استارتاپ «آزمایش آنلاین» آزمایشگاه را به خانه آورده است

گفتگوی خبرگزاری گردشگری سلامت ایران با محمد مجددی،  مدیرعامل استارتاپ آزمایش آنلاین درباره خدمات این استارتاپ و موانع پیش روی فعالیت استارتاپ‌های حوزه سلامت

استارتاپ آزمایش آنلاین به نشانی https://azmayeshonline.com/ در دی ماه امسال تولد دو سالگی خود را جشن می‌گیرد. این شرکت یکی از استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت به حساب می‌آید و اخیرا به عنوان استارتاپ برتر در جشنواره سلامت دیجیتال، لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت کرده است،

آزمایش آنلاین توسط شقایق خلیلی و محمد مجددی راه اندازی شده است. شقایق دانشجوی دکتری کارآفرینی در دانشگاه علوم تحقیقات است و حدود ۱۲ سال سابقۀ کار در حوزۀ تجهیزات پزشکی دارد. محمد نیز کارشناسی ارشد خود را در رشته هوش مصنوعی از دانشگاه امیرکبیر گرفته است و حدود ۱۳ سال تجربه در حوزۀ تجارت الکترونیک دارد. مدتورپرس با محمد مجددی به گفتگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید.

شنیدیم که استارتاپ شما دچار مشکلات حقوقی شده است؟ کمی در این خصوص برایمان توضیح دهید؟

حدودا چند ماه پیش بود که احضاریه به اتهام مداخله در امور پزشکی با شکایت معاونت درمان دانشگاه شهید بهشتی دریافت کردیم. وی در تفهیم اتهام بازپرس، اتهام تاسیس موسسۀ پزشکی را به ما وارد کردند و پس از آن قرار برایم صادر کردند و برای اینکه به حبس نروم مجبور شدیم که وثیقه بگذاریم. در حالی که ما فقط یک پلتفرم هستیم که بیماران را به مراکز پزشکی-پرستاری در منزل و آزمایشگاه‌ها معرفی می‌کنیم و در امور پزشکی دخالتی نداریم.

امیدواریم با لطف خدا، کمک مسئولان و دیگر استارتاپ‌های حاضر در اکوسیستم و پیگیری‌های خودمان بتوانیم این مورد را هم پشت سر بگذاریم و رد کنیم. گرچه حدود یک ماه پیش، دو تن از معاونت‌های محترم وزارت بهداشت (معاونت درمان و معاونت اجتماعی) دستور بازپس گیری شکایت را دادند و جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت هم دستور بررسی و پیگیری این موضوع را در جشنواره سلامت دیجیتال به صورت رسمی و عمومی مطرح کردند. امیدواریم هرچه زودتر این مسایل پیش آمده و ناهماهنگی‌های موجود در مجموعه‌های نظارتی مرتفع شود، چون به ما آسیب جدی می‌زند.

در حال حاضر به فعالیت خود ادامه می‌دهید؟

بله همچنان فعال هستیم ولی با توجه به بلاتکلیفی که وجود دارد از نظر جذب سرمایه گذار با مشکلاتی رو برو هستیم.

در مورد عملکرد آزمایش آنلاین بیشتر بگویید. چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

آزمایش آنلاین در واقع یک پلت فرم است که در آن اگر فردی نیاز به آزمایش داشته باشد دیگر نیازی نیست که به آزمایشگاه مراجعه کند. به عبارت دیگر افراد می‌توانند از طریق وب سایت، اپلیکیشن اندروید و ios درخواست آزمایش خود را به همراه مکان، روز و ساعتی که تمایل دارند که نمونه گیری انجام شود، به همراه آزمایشگاهی که می‌خواهند نمونه‌ها برای بررسی به آنجا منتقل شود انتخاب کنند. بعد از اینکه درخواست آزمایش ثبت شد. همکاران ما در زمان و مکانی که کاربر ثبت کرده است، مراجعه می‌کنند، نمونه گیری را انجام می‌دهند و به آزمایشگاهی که کاربر انتخاب کرده است منتقل می‌کنند. نتیجه آزمایش نیز از طریق اس ام اس، اپلیکیشن و وب سایت قابل مشاهده است و اگر کاربران تمایل به دریافت نسخه چاپی داشته باشند، نسخه چاپی از طریق پیک برایشان ارسال می‌شود.

