ورود هوش مصنوعی به صنعت سلامت

گفتگو با دکتر زکیه مشکساری مدیرعامل شرکت بهان حکیم آبادیس

دکتر زکیه مشکساری متخصص و جراحی ارتوپد و استخوان است. او در سال ۹۵ شرکت توریست درمانی بهان حکیم آبادیس را که نماینده انحصاری شرکت Eminent physician آمریکا است، تاسیس کرد. شرکت Eminent physician شبکه نتوورک درمانی است که در چندین کشور دنیا همچون کشورهای جنوب آسیا مانند هند و پاکستان و همچنین خاورمیانه مانند بحرین و امارات متحده عربی و به زودی در کویت و یکی از کشورهای شمال آفریقا فعالیت می‌کند و بیش از ۱۰۰ بیمارستان مجهز و مدرن در تمامی این کشورها عضو این شرکت هستند. در حال حاضر این شرکت زیر نظر شعبه هندوستان فعالیت خود را ادامه می‌دهد. بهان حکیم آبادیس در دو حوزه توریست درمانی و مشاوره خدمات پزشکی به صورت گسترده فعالیت می‌کند و عضو فعال اسکوار است. در ادامه گفتگوی مدتورپرس با مدیرعامل این مجموعه را می‌خوانید.

گردشگری سلامت در بهان حکیم چگونه انجام می‌شود؟ آیا شما خدمات خاصی به گردشگران سلامت ارائه می‌دهید؟

بهان حکیم تعدادی کارگزار در کشورهای حوزه خلیج فارس دارد که کارشان جذب گردشگر سلامت است. آنها پس از صحبت با بیماران و گردشگران سلامت پرونده‌شان را به شرکت ارجاع داده تا مشاوره‌ها و تصمیم گیری‌هایی درخصوص آنها صورت گیرد در ادامه یک پکیج درمانی که شامل کلیه خدمات از فرودگاه تا فرودگاه است به آنها پیشنهاد می‌شود و گردشگر سلامت قبل از آنکه وارد کشور شود کلیه هزینه‌ این پکیج را پرداخت کرده و ما تمام خدماتی که در این پکیج معرفی کردیم را با بهترین کیفیت ارائه می‌دهیم. یکی از خدماتی که در این پکیج‌ها به آنها ارائه می‌شود پیگیری درمان پس از بازگشت گردشگر سلامت به کشورش است. بهان حکیم آبادیس با چند مرکز درمانی در کشورهایی مانند عراق قرارداد بسته است که اگر در درمان بیمار پس از بازگشت به کشورش مشکلاتی به‌وجود آمد به آنجا مراجعه کند و یا برای ویزیت و بررسی روند درمان در آنجا ویزیت شوند. این کار باعث اعتماد سازی بین بیماران ما شده است در نظرسنجی که ما چند ماه پیش انجام داده‌ایم ۹۵ درصد بیماران ما از پیگیری‌ها و ویزیت‌های بعد از درمان رضایت داشتند و ما را به دوستان و اقوامشان پیشنهاد کردند.

جذب گردشگر سلامت در بهان حکیم تنها به همین شیوه انجام می‌شود؟

خیر. ما علاوه بر وجود کارگزار در کشورهای حوزه خلیج فارس به‌صورت آنلاین هم بیمار جذب می‌کنیم. برای این کار سایتی طراحی کرده‌ایم که تمامی خدمات ما در آن به‌همراه لیست قیمت به گردشگران سلامت معرفی می‌شود. ما همچنین در شبکه‌های اجتماعی تبلیغاتی و بازاریابی‌هایی انجام می‌دهیم و در موقیعت‌ها و مناسبت‌های مختلف سال تخفیف‌های ویژ‌ه‌ای در نظر می‌گیریم.

