یکی از مشکلات ما در گردشگری سلامت دخالت‌های بیجای نهادهای دولتی است. به نظرم به طور کلی دولت اگر کمتر در این حوزه دخالت کند مشکلات و موانع نیز کمتر می‌شود.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

1 نظر
  1. farhad می گوید

    در بین کشورهایی که به عنوان گردشگر سلامت این شرکت توانسته جذب کند اسمی هم از عربستان برده شده است، کاش در مصاحبه این سوال پرسیده می شد با توجه به مناسبات پیش آمده بین ایران و این کشور چگونه جذب بیماران صورت می گیرد؟ با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.