موتور و وانت ابزار انتقال بیمار به بیمارستان

محمد جان‌قربان، مدیر تورسیم سلامت بیتو تریپ از چالش‌های شنیدنی اصفهان در توریسم درمانی می‌گوید

توریسم درمانی یک صنعت است که باید یکپارچگی قوانین، اصول حرفه‌ای و رویه کاری بر آن‌ها حاکم باشد. با این حال، هر شهر و استان ایران با توجه به مزیت‌های رقابتی در حوزه‌های زیرساختی درمان، گردشگری و فرهنگی می‌تواند یک یا چند مزیت رقابتی با سایر شهرها داشته باشد. یکی از مهم‌ترین این شهرها با جاذبه‌های بی‌مانند گردشگری، اصفهان است. محمد جان‌قربان، فاندر بیتوتریپ در گفت‌وگویی کوتاه با مدتورپرس از فعالیت این شرکت و فرصت‌هاو چالش‌های استان اصفهان در صنعت توریسم درمانی می‌گوید.

آقای جان‌قربان، در ابتدا درباره فعالیت شرکت متبوع خود در حوزه توریسم و توریسم سلامت بگویید.

هلدینگ مسافرتی بعثت یک مجموعه شرکت گردشگری بزرگ و تورگردان در اصفهان است و هفت شعبه در کشور دارد. در تهران، مشهد، کیش، شهرکرد، نجف و کلن آلمان دفتر دارد و یکی دیگر از شعب آن در اصفهان است. از یک سال گذشته در این شرکت بخش توریسم درمانی راه‌اندازی شده است. جذب توریست خارجی از سال‌ها پیش در این شرکت انجام می‌شود. این موضوع پشتوانه و تجربه خوبی برای جذب توریست درمانی است. بخش توریسم درمانی فعلا تنها در شعبه مرکزی در اصفهان فعال است و جذب توریست سلامت را برای شهرهای اصفهان و شیراز انجام می‌دهیم.

این واحد به صورت شرکت یا برند مستقلی ثبت شده است؟

بله نام آن بیتو تریپ است. البته بیتو تریپ بخش این‌کامینگ شرکت است که کار جذب توریست را انجام می‌دهد و جذب توریست درمانی هم در این بخش می‌گنجد. آژانس بعثت بزرگ‌ترین چارترکننده در اصفهان است که بیس پروازی در اصفهان دارد.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

تاکنون چه فعالیت‌هایی را در بیتو تریپ انجام دادید و چند بیمار آوردید؟

ما نخستین شرکت در اصفهان هستیم که به صورت حرفه‌ای موضوع توریسم درمانی را دنبال می‌کنیم. با مراکز درمانی و پزشکان شاخص شیراز و اصفهان قرارداد داریم و در این دو شهر فعالیت می‌کنیم. پیش از ورود بیمار، پلن سفر او به اصفهان و شیراز کاملا مشخص می‌شود. پیش از ورود او، پزشک پرونده پزشکی را مطالعه می‌کند و مراحل و هزینه‌های درمان به بیمار اعلام می‌شود. نیمی از یک سال گذشته به بازاریابی پرداختیم و در شش ماه دوم حدودا ۶۰ بیمار جذب کردیم.

چه تعدادی از بیمارستان‌های اصفهان بخش IPD دارند و شما با چند بیمارستان کار می‌کنید؟

اگر درست به یاد داشته باشم حدود ۵ بیمارستان در شهر اصفهان بخش IPD دارند. این بیمارستان‌ها سعدی، خانواده، مطهری، چمران و عسگریه هستند. ما با این بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خوب و پزشکان برجسته کار می‌کنیم. آنگونه که ما اطلاع داریم، تا چند ماه آینده پنج یا شش بیمارستان دیگر به این تعداد اضافه می‌شود.

به نظر شما صنعت توریسم درمانی در اصفهان چه زمینه‌هایی رقابتی با سایر شهرهای فعال دارد؟

اصفهان یکی از قطب‌های درمانی و گردشگری در کشور است و گردشگری سلامت در این شهر می‌تواند آینده بسیار خوبی داشته باشد. اصفهان مقصد گردشگری بسیاری از جهانگردان دنیا است و این یک مزیت آماده برای شهر ما به شمار می‌رود.

وضعیت گردشگری سلامت برای شرکت‌ها و مراکز درمانی را در اصفهان چگونه ارزیابی می‌کنید؟ همکاری و عملکرد نهادهای متولی چطور است و شما چه انتظاراتی از آنان دارید؟

یکی از چالش‌های بزرگ استان اصفهان برای گردشگری سلامت، فعالیت افراد غیرحرفه‌ای است. مثلا فردی که تنها زبان عربی بلد است ولی مجوز فعالیت در این شاخه را ندارد، اصول کار حرفه‌ای را نمی‌شناسد و نسبت به مسائل این صنعت آگاهی ندارد، غالبا از مرز عراق بیمار را می‌آورند و به بیمارستان می‌سپارند. این موضوع خیلی فراگیر شده است و ما به جای مدیریت شرایط، شاهد افزایش آن هستیم. محل اقامت بیمارانی که با دلال به اصفهان می‌آیند، منطقه زینبیه در حاشیه اصفهان است. بسیاری از این دلالان با موتور و وانت بیمار را به بیمارستان می‌برند. این موضوع تاکنون بازخوردهای بسیار بدی داشته است. زیرا بعضا بیمار درمان نشده یا او را به متخصص خوبی معرفی نکرده‌اند. ما جلساتی با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داشتیم و درخواست کردیم که قوانین یا آیین‌نامه‌هایی وضع و اجرا شود تا دست این افراد کوتاه شود. یکی دیگر از چالش‌های ما در اصفهان آگاهی پایین نهادهای مرتبط با گردشگری سلامت از مسائل این حوزه است. ما در جلسانی که داشتیم که با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داشتیم، متوجه شدیم که آنان از بسیاری از الزامات، مسائل و چالش‌های این صنعت در استان آگاهی ندارند. ما جلسات متعددی با دانشگاه علوم پزشکی و سازمان میراث فرهنگی داشتیم و سعی کردیم موضوع توریسم درمانی را در اصفهان بیشتر معرفی کنیم و جا بیاندازیم. بزرگ‌ترین انتظار ما این است که دست افراد غیرحرفه‌ای که باعث بدنامی کشور می‌شوند، از این حوزه کوتاه شود. جای خالی قوانین در این حوزه کاملا احساس می‌شود. این کار با جان افراد گره خورده است. افرادی که در کشور ما غریب هستند و به امید درمان به ایران سفر می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.