صحبت از یک بازار ۱۰۰هزار میلیاردتومانی است!

خدمات آنلاین پزشکی تله طب از مشاوره تا خودمراقبتی

خدمات آنلاین پزشکی تله طب یا ارائه خدمات مجازی سلامت هدفی است که احسان نوری به همراه هم بنیانگذارانش هدی دوست محمدی و شایان شفیعی در استارتاپشان تله طب دنبال می‌کنند. احسان متولد اصفهان و و ۳۷ ساله است و در حال حاضر در حال انجام پایان‌نامه ارشد خود در رشته مهندسی برق-کنترل است. هدی ۳۰ سال دارد و دانشجوی دکترای رشته مکانیک است. شایان نیز ۲۳ ساله و دانشجوی رشته مهندسی فناوری اطلاعات است. دکتر جورقانیان هم به عنوان پزشک عمومی ‌جزو موسسین اولیه این استارتاپ بوده که به دلیل مشغله زیاد در مدیریت این استارتاپ حضور ندارد اما همچنان تیم را همراهی می‌کنند. احسان در گفت‌وگو با مد تورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران می‌گوید کار را در سال ۹۵ با سرمایه اولیه ۲۵ میلیون تومان شروع و تا کنون حدود ۲۵۰ میلیون تومان برای توسعه پلتفرم خود هزینه کردند و در مرحله مذاکره برای جذب سرمایه‌گذار هستند. او از نقشی که تله طب می‌تواند در گردشگری سلامت ایفا کند هم گفته.

در تله طب چکار می‌کنید و خدمات آنلاین پزشکی تله طب چیست؟

تله طب در حوزه خدمات آنلاین پزشکی و پایش سلامت از راه دور فعالیت می‌کند و شامل بخش‌های مختلفی از جمله مشاوره، پلن‌های مراقبتی، پایش سلامت از راه دور و غیره می‌شود. ما کارمان را در حوزه سلامت پوست و مو و زیبایی شروع کردیم و بعد از آن با توجه به استقبالی که از مخاطبان دیدیم نسخه ای با عنوانِ “از پزشک بپرس” منتشر کردیم و پس از آن نسخه‌ای ویژه بارداری منتشر کردیم. تاکنون سه نسخه از تله‌طب در بازار منتشر شده، اما در حال حاضر تمرکز تیم به حوزه خانواده معطوف شده با محوریت خانم‌های باردار که به زودی نسخه جدید تله طب با ویژگی‌های جدید منتشر خواهد شد و جای نسخه‌های قبلی را خواهد گرفت. در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار نفر نسخه‌های مختلف تله طب را نصب و حدود ۷۰ هزار نفر نیز با ثبت‌نام در اپلیکیشن از خدمات‌های پولی و تعاملی استفاده کردند.

کاربران چطور می‌توانند از خدمات آنلاین پزشکی تله طب استفاده کنند؟

کاربران با نصب اپلیکیشن موبایل می‌توانند به طور رایگان به هزاران مقاله، فیلم و فایل صوتی که همه توسط تیم متخصص محتوایی تهیه شده و منجر به آگاهی بخشی به بیماران می‌شود دسترسی داشته باشند، علاوه بر این می‌توانند به طور رایگان با سایر کاربران تله طب در ارتباط باشند و در مورد تجربیات مشترکشان با هم گپ و گفت داشته باشند. اگرچه کنترل و مدیریت این بخش خیلی سخت و انرژی‌بر است، اما استقبال زیاد و علاقه کاربران به این بخش، به ما انرژی می‌داد تا بتوانیم آن را مدیریت کنیم. همچنین هر کاربر در هر زمان اگر سوال تخصصی‌تری داشته باشد به راحتی می‌تواند از مشاورین ما کمک بگیرد. خدمت جدید تله طب که به زودی اضافه خواهد شد پایش و مراقبت سلامت کاربران و بیماران از طریق اپ و بدون نیاز  به مراجعه مستقیم به پزشک و پیراپزشک از طریق اپلیکیشن تله طب است. خدمات آنلاین پزشکی تله طب در آینده البته گسترده‌تر هم خواهد شد.

تجربه نشان داده که کشور ما هر چقدر هم دیر بجنبد، در نهایت ناچار به تبعیت از بسیاری از فرایندهای نوآورانه متداول دنیا خواهد بود. این حوزه هم از این قاعده مستثنی نیست و دیر یا زود همین اتفاق در نظام سلامت ما هم خواهد افتاد و فعالان و خدمت‌دهندگان این حوزه باید حواسشان به این مساله باشد و آماده تغییر مدل‌های سنتی خود باشند. مردم هم کم کم وقتی از این نوآوری‌ها به ویژه در حوزه آی تی خبر دار بشوند، قطعا نوع توقع و درخواست‌هایشان متفاوت خواهد شد و این خود فشار دیگری بر نظام سلامت وارد می‌کند تا به روش‌های نوآورانه روی بیاورد.

