رسانه‌های اجتماعی؛ موتور پیشران گردشگری سلامت

نقش رسانه‌های اجتماعی در توسعه گردشگری سلامت بسیار تعیین کننده است. در این گزارش به اهمیت این نقش پرداخته شده است

برای پرداختن به اهمیت و نقش رسانه‌‌ های اجتماعی در گردشگری سلامت اجازه دهید با یک تجربه شروع کنیم: در سال ۲۰۱۵ یک زوج سالمند انگلیسی در جستجوی مراکزی برای انجام جراحی چشم در هند بودند. یکی از چالش‌های پیش روی آنها کمیابی مجراهای مستقیمی بود که بتوان از طریق آن به بیمارستان‌های هند دسترسی داشت و کیفیت و نرخ موفقیت عمل‌های پزشکی را مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، این زن و شوهر به اینترنت روی آوردند و چند بیمارستان در حیدرآباد هند را ردیابی کردند تا اینکه بالاخره مجموعه بیمارستان‌های چشم فوق تخصصی Maxivision را به عنوان مرکز جامع و کاملی که می‌توانست برای آنها جراحی مناسبی انجام دهد پیدا کردند. عمل آنها نه تنها موفقیت آمیز بود بلکه آن زوج با انجام آن عمل در هند توانستند ۴۰۰۰ پوند ذخیره کنند.

این تجربه بر ارزش رسانه‌های اجتماعی برای مقاصد گردشگری سلامت تأکید دارد. رسانه‌های اجتماعی نقشی اساسی در بازاریابی برند و ساخت شهرت به صورت آنلاین دارند؛ اقدامی که در نتیجه برای حفظ مشتریان بین المللی و حجم بیماران خارجی نکته اساسی است.

فناوری پای خود را به عرصه خدمات پزشکی و درمانی نیز رسانده؛ به طوری که موجب بروز انقلابی در این حوزه نیز شده است. بیماران حالا می‌توانند جواب سوال‌های خود در مورد سلامتی را روی دستگاه‌های موبایل خود نیز پیدا کنند. نظر سنجی از سوی مؤسسه پیو در سال ۲۰۱۴ نشان داد که بیش از ۷۲ درصد از مردم آمریکا به صورت آنلاین به دنبال اطلاعات سلامتی خود می‌گردند و از هر چهار نفر، یک نفر در مورد تجربه شخص دیگری که از همان شرایط جسمانی برخوردار بوده است به صورت آنلاین مطالعه می‌کند.

در گذشته شهرت آنلاین برای پزشکان یا دست اندرکاران خدمات سلامتی اهمیت نداشت، اما با توجه به تغییر پارادایمی اخیر که به واسطه دیجیتالی شدن مراقبت سلامتی ایجاد شده است، شهرت آنلاین برای این قشر به یک اولویت بدل شده است.

سهام داران در گردشگری پزشکی درحال آغاز برای به کار گرفتن تمام قابلیت‌های بازار شبکه‌های اجتماعی هستند. ابزارهای سنتی بازاریابی برند درحال هموار کردن مسیر روش‌های فنی هستند و از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد شهرت قوی آنلاین به منظور گسترش دامنه دسترسی به بیماران بین المللی استفاده می‌کنند.

یافته‌های جدید نشان داده است که دپارتمان‌های بین المللی بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات مراقبت سلامت شاهد مزایای ایجاد کردن شهرت آنلاین قوی به وسیله جذب فرصت‌های موجود در رسانه‌های اجتماعی هستند. انتظار می‌رود که این روند همراه با رقابتی‌تر شدن بازار گردشگری سلامت شاهد یک رشد بسیار بزرگ باشد.

حالا که افراد و زندگی‌ها بیش از پیش با رسانه‌های اجتماعی سازگار شده است، آنها دیدگاه‌های شخصی خود در مورد سازمان‌های مشخص را نیز از جمله ارائه دهندگان خدمت بهداشتی به اشتراک می‌گذارند. بر این اساس مسافران می‌توانند به جای روی آوردن به جزئیاتی که در صفحات رسانه‌های اجتماعی این سازمان‌ها به دست می‌آید، به این روایت ها تکیه کنند.

نقش رسانه‌های اجتماعی در شهرت آنلاین مراکز درمانی

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند معماری مخرب برای شهرت آنلاین یک سایت گردشگری سلامت باشند. یک ریویو ضعیف از یک کاربر کفی است تا تاثیر منفی خود را بگذارد و علاقه و تمایل سایرین نسبت به آن مرکز درمانی را سست کند. بنابراین لازم است تا تامین‌کنندگان خدمات مراقبت سلامت استانداردهای بالایی از کیفیت و تخصص‌گرایی را بدست آورند و حفظ کنند.

دکتر کوین فو  یکی از چهره‌های موفق در زمینه رسانه‌های اجتماعی و یکی از میزبانان سابق کنگره گردشگری پزشکی به چند روش در دنیای رسانه‌های اجتماعی اشاره می‌کند که به کمک آنها می‌تواند در پیشرفت ارائه‌دهندگان خدمات درمانی و بالا بردن شهرت آنها و نیز بهبود کیفیت در ارائه خدمات درمانی به طور کلی مؤثر باشد.

دسترس پذیر بودن مقاصد گردشگردی سلامت

این موضوع عنصر بسیار مهمی در بازاریابی برای ذینفعان صنعت گردشگری سلامت است. مقاصد گردشگری سلامت تنها زمانی موفق هستند که برندشان دیده شود و دسترس‌پذیر بودنشان برای بیماران آشکار شود.

بیماران برای مثال به پست‌های فیسبوک و توئیتر رجوع می‌کنند و درگیر اطلاعات سلامتی پست شده می‌شوند. این پلتفرم‌