پرستارانی که برای نموه گیری ارسال می‌شوند از طرف آزمایشگاهی که کاربر انتخاب کرده است فرستاده می‌شوند؟

خیر، ما باید مرکز پرستاری بالینی همکاری داریم که مجوزهای لازم ارائه خدمات بالینی در منزل را دارند. پس از اینکه درخواستی ثبت می‌شود یکی از پرستاران این مرکز به محل درخواست اعزام می‌شود و نمونه گیری را انجام می‌دهد و به آزمایشگاه مورد نظر می‌برد. همکاران ما در آزمایش آنلاین در حال حاضر ۵۲ نفر است که بعضا به صورت موردی با مجموعۀ ما همکاری دارند.

از زمانی که کار را شروع کردید چه تعداد کاربر از خدماتتان استفاده کردند؟

حدود ۶۰۰ هزار نفر در سیستم ما وارد شدند و حدود  ۳۰ هزار نفر از سرویس ما تا کنون استفاده کردند. این تعداد با شیب خیلی خوبی در حال رشد است. همچنین ما در حال حاضر با حدود ۲۰۰ آزمایشگاه طرف قرارداد هستیم که آزمایش‌های مشتریان ما را انجام می‌دهند.

شیوه درآمدزایی خود را در آزمایش آنلاین چگونه ترتیب دادید؟

سیستم درآمدزایی ما به صورت per case است. به این صورت که ما به ازای هر ارجاعی که به آزمایشگاه می‌دهیم، مبلغی را دریافت می‌کنیم.

ارزش و حجم بازار خود را چقدر ارزیابی می‌کنید؟

طبق گزارشی که دبیر انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی منتشر کردند، سالانه حدود دو میلیارد آزمایش مختلف در کشور انجام می‌شود. با این نسبت که هر نفر در سال به صورت متوسط ۲٫۵ آزمایش انجام می‌دهد و از نظر ریالی، ارزش کلی بازار آزمایش ایران به صورت سالانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

در چه حوزه‌هایی قصد دارید کار خود را گسترش دهید؟

قصد داریم در آیندۀ نزدیک ارایۀ خدمات دیگر درمانی را در منزل انجام بدهیم. اینجا این نکته را هم بگویم، با مجوزی که طرف قراردادهای ما از وزارت بهداشت دارند، امکان پیاده سازی خدماتی حتی در حد ICU را هم در منزل می‌توانیم انجام بدهیم.

به طور کلی و با توجه به مشکلی که برای استارتاپ خودتان روی داده است، مشکلات حقوقی و مقرراتی در حوزه سلامت برای استفاده از نوآوری استارتاپ ها را چه مواردی می‌دانید؟

ببنید، این موضوع کمی پیچیده است و به نظرم دوستانی که کار حقوق تخصصی می‌کنند باید نظر دقیق بدهند ولی چیزی که ما می‌دانیم و مطمئن هستیم این است که مثلاً در کیس ما که برای بنده حکم تهیه به جلب و قرار بازداشت صورت گرفت از منظر آیین نامۀ داخلی وزارت بهداشت مسله ای وجود نداشت. منتها بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف بر اساس کشمکش‌های داخلی که با هم دارند، گاهی تلاش می‌کنند که جلوی کار ما را بگیرند. نکته جالب اینجاست، این دوستانی که برای ما اشکال تراشی می‌کنند و به ما اتهام فعالیت غیر مجاز می‌زنند، خودشان هیچ پیشنهاد یا ایده ای برای فعالیت به شکل دیگری را ندارند و تنها نظرشان این است که آقا ببند و جمع کن.

به نظر شما چطور می‌توان درمان و سلامت را با کمک نوآوری و استارتاپ‌ها به یک تجربه خوشایند تبدیل کرد؟

همان طور که می دانید، حوزۀ سلامت یک از اصلی ترین ترندهای حوزۀ کسب و کارهای استارتاپ است. در جهان سهمی بیش از ۲۵ درصد برای کسب و کارهای فن آورانۀ حوزۀ سلامت در استارتاپ‌ها شناسایی شده است. از طرف دیگر با توجه به روند رو به مسن شدن جمعیت کشور، این حوزه آیندۀ خیلی خوبی دارد و از نظر استراتژیک نیز همان طور که در طرح های تحول وزارت بهداشت مشاهده می‌کنیم برای تصمیم سازان کشور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

آزاده خیرآبادی

نظرات بسته شده است.