می‌خواهیم سرمایه‌گذار و دانش روز گردشگری سلامت را به اردبیل بیاوریم

حسین پیرموذن ، رییس اتاق بازرگانی اردبیل، رییس اتاق مشترک ایران و آذربایجان و عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران از موقعیت‌ ویژه تندرستی و سلامت استان اردبیل می‌گوید

استان اردبیل با آب‌وهوای کوهستانی، آب‌های گرم درمانی و جغرافیای ویژه آن شناخته شده است که می‌تواند موقعیتی درخشان برای کسانی باشد که به دنبال درمان‌های طبیعی هستند. از سوی دیگر این استان به دلیل همجواری با کشورهای آذربایجان و ارمنستان می‌تواند گزینه جذابی برای سفر درمانی اتباع این کشورها باشد. حسین پیرموذن رییس اتاق بازرگانی اردبیل، رییس اتاق مشترک ایران و آذربایجان و عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با مدتورپرس از ظرفیت‌های نادر تندرستی و سلامت استان اردبیل، تلاش‌های اتاق بازرگانی این استان و فرصت‌های ناشی از برگزاری دومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو می‌گوید.

آقای پیرموذن شما از حامیان برگزاری دومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در استان اردبیل هستید. از دید شما اهمیت این رویداد برای استان اردبیل و بطور کلی برای منطقه شمال‌غرب کشور چیست؟

موقعیت جغرافیایی اردبیل به دلیل وجود آب‌های گرم درمانی و خدادادی بهترین موقعیت را برای استقرار زیرساخت‌ها و رونق توریسم درمانی دارد. اردبیل یکی از شهرهای سرسبز و خوش آب‌وهوا است و با وجود آب‌های گرم سرعین، دارای موقعیتی عالی برای سرمایه‌گذاری در حوزه توریسم درمانی است. حتی در مقایسه با کشورهای همسایه و طبیعت آن‌ها، اردبیل و سرعین یک سر و گردن از بقیه بالاتر هستند. ولی با همه این‌ها اردبیل در زمینه جذب سرمایه‌گذار و گردشگر سلامت در مقایسه با دیگر استان‌های کشور، حتی استان‌های شمال و شمال‌غرب، عقب‌تر است. استان‌های شمال غرب کشور به نحوی وارد این حوزه شدند و از مزایای آن استفاده می‌کنند.

در اردبیل باید از این فرصت برای رسیدن به استان‌های همجوار به خوبی استفاده شود. به همین دلیل ما از دفتر اکو درخواست کردیم که همایش گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در اردبیل برگزار شود که خوشبختانه تصویب شد. ما به دنبال این هستیم که مواهب استان اردبیل برای مردم آن منشا خیر و برکت باشد. خوشبختانه بسته‌های سرمایه‌گذاری توسط مسئولین استانی و با تلاش استاندار محترم و مدیران بخش سرمایه‌گذاری درحال آماده شدن است. امیدواریم که بتوانیم از این بسته‌ها در حین کنفرانس پرده‌برداری کنیم. زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران کشورهای خارجی در این کنفرانس حضور پیدا می‌کنند و آشنایی آنان با مواهب استان اردبیل برای ما اهمیت زیادی دارد. در این زمان تحریم و تهدید، این فرصت خوبی برای کشور است و اگر بتوانیم چند نفر از سرمایه‌گذاران کشورهای عضو اکو و سایر کشورها را برای سرمایه‌گذاری در این منطقه جذب کنیم، کار بزرگی کردیم.

من به عنوان رییس اتاق مشترک ایران و آذربایجان در سال‌های گذشته مذاکرات زیادی با طرف آذری داشتم که منجر به امضای یک تفاهمنامه شد و به دنبال آن کمک‌های خود را برای طرف آذری آغاز کردیم. یکی از کارهایی که انجام شده، راه‌اندازی یک کلینیک درمانی مجهز است. همانطور که گفتید، بیماران بسیاری از جمهوری آذربایجان برای کارهای تشخیصی و درمانی به ایران می‌آیند. به همین دلیل در مرز بیله‌سوار امکان پذیرش و شبکه حمل‌ونقل برای آنان فراهم کردیم.

آقای پیرموذن رشد این استان در گردشگری سلامت فرصت درمانی ویژه‌ای برای اتباع جمهوری آذربایجان که دسترسی بهتری به آن دارند، فراهم می‌کند. ولی حضور مسئولان کشورها، فعالان بین‌المللی و سرمایه‌گذاران در اندازه‌ای خواهد بود که بتوان این اهداف را دنبال کرد؟

با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، کشورهای عضو اکو برای حضور در این همایش اعلام آمادگی کردند. شاید در سطح حضور وزرا نباشد ولی در سطح سفیران، معاونان وزیران و استادان دانشگاه به عنوان سخنران در آن حضور می‌یابند. بلیت رفت‌وآمد به ایران و امکانات اقامتی آن‌ها درحال فراهم شدن است. آقای بنیاد حسین‌اف سفیر آذربایجان در ایران و شماری از مقامات و مسئولان این کشور در همایش حضور می‌یابند. آقای جواد جهانگیرزاده سفیر ایران در آذربایجان هم شرکت خواهند کرد.

