پلتفرم‌ها جهانی رقیب اصلی گردشگری سلامت ایران (پاسخ به کمپین)

یادداشتی از اشکان خاوند مدیرعامل ایرانیان سرژری

به‌راستی رقیب اصلی ایران در صنعت گردشگری سلامت چه چیز است؟ کشورهای هند و ترکیه یا پدیده‌ای به نام پلتفرم‌ها؟

اگر بخواهیم کشورهایی مانند ترکیه، هند، برزیل یا آمریکا را به‌عنوان تنها رقبای ایران در گردشگری سلامت  منطقه و یا حتی جهان بدانیم، مرتکب اشتباه تاکتیکی بزرگی شده‌ایم.

همه کشورها به‌دنبال راهی برای جلوگیری خروج ارز از کشور خود هستند، تا جایی که کشور ثروتمندی مانند قطر علاوه‌بر تاسیس بیمارستان‌های متعدد، از ایران و سایر کشورهای منطقه پزشک استخدام کرده تا بتواند از خروج بیماران قطری از این کشور جلوگیری کند.

رقیب‌هایی به نام پلتفرم‌ها! 

در سال‌های اخیر شاهد ظهور رقیب‌های قدرتمندتر از کشورهای هند، ترکیه و برزیل در صنعت گردشگری سلامت هستیم که بی‌توجهی به آن‌ها خسارت‌های جبران‌ناپذیری را بر پیکره این صنعت در کشور وارد می‌کند. بدون شک جدی‌ترین و قدرتمندترین رقیب ایران در چند سال آینده در صنعت گردشگری سلامت پلتفرم‌ها خواهند بود.

با لینکدین مدتورپرس همراه شوید

پلتفرم‌های گردشگری سلامت بستری مناسب برای مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، پزشکان و تسهیل‌گران از کشورهای مختلف برای جذب توریست درمانی هستند. درواقع پلتفرم‌ها ابَر تسهیلگرانی هستند که بزرگترین بیمارستان و تسهیل‌گران بین‌المللی در بستر آن زندگی می‌کنند.

در اصل نباید پلتفرم‌های بین‌المللی مثل bookimedt ,medigo یا qunomedical را مانند شرکت‌های گردشگری سلامت ایران، تسهیل‌گر خطاب کرد. این کار مانند این است که هر دو ماهی تیلاپیا و نهنگ را ماهی بنامیم. با این وجود بسیاری از مسئولان وزارت بهداشت، وزرات میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس‌های بیمارستان‌ها و شرکت‌های تسهیل‌گر در ایران تفاوت میان این پلتفرم‌ها با یک وب‌سایت ساده را نمی‌دانند. با این تفکر نباید انتظار معجزه در صنعت گردشگری سلامت کشورمان را داشته باشیم.

موضوع مهم دیگر این است که  قوانین دست‌وپاگیر از یک سو و از سوی دیگر نبود زیرساخت لازم در مراکز درمانی برای جذب بیماران بین‌الملل باعث شده است که بسیاری از پلتفرم‌های ایران، همکاری با مراکز درمانی ترکیه را به مراکز درمانی ایران ترجیح دهند. درواقع هیچ استارتاپ یا شرکت گردشگری توانایی تغییر قوانین دست و پا گیر گردشگری در ایران و همچنین ملزم کردن بخش IPD بیمارستان‌ها را به داشتن نیرو متخصص IT و تجارت الکترونیک را ندارد. آنچه که مشخص است شرکت‌های گردشگری و استارتاپ‌ها در ایران فعالیت‌های محدود و به‌دنبال آن اثرگذاری کمی را در این صنعت دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.