شیوه درآمدزایی شما در تله طب چگونه است؟

درآمدزایی ما از طریق ارائه خدمات مشاوره آنلاین، فروش پلن‌های مراقبتی برای خانم‌های باردار و تولید محتوا است. و به زودی مباحث مرتبط با تبلیغ و معرفی محصولات مربوط به حوزه‌های تحت پوشش تله طب هم اضافه خواهیم کرد.

ارزش بازاری که در آن فعالیت می‌کنید را چقدر تخمین می‌زنید و به دنبال چند درصد از سهم بازار هستید؟

برآورد ما از حجم بازاری که با آن مواجه هستیم چیزی در حدود ٣٠ میلیون نفر است. به عبارت بهتر نزدیک به نصف جمعیت ایران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که بخشی از آنها در سنین جوانی هستند و احتمالا هنوز ازدواج نکردند و بخشی ازدواج کردند و دوران پیش از بارداری را می‌گذرانند، بخشی دوران بارداری و بخشی هم پس از بارداری را طی می‌کنند. ضمن این که شوهران این خانم‌ها و بچه‌های آنها همه به نوعی درگیر با خدمات آنلاین پزشکی تله طب خواهند بود. البته ما هم مثل خیلی از کسب‌وکارهای دیگر توجه ویژه‌ای به خارج از کشور داریم و در تلاشیم تا زمینه‌های دسترسی به این بازار جذاب را در تله طب فراهم کنیم ما می‌خواهیم وارد بازار گردشگری سلامت خدمات آنلاین پزشکی شویم. به طور کلی تخمین ما از ارزش این بازار بیش از ١٠٠هزار میلیارد تومان است که به نظر عدد جذابی می‌رسد که ما در سال‌های اول تا سوم نزدیک به ۵ درصد این بازار را هدف گذاری کردیم. اگر بخواهیم نسبت به این عدد دید بهتری پیدا کنیم، کافی است از اعداد و ارقامی‌که هر خانم در دوران بارداری، زایمان و آمادگی برای تولد نوزاد با آن درگیر است برآوردی داشته باشیم.

فرایندهای مربوط به پیشگیری، بهداشت افراد، مراقبت‌های افراد سالم، مراقبت‌های افراد بیمار (به خصوص بیماران مزمن، سالمندان و…) فرایندهای متعدد بیمارستانی و مراکز خدمات درمانی، مسایل مربوط به آموزش‌های پزشکی و غیره همه مسایلی هستند که هنوز بسیار جای کار برای آنلاین شدن دارد.

شما تقریبا دو سال است که در اکوسیستم سلامت دیجیتال ایران فعالیت دارید در این مدت چه ظرفیت‌هایی را برای راه‌اندازی استارتاپ‌های ارائه خدمات آنلاین پزشکی شناسایی کرده‌اید؟

تجربه نشان داده که کشور ما هر چقدر هم دیر بجنبد، در نهایت ناچار به تبعیت از بسیاری از فرایندهای نوآورانه متداول دنیا خواهد بود. این حوزه هم از این قاعده مستثنی نیست و دیر یا زود همین اتفاق در نظام سلامت ما هم خواهد افتاد و فعالان و خدمت‌دهندگان این حوزه باید حواسشان به این مساله باشد و آماده تغییر مدل‌های سنتی خود باشند. مردم هم کم کم وقتی از این نوآوری‌ها به ویژه در حوزه آی تی خبر دار بشوند، قطعا نوع توقع و درخواست‌هایشان متفاوت خواهد شد و این خود فشار دیگری بر نظام سلامت وارد می‌کند تا به روش‌های نوآورانه روی بیاورد.