همزمان نمایشگاه سه روزه گردشگری سلامت برپا می‌شود که شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی برای آن ثبت‌نام کرده‌اند و الان تقریبا صددرصد فضای نمایشگاهی به متقاضیان واگذار شده است. تقاضای بیشتری داریم که متاسفانه امکانات استانی ما اجازه پذیرش بیشتر نمی‌دهد. یک سایت انگلیسی‌زبان برای این کار راه‌اندازی خواهد شد و مقالات متعددی در آن منتشر می‌شود. روی هم رفته بسیج خوبی در میان مسئولان و کارشناسان برای برگزاری باکیفیت این رویداد و پیشبرد اهدافی که در گردشگری سلامت استان داریم، دیده می‌شود. از طرفی دفتر اکو در تهران همکاری بسیار خوبی برای این رویداد دارد.

جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل به‌ویژه برای کسانی که گردشگر تندرستی هستند، بسیار زیاد است. سبلان، مشکین‌شهر، پارس‌آباد مغان، گرمی، نمین و شهرهای دیگر استان همگی ظرفیت‌های نوین و بکری در این زمینه دارند.

صنعت گردشگری سلامت در اتاق‌های بازرگانی کشور تا چه اندازه مطرح است؟ تاکنون چه فعالیت‌هایی در این زمینه داشتید و پس از کنفرانس، برنامه اتاق اردبیل برای این صنعت چیست؟

ببینید شاید حدود ۵ درصد فعالیت اتاق بازرگانی ایران در حوزه گردشگری سلامت باشد. ولی ما به دلیل تعصبی که به رشد این استان داریم، وارد این حوزه شدیم. چون استان اردبیل با مواهب خدادادی آن، برای جذب گردشگر سلامت، بالاتر از استان‌های دیگر است، ولی در عمل از آن‌ها عقب افتاده است. ما وارد این حوزه شدیم که بتوانیم سرمایه‌گذار و دانش روز گردشگری سلامت را به استان اردبیل بیاوریم. من به عنوان رییس اتاق مشترک ایران و آذربایجان در سال‌های گذشته مذاکرات زیادی با طرف آذری داشتم که منجر به امضای یک تفاهمنامه شد و به دنبال آن کمک‌های خود را برای طرف آذری آغاز کردیم. یکی از کارهایی که انجام شده، راه‌اندازی یک کلینیک درمانی مجهز است. همانطور که گفتید، بیماران بسیاری از جمهوری آذربایجان برای کارهای تشخیصی و درمانی به ایران می‌آیند. به همین دلیل در مرز بیله‌سوار امکان پذیرش و شبکه حمل‌ونقل برای آنان فراهم کردیم. آنان می‌توانند به صورت آنلاین ثبت‌نام کنند یا درخواست دهند و ما امکان حمل‌ونقل و ترانزیت از مرز را در اختیار آنان می‌گذاریم.

مطالب مرتبط:

جناب پیرموذن چه برنامه‌ای برای معرفی فرصت‌های استان اردبیل به مهمانان و سرمایه‌گذاران دارید؟

دفتر اکو، مسئولین استانی و آقای شافعی رییس اتاق بازرگانی این فرصت خوب را برای شناخته شدن این استان در اختیار ما گذاشتند. در کنار کنفرانس گردشگری سلامت اکو، مهمانان و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از زیبایی‌های استان دیدن کنند. جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل به‌ویژه برای کسانی که گردشگر تندرستی هستند، بسیار زیاد است. سبلان، مشکین‌شهر، پارس‌آباد مغان، گرمی، نمین و شهرهای دیگر استان همگی ظرفیت‌های نوین و بکری در این زمینه دارند. حتی سه روز همایش در اردبیل زمان کافی برای دیدن این استان در اختیار حاضران نمی‌گذارد. ولی سعی می‌کنیم اطلاعاتی برای معرفی استان به مهمانان ارائه کنیم. این یک مسئولیت سنگین برای مسئولین استانی است که بسته‌هایی را آماده کنند که بتوانیم از حضور این افراد به بهترین شکل استفاده کنیم.

1 نظر
  1. صابر دیهیم می گوید

    اینکه اتاق بازرگانی اردبیل و آقای پیرموذن دغدغه توسعه مدیکال توریسم در این استان را دارند خیلی خوشحاکننده است. باید استان های دیگر ی که ظرفیت گردشگری سلامت دارند هم همینطور وارد میدان شوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.