قیمت‌گذاری‌ها شفاف نیست

گفت‌وگو با محمد قیطاقی رئیس بیمارستان آریا مشهد

دکتر محمد قیطاقی دانش آموخته رشته پزشکی و رئیس بیمارستان آریا مشهد است. این بیمارستان از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های خصوصی مشهد است که از ابتدای دهه ۹۰ مجوز IPD خود را از وزارت بهداشت دریافت کرده است. به گفته قیطاقی تعداد گردشگران سلامت این بیمارستان در اوایل سال ۹۷ نسبت به اوایل سال ۹۶ دوبرابر شده است. دکتر قیطاقی معتقد است که باید کلیه‌ی هزینه‌های درمان توسط وزارت بهداشت به صورت شفاف و با دلار در سایت این وزارتخانه معرفی شود. در ادامه گفت‌وگو او را با مدتورپرس می‌خوانید.

شما با چه چالش‌هایی که در این صنعت روبه رو بوده‌اید؟

یکی از چالش‌هایی که ما در صنعت گردشگری سلامت آژانس‌هایی است که با آنها طرف قرارداد هستیم. درواقع این آژانس‌ها با وجود مجوز‌های مربوطه در این حوزه دارند کمترین فعالیتی انجام نمی‌دهند و هیچ گردشگر سلامتی را تاکنون جذب نکرده‌اند، این موضوع باید توسط مراجع‌ذیربط پیگیری شود.

مورد دیگر موضوع لیدرهایی است که با آنها قرارداد داریم و بیشترین چالش ما با همین‌هاست. لیدرها بارها ما را دچار دردسر کرده‌اند. حتی بارها به نیابت از بیمار خارجی از ما شکایت کرده و همین امر نه تنها به ما بلکه به گردشگری سلامت کشور نیز لطمه وارد می‌کند.

یکی دیگر از مشکلات ما در این حوزه تعرفه‌هایی است که وزارت بهداشت برای هزینه درمان گردشگران سلامت مشخص می‌کند که متاسفانه در این حوزه نیز شفافیتی وجود ندارد و دوگانگی‌هایی به چشم می‌خورد که همین‌ها نیز ما را دچار سردرگمی می‌کند. ما بارها از وزارتخانه درخواست کرده‌ایم که این تعرفه‌ها را به صورت دلار برای ما مشخص کند؛ زیرا قیمت دلار مدام در حال تغییر است و قیمت‌گذاری را برای ما مشکل ساز می‌کند. متاسفانه این پیشنهاد بارها با مخالفت روبه‌رو شده است. و البته باید گفت که پزشکان در این حوزه کمتر دچار ضرر و زیان می‌شوند. اما ما به عنوان بیمارستان به‌ دلیل آنکه صورتحساب‌هایی را به بیماران خود می‌دهیم و این صورتحساب‌ها مستند و قابل پیگرد و پیگیری است شدیدا متضرر خواهیم شد.

به نظر شما در بحث تبلیغات و بازاریابی به چه عواملی باید دقت شود؟

جذابیت های بسیاری در این امر وجود دارد که مانور تبلیغاتی بر روی آنها در جذب توریست سلامت کمک می‌کند. بسیاری از کشورها به دلیل ارزان بودن هزینه‌های پزشکی در ایران به نسبت سایر کشورهای دیگر، این کشور را مقصدی مناسب برای انجام کلیه کارهای درمانی خود می‌بینند. مورد مهم دیگری که تبلیغ بر روی آنها بسیار مهم است تخصص و مهارت پزشک های ایرانی در بسیاری از حوزه‌های پزشکی است. اما مواردی نیز وجود دارد که باید بر روی آنها کار کنیم. در ابتدا باید به خدمات هتلینگ بیمارستان‌ها، وجود مترجم در بخش IPD  و همچنین پیگیری بیمار، پس از ترخیص از بیمارستان توجه کرد. مورد بسیار مهمی که در این حوزه باید به آن توجه کرد این است که در حال حاضر هیچ بیمارستانی در کشور وجود ندارد که با استاندارهای بین‌المللی مطابقت داشته باشد. این خود یک نقطه ضعف بسیار بزرگی است که باید برطرف گردد.

   مطالب مرتبط:

چگونه می‌شود با بحث دلالی در این حوزه مبارزه کرد؟

باید توجه داشته باشیم که ما خودمان دلال ها رو وارد این عرصه کردیم و مراکز درمانی با آنها وارد معامله شده اند و هیچ هیات نظارتی برای ساماندهی آنها وارد عمل نشده است. در سال ۹۲ طی همایشی از مسئولین حوزه گردشگری سلامت درخواست کردم که این افراد را سازماندهی و در قالب تشکل‌هایی دارای شناسنامه وارد کنند. تنها به اینصورت می‌توان بر روی عملکرد آنها نظارت کرد اما متاسفانه این کار صورت نگرفت. من به عنوان مدیر بیمارستان آریا این کار را در مرکز درمانی خود انجام داده و با آنها قرارداد شفافی بستم و بر اساس آن قرارداد با آنها همکاری می‌کنم. در حالی که این کار را باید توسط وزارت بهداشت انجام می‌شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.