از طرفی نظام سلامت کشور ما مشکلات بسیار زیادی دارد که حل آن‌ها در توان متولیان سنتی نیست. این موارد و بسیاری دلایل دیگر، از جمله رشد زیرساخت‌های فناورانه در کشور و آسان شدن دسترسی مردم به آنها، نشان می‌دهد که فضای بسیار مستعدی برای ایجاد و رشد استارتاپ‌های حوزه سلامت وجود دارد. از جمله فرایندهای مربوط به پیشگیری، بهداشت افراد، مراقبت‌های افراد سالم، مراقبت‌های افراد بیمار (به خصوص بیماران مزمن، سالمندان و…) فرایندهای متعدد بیمارستانی و مراکز خدمات درمانی، مسایل مربوط به آموزش‌های پزشکی و غیره همه مسایلی هستند که هنوز بسیار جای کار برای آنلاین شدن دارد. اگر چه خیلی از شرکت‌های دانش بنیان چند سالی است که وارد برخی از این حوزه‌ها شدند اما به نظر می‌رسد که با نگاه و مدل‌های کسب و کارهای نوپا یعنی استارتاپ‌های حوزه سلامت بشود خیلی سریع‌تر و کم هزینه‌تر مرحله ورود به این حوزه‌ها را آغاز کرد. خدمات آنلاین پزشکی تله طب نشان داد که می‌توان هر بخشی از نظام سلامت را با کمک استارتاپ‌ها آنلاین کرد و سود این آنلاین شدن به همه بازیگران این حوزه خواهد رسید؛ از بیمار گرفته تا بیمارستان و پزشک.

مهمترین چالشی که تا کنون برای ارائه بهتر خدمات آنلاین پزشکی تله طب با آن روبرو بوده‌اید چه چیزی بوده است؟

متاسفانه چارچوپ قانونی مشخص و آیین‌نامه مدونی برای استارتاپ‌های حوزه سلامت به خصوص در حوزه سلامت الکترونیک وجود ندارد تا در هنگام شروع کار بتوان به آن مراجعه کرد. از طرفی هنوز مرجع مشخصی هم برای این موضوع تعیین نشده و ما با معاونت‌های مختلفی در وزارت بهداشت در گفتگو هستیم تا این مساله را بتوانیم هر چه زودتر حل کنیم. البته خوشبختانه به‌تازگی با همکاری نظام صنفی کسب‌وکارهای رایانه‌ای و معاونت اجتماعی وزارت بهداشت اقدامات خوبی در این زمینه آغاز شده که امیدوارم به زودی به نتیجه برسد و ادامه مسیر را کمی ‌برای ما و سایر استارتاپ‌های حوزه سلامت هموار کند.

متاسفانه چارچوپ قانونی مشخص و آیین‌نامه مدونی برای استارتاپ‌های حوزه سلامت به خصوص در حوزه سلامت الکترونیک وجود ندارد تا در هنگام شروع کار بتوان به آن مراجعه کرد. از طرفی هنوز مرجع مشخصی هم برای این موضوع تعیین نشده و ما با معاونت‌های مختلفی در وزارت بهداشت در گفتگو هستیم تا این مساله را بتوانیم هر چه زودتر حل کنیم.

به نظر شما چطور می‌توان جامعه پزشکی و خدمات درمانی و سلامت را بیشتر آنلاین کرد؟

تجربه مشاوره و دیگر خدمات آنلاین پزشکی تله طب به ما ثابت کرد که مهم‌ترین اصل فرهنگ‌سازی است، هم برای کاربران که اعتماد بیشتری به خدمات آنلاین سلامت داشته باشند و هم برای پزشکان و پیراپزشکان و غیره که از استارتاپ‌هایی که در این سلامت و پزشکی کار می‌کنند بیشتر حمایت کنند.  اگر این شرایط فراهم شود، با توجه به ظرفیتی که در این کار وجود دارد حتما به زودی شاهد تحول عظیمی‌در نظام سلامت و روی آوردن بیشتر مردم و متخصصین به خدمات آنلاین سلامت خواهیم بود. یکی از کارهایی که استارتاپ‌ها باید برای آن تلاش کنند این است که بتوانند خدمت‌دهندگان این حوزه را از مزایای کوتاه، میان و بلندمدت خدمات نوین سلامت باخبر کنند تا آن‌ها به اشتباه استارتاپ‌ها را رقیب خود نبینند چون این موضوع متاسفانه یکی از چالش‌های مهم این روزها در نظام سلامت کشور ما شده است. برخی از این خدمت‌دهندگان، استارتاپ‌ها را رقیب و دشمن خود می‌بینند و ضدتبلیغ‌ها و کارشکنی‌های زیادی برای مقابله با ما انجام می‌دهند. اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که قدرت استارتاپ‌ها برای فرهنگ‌سازی زیاد نیست، و این جا متولیان امر و سازمان‌های بزرگ و تاثیرگذار که فرهنگ‌سازی جزء وظایفشان است، باید دست به کار شوند و به کمک ما بیایند.

گفت‌و‌گو: آزاده خیرآبادی

نظرات بسته شده است.