گردشگری پزشکی و پردرآمدترین شهرهای توریستی جهان

براساس گزارش سازمان گردشگری جهانی، شانگهای با ۳۵ میلیارد دلار پردرآمدترین شهر توریستی جهان است

سازمان جهانی گردشگری در آخرین گزارشی که از روند توسعه صادرات نامرئی (گردشگری) در دهکده جهانی ارایه کرده، نام پردرآمدترین شهرهای توریستی جهان را اعلام کرده است، اما نکته قابل توجه درباره دلیل رشد سریع گردشگری در ۱۰ شهری که پردرآمدترین شهرهای توریستی جهان معرفی شده‌اند این است که ظاهرا گردشگری پزشکی دلیل این توسعه گردشگری در آن‌ها بوده است. یعنی گردشگری پزشکی یا همان مدیکال توریسم به یکی از عوامل رونق گردشگری در دنیا تبدیل شده است.

به گزارش مدتور پرس خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، رتبه اول تا سوم پردرآمدترین شهرهای توریستی جهان به شهرهای شانگهای، پکن و پاریس اختصاص داده شده و درپی آن‌ها، نام شهرهایی از سرزمین اژدها بیش از دیگر کشورها به چشم می‌خورد که این سئوال مهم را در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند که واقعا رونق گردشگری سلامت تا چه اندازه در توسعه توریسک یک کشور اثرگذار است؟

در این زمینه کارشناسان سازمان جهانی گردشگری براین باورند رشد سفرهای داخلی برای دستیابی به خدمات درمانی بهتر و با کیفیت‌تر در چین باعث شده که طی یک دهه گذشته همواره تعداد شهرهای زیادی از این کشور به عنوان مناطقی با رشد سریع گردشگری در جهان معرفی شده باشند و امسال دو شهر این کشور در لیست پردرآمدترین شهرهای توریستی جهان قرار داشته باشند.

گزارش یاد شده که مربوط به روند روبه رشد گردشگری شهرهای مختلف جهان طی سال گذشته بوده و در آخرین ماه سال میلادی جاری منتشر شده، بیانگر این نکته است که ۷۲ شهر از مهمترین شهرهای جهان در این فهرست جایگاه بالایی دارند که در مجموع بیش از ۶۲۵ میلیارد دلار به تولید ناخالص ملی کشورهایشان کمک کرده‌اند. تحلیلگران سهم مشارکت درآمد یادشده در گردش مالی صادرات نامرئی کل و همچنین تولید ناخالص داخلی کل جهان را هم در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳/۲۴ درصد تعیین کرده‌‌اند.

۱۰ شهر برتر لیست پردرآمدترین شهرهای توریستی جهان و درآمدهای آن‌ها

  • شانگهای – ۳۵ میلیارد دلار
  • پکن – ۳۲٫۵ میلیارد دلار
  • پاریس – ۲۸ میلیارد دلار
  • اورلاندو – ۲۴٫۸ میلیارد دلار
  • نیویورک – ۲۴٫۸ میلیارد دلار
  • توکیو – ۲۱٫۷ میلیارد دلار
  • بانکوک – ۲۱٫۳ میلیارد دلار
  • مکزیکو سیتی – ۱۹٫۷ میلیارد دلار
  • لاس وگاس – ۱۹٫۵ میلیارد دلار
  • شنژن – ۱۹ میلیارد دلار
پردرآمدترین شهرهای توریستی جهان
شانگهای چین، شهری زیبا و پرزرق و برق که در صدر پردرآمدترین شهرهای توریستی جهان نشسته است.

سریعترین رشد گردشگری در کدام شهرها است؟

نکته قابل‌توجه در شرایط فعلی این است که آمارها بیانگر این نکته هستند که تقریبا ۵۴ درصد از جمعیت ساکن روی کره خاکی شهر‌نشین هستند و همین نکته امتیاز قابل‌توجهی برای توسعه و رونق گردشگری است. تحقیقات گسترده‌ای که در سراسر جهان انجام شده نشان می‌دهد با توجه به تغییر سبک زندگی اغلب افراد در بخش‌های مختلف دهکده جهانی تقاضا سفرهای داخلی به شهرها نسبت به تقاضای سفرهای بین المللی رشد بسیار سریعتری داشته و همواره روبه رشد است.

در تحقیقاتی که سازمان جهانی گردشگری درباره پردرآمدترین شهرهای توریستی جهان انجام داده طی سال گذشته میلادی قاهره سریع ترین شهر رو به رشد با (۳۴٫۴) درصد و پس از آن ماکائو با (۱۴٫۲٪) درصد صدرنشین هستند. چهار شهر از پنج شهر که سریع ترین رشد را در ۱۰ سال گذشته داشته‌اند در چین هستند: چونگ کینگ، چنگدو، شانگهای و گوانگژو. دیگر شهرهای بالای رتبه ۱۰، لاگوس، تهران و بمبئی هستند.

از سوی دیگر برترین شهرهایی که در افزایش تولید ناخالص داخلی کشورهای خود نیز به دلیل توسعه گردشگری مشارکت داشته‌اند به این ترتیب معرفی شده‌اند بانکوک (۵۰٫۴٪)، پاریس (۲۹٫۸٪)، مکزیکو سیتی (۲۴٫۰٪) و توکیو (۲۰٫۲٪) .

در همین حال قاهره، استانبول، آنتالیا و تهران در سال ۲۰۱۷ با بازده قابل توجهی روبرو شده‌اند و به ترتیب  ۳۴٫۴ درصد، ۱۳٫۱ درصد، ۹٫۲ درصد و ۹٫۰ درصد رشد داشته و به اعتقاد کارشناسان این رشد در نتیجه بهبود ثبات سیاسی از جمله حذف تحریم‌ها و افزایش امنیت است.

تحلیلگران اقتصاد گردشگری براین باورند سهم ۷۳ درصدی هزینه گردشگران داخلی طی سال ۲۰۱۷ به این نکته تاکید دارد که تقاضای سفرهای داخلی در سراسر جهان روبه رشد است و اصلی‌ترین دلیل این افزایش دستیابی به خدمات پزشکی بهتر و با کیفیت‌تر در کلان‌شهرها نسبت به شهرستان‌هاست. به نظر می‌رسد گردشگری سلامت بیش از گذشته در تعیین پردرآمدترین شهرهای توریستی جهان تاثیرگذار شده است.

ترجمه: عماد عزتی

نظرات بسته شده است.