   مطالب مرتبط:

شما در بیوگرافی شرکت به انجام مشاوره‌های پزشکی اشاره کردید، این مشاوره‌‌ها چگونه انجام می‌شوند؟

ما علاوه بر گردشگری سلامت مشاوره پزشکی آنلاین نیز انجام می‌دهیم. بهان حکیم وبسایتی به سه زبان فارسی انگلیسی و عربی دارد که هر شخص بیماری از طریق آن می‌تواند با ما در ارتباط باشد. اشخاص می‌توانند کلیه مدارک پزشکیشان را در آن بارگذاری کنند. این مدارک به سرور ما فرستاده می‌شود و ما اطلاعات را برای مراکز و پزشک‌های مختلف می‌فرستیم و در صورت نیاز از بیمار خواسته ‌می‌شود مدارک پزشکی کامل‌تری را بفرستد و در نهایت تصمیم گیری درمانی بر مبنای مدارک بیمار  انجام می‌شود. در واقع به جای اینکه بیمار از این مطب به آن مطب برود از این طریق، نظر پزشکان را در سراسر دنیا درباره بیماری و یا مشکلش متوجه خواهد شد. این مشاوره آنلاین برای ایرانیان در کشور هم انجام می‌شود.

وبسایت مراکز درمانی؛ ویترینی برای جذب گردشگران سلامت

گردشگران سلامت از طریق بهان حکیم بیشتر برای چه درمان‌هایی به ایران می‌آیند و معمولا در کدام شهرها ویزیت می‌شوند؟

ما در این دو سال و نیم در بسیاری از حوزه‌ها، گردشگر سلامت جذب کرده‌ایم. بیشتر مشتریان ما از کشورهای عمان و عراق در زمینه‌های به ترتیب زیبایی، چشم پزشکی، جراحی‌های ارتوپدی و ستون فقرات و درمان نازایی بودند و برای هرکدام یک پکیج درمانی کاملی در نظر گرفته شده است.

مشتریان ما در شیراز ویزیت می‌شوند زیرا در حوزه‌ی خلیج فارس شهر شیراز بسیار محبوب است و گردشگران سلامت با اعتماد خاصی وارد این شهر می‌شوند، از طرفی شیراز در بعضی از درمان‌ها مانند چشم پزشکی شهرت بالایی دارد. گاهی هم برای انجام درمان‌هایی مانند نازایی آنها را به تهران می‌فرستیم.

شیوه درآمدزایی شما چگونه است؟

درآمد ما از طریق بیمارستان است. ما با بیمارستان قرارداد می‌بندیم و بر اساس این قرارداد ۲۰ درصد حق کمیسیون از بیمارستان دریافت می‌کنیم. در قرارداد‌های ما با بیمارستان حق کمیسیون به صورت شفاف قید شده است.

بهان حکیم چه هدفی را دنبال می‌کند؟

یکی از اهداف اصلی شرکت بهان حکیم معرفی بیشتر و شایسته صنعت درمان ایران است. که ما تاکنون در این  راستا دو همایش برگزار کرده‌‌ایم. ما درکشور اساتیدی به نام در حوزه‌ی پزشکی داریم که نه تنها در ایران بلکه در دنیا از اعتبار بالایی برخوردار هستند اما زمانی که در یک کنگره یا جلسه‌ای خارج از کشور شرکت کرده و از یک پزشک و یا جراح ماهر ایرانی صحبت می‌کنیم از ما می‌پرسند که چرا نام و بیوگرافی این شخص در گوگل نیست، چرا وب سایتی برای معرفی این پزشک وجود ندارد. متاسفانه اساتید ما به دلیل فروتنی و همچنین مشغله زیاد خودشان را به دنیا معرفی نمی‌کنند و یک سایت مشخص ندارند.

هدف ما این است که کاری کنیم اساتید و پزشکان ما در سوشیال مدیا فعالیت بیشتری داشته باشند. ایده‌هایی در این خصوص ارائه دادیم که با استقبال خوبی مواجه شده است و ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی شیراز جناب دکتر بهادر در اولین همایش ما در این خصوص به عنوان رییس جلسه حضور داشتند و ازین موضوع حمایت کردند. ما قصد داریم این پتانسیل ها را نشان دهیم و آنها را به دنیا معرفی کنیم. کتابی در حال تدارک است با نام کتاب اساتید برتر که موضوع آن در خصوص بهترین پزشک‌های ایرانی است. ما در این کتاب پزشک های برتر معرفی کرده و با آنها مصاحبه کردیم رزومه و عکس و مصاحبه‌شان در این کتاب به چاپ خواهد رسید. این کتاب قرار است در سفارت ها، هتل ها و آژانس های هواپیمایی طور گسترده توزیع شود.

هدف دیگری که در حال حاضر مشغول آن هستیم به کار گیری هوش مصنوعی و IT در صنعت پزشکی است. ما امروزه به هر مشکلی که بر بخوریم ابتدا درباره آن در گوگل جستجو می‌کنیم این کار باید در حوزه پزشکی هم انجام گیرد که به آن نتوورک سلامت می‌گویند. اکنون اینکار از طریق شرکت ما در حال انجام و بروزرسانی است پس از رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب اخبارش را خدمتتون اعلام می‌کنیم.

در این دو سال و نیم فعالیت در حوزه گردشگری سلامت با چه چالش‌هایی مواجه بودید؟

بزرگترین چالشی که اکنون وجود دارد برای کل گردشگری سلامت ایران است و آن این است که در کشور ما صنعت توریسم درمانی به عنوان یک صنعت و یک سرمایه گذاری طولانی مدت شناخته نشده است. و این مورد در بیمارستان‌ها به راحتی دیده می‌شود. یک بیمارستان در مقیاس جهانی باید استاندارهای بالایی داشته باشد این در حالی است که در بسیاری از بیمارستان‌ها حتی تابلویی برای راهنمایی بیماران وجود ندارد. امکانات باید به گونه‌ای باشد که زمانی گردشگر سلامت وارد بیمارستان، هتل و مکان‌های مختلف می‌شود بگوید برای من تمهیداتی اندیشده شده است. بسیاری از گردشگران که وارد ایران شده‌اند به ما می‌گویند که فکر نمی‌کردند ایران چنین جایی باشد و پیشرفت‌ها و دستاوردهای ایران برای آنها جای تعجب دارد. آنها ایرانی‌ها را انسان‌های منزوی می‌پنداشتند و همه چیز برای ایران ضد تبلیغ است. حال زمانی که یک گردشگر سلامت وارد بیمارستان می‌شود این حس خوب دوباره از او گرفته می‌شود و این مشکلات بسیار مهم هستند.

من دو سال است که در این صنعت کار می‌کنم اما این کار تا به امروز سودی برای من نداشته است البته ضرری هم نکردم! دوسال کار بدون سود و ضرر. نکته اینجاست که نتیجه و سوددهی این صنعت در طولانی مدت اتفاق خواهد افتاد پس این صنعت برای رسیدن به جایگاه سود‌دهی باید راه بیفتد و این نیازمند زمان و سرمایه‌گذاری طولانی مدت است. زمانی که به گردشگری سلامت به عنوان یک صنعت نگاه نمی‌شود تصمیم‌های نادرستی در این حوزه اتخاذ خواهد شد. برای نمونه چندی پیش بخشنامه‌ای از وزارتخانه آمده است که از بیمار خارجی دو برابر هزینه برای درمان گرفته شود. این یعنی چشم داشت مقطعی به این حوزه. بارها در این خصوص صحبت کردم که این شیوه درست نیست و شاید درآمد کم باشد اما ارزی که از این حوزه وارد کشور می‌شود اهمیت بالایی دارد و باعث رونق گرفتن این صنعت خواهد شد. باید چشم داشت‌ها برداشته شود و توقع بازدهی در زمان کم را نداشته باشیم. بسیاری از مدیران سیستم بهداشت و درمان این موضوع را پذیرفتن اما هنوز هستند کسانی که همچنان اینگونه به این صنعت نگاه می‌کنند و دنبال برداشت مقطعی از این حوزه هستند.

چالش مهم دیگری که نیازمند بررسی است این است که تقریبا آمار دقیقی از تعداد گردشگران سلامت در ایران وجود ندارد. بسیاری از گردشگران سلامت بدون ویزا از طریق مرزهای زمینی وارد کشور می‌شوند. بسیاری به علت ارزان تر بودن ویزای درمان با این ویزا برای تفریح وارد کشور می‌شوند و حتی عده‌ای پس از ورود به ایران به عنوان یک توریست تصمیم به انجام کارهای درمانی می‌گیرند. بسیاری از ایرانیان مقیم کشورهای دیگر خودشان کارهای درمانشان را انجام می‌دهند و … باید تمهیداتی درنظر گرفته شود تا تمامی این موارد شناسایی شده و جلوی بسیاری از این موارد گرفته شود.

    مطالب مرتبط:

به نظر شما ظرفیت ایران در حوزه‌ گردشگری سلامت چقدر است؟ و راه استفاده از این ظرفیت‌ها را چه می‌دانید؟

من فکر می‌کنم ما ظرفیتی ۵ برابر آنچه که اکنون گردشگر سلامت وارد کشور می‌شود را داریم. ما به راحتی می‌توانیم بیماران خارجی بسیاری را پذیرش کنیم تنها کمی باید بیشتر از قبل به چالش‌ها رسیدگی کنیم. در حال حاضر پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در بعضی از رشته‌های پزشکی مانند ژنیتیک و سلول درمانی داشتیم که به راحتی می‌توانیم در این رشته‌ها به‌صورت بین‌المللی فعالیت کنیم. اما متاسفانه در این حوزه‌ها کاری انجام نشده است.

ما اگر بخواهیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم بهترین راه سرمایه‌گذاری در توریست درمانی است تا بتوانیم بیماران بیشتری را سرویس دهی کنیم.  منتها باید اینکار را بر اساس اصولی که وزارت بهداشت تعیین کرده است یعنی از طریق شرکت‌های گردشگری سلامت انجام دهیم. اگر بخواهیم به شیوه‌های سنتی یعنی جذب بیمار توسط لیدرها، عمل کنیم به هیچ جا نخواهیم رسید و تبلیغات منفی علیه این سیستم در ایران بیشتر از قبل خواهد شد.

۲ نظرات
  1. غلامحسین برزگر می گوید

    در متن جناب آقای دکتر مشکساری فرمودن ما به بیماران پکیج کامل فرودگاه تا فرودگاه ارائه می کنیم و گفتن تمام هزینه های پکیج را به صورت تمام و کمال قبل از ورود بیمار به کشور از او دریافت می کنیم.

    سوالی که بنده از این بزرگوار دارم اول این که چگونه این اعتماد را برای بیمار ایجاد می کنند که بیمار قبل از دریافت هیچ خدمتی بیاید و پول کل خدمات را پرداخت کند و این که آیا هزینه های درمانی در طول پروسه ی درمانی تغییر نمیکند و عدد درمان چگونه فیکس است که از قبل توانسته اند پول دریافت نمایند؟

    همچنین با توجه به تحریم های بانکی دریافت این پول ها از کشور مبدا به چه صورت انجام می شود چراکه جا به جایی پول از کشور دیگر به ایران دشوار است.

    1. زکیه مشکساری می گوید

      با عرض سلام و تشکر
      ۱-اعتماد سازی فرایندی زمانبر و محتاج تبلیغات فراوان و شفاف سازی کل پروسه سفر و درمان بیماره
      ۲-در مورد اخذ وجه انجام اخذ وجه در دفتر عمان شرکت بهان حکیم و کار گزاران کشورهای دیگر نیز به حساب دفتر عمان واریزی انجام می دهند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.