وبسایت مراکز درمانی؛ ویترینی برای جذب گردشگران سلامت
داشتن یک وبسایت استاندارد و چند زبانه، این روزها یک ضرورت انکارناپذیر در بحث مدیریت بیمارستانی است. داشتن یک تارنمای باکیفیت و آبرومند، خیلی بیشتر از چیزی که فکر کنیم، میتواند در جذب گردشگران سلامت موثر باشد. با وجود اهمیت نقش وبسایت مراکز درمانی در جذب گردشگران سلامت ، شاهد هستیم که این نقش در مراکز درمانی کشور ما چندان جدی گرفته نمیشود.
به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، اگر هم اکنون به تارنمای بسیاری از مراکز درمانی ایران، نگاهی اجمالی بیندازید، متوجه میشوید که اغلب این وبسایتها نمی تواند گردشگر سلامت را برای سفر به ایران ترغیب کند.
بماند که بسیاری از مراکز درمانی در ایران، اصلا وبسایتی ندارند که بخواهند از طریق آن، خدماتشان را برای مراجعانشان تشریح کنند. آن گروه از وبسایتهایی هم که متعلق به مراکز درمانی بزرگ کشور است، اغلب آنها چند زبانه نیست و اطلاعات مفیدی را در اختیار گردشگران سلامت قرار نمیدهد.
چرا داشتن وبسایت استاندارد برای مراکز درمانی، اهمیت حیاتی دارد؟
اغلب مراکز درمانی در کشورهای توسعه یافته، وبسایتهای قابل اعتنایی دارند که با کمک آن میتوان از جزئیترین خدمات ارائه شده در این بیمارستانها آگاه شد. بیمار با کمک این وبسایتها میتواند با مراکز درمانی مکاتبه کند، با پزشک معالجش مشورت کرده و حتی وقت بستری و ویزیت پزشک را رزرو کند.
اغلب این وبسایتهای وابسته به مراکز درمانی در کشورهای توسعه یافته، یک پکیج کامل ارائه خدمات به بیماران ارائه میدهند که هر فردی در هر کجای جهان میتواند از این خدمات بهره ببرد. این وبسایتها موجب میشود که بیمار با آگاهی کامل از فرآیند درمان به بیمارستان مراجعه کند و از قبل با همه فرآیندهای درمانی و مالی که برای او رخ خواهد داد، آگاه باشد. در این کشورها، نقش وبسایت مراکز درمانی در جذب گردشگران سلامت در مقام عمل نیز مهم و جدی گرفته میشود.
در کشور ما با وجود داشتن مراکز درمانی مجهز و پزشکان مجرب، وبسایتهای قابل قبولی برای معرفی خدمات این مراکز درمانی وجود ندارد. درواقع، ویترین ارائه خدمات به بیماران خارجی را با بدسلیقگی طراحی کردهایم که همین مساله یک دافعه جدی نسبت به صنعت گردشگری سلامت ایران ایجاد کرده است.
حتی بیمار ایرانی با دانش زبان فارسی هم نمیتواند با کمک وبسایتهای مراکز درمانی ایران، اطلاعات جامعی را درباره نحوه درمان و تعرفه خدمات پیدا کند و در بیشتر این وبسایتها نیز امکانی برای رزرو خدمات بیمارستانی به صورت اینترنتی اندیشیده نشده است.
بنابراین نباید توقع داشت که وقتی بیمار ایرانی نمیتواند خدمات قابل اعتنایی را از این وبسایتهای بیمارستانی دریافت کند، بیمار خارجی بتواند از این وبسایتها، اطلاعات به درد بخوری را استخراج کند. البته همه اینها با این فرض است که آن وبسایت بیمارستانی در ایران از زبان انگلیسی پشتیبانی کند، زیرا در غیر این صورت، بود و نبود وبسایت بیمارستانی نمیتواند تاثیری در جذب گردشگر سلامت داشته باشد.
نقش وبسایتهای حرفهای در معرفی بهتر مراکز درمانی
در مدیریت بیمارستانی ایران، این دیدگاه رایج وجود دارد که هزینه کردن در حوزههای روابط عمومی و تبلیغات را هزینه غیرضروری میدانند. همین اتفاق سبب شده است که کمترین اعتبارات به این بخشهای مهم اختصاص پیدا کند و نقش وبسایت مراکز درمانی در جذب گردشگران سلامت نیز کم اهمیت تلقی شود.
مرتضی محمدخانی، کارشناس روابط عمومی که در مرکز روابط عمومی چند بیمارستان دولتی و خصوصی هم فعال بوده است، به «مدتورپرس» میگوید: خیلی از مراکز درمانی دولتی از آنجا که بیماران خارجی زیادی را پذیرش نمیکنند، الزامی نمیبینند که بخواهند یک سایت چند زبانه برای جذب گردشگران خارجی راهاندازی کنند.
محمدخانی، تاکید میکند: در اغلب بیمارستانهای خصوصی هم الزام وجود یک وبسایت حرفهای و چند زبانه همچنان درک نشده است و آن را هزینه اضافی میدانند. موضوع مهم دیگر این است که داشتن این وبسایتهای حرفهای به چندین فرد متخصص نیز نیاز دارند که بتوانند فرم و محتوا را به چند زبان خارجی پیاده کنند، اما اغلب بیمارستانها در ایران نمیخواهند برای جذب این نیروها یا برون سپاری خدمات، هزینه کنند، زیرا هنوز خیلی از بیمارستانها، ارزآوری بالای صنعت گردشگری سلامت را تجربه نکردهاند و با مختصات این صنعت سودآور، آشنایی جامع ندارند.
نباید از خاطر برد که سطح ارائه خدمات درمانی در بسیاری از مراکز درمانی ایران، خیلی اوقات بسیار پیشرفتهتر از مراکز درمانی است که صرفا برای حرفهای بودن وبسایتشان، هزینه کردهاند.
برگزاری دورههای آموزشی در مراکز درمانی کشور و اطلاع رسانی از سوی تولیت نظام سلامت میتواند بیمارستانهای دولتی و خصوصی را نسبت به نقش وبسایت مراکز درمانی در جذب گردشگران سلامت آگاه سازد.
امین جلالوند
بسیار جالبه که خیلی از بیمارستان ها سایت دارن و اطلاعات خوبی را هم برای جذب بیماران خارجی در اون ها یادداشت کردن اما زبان سایت آن ها فارسی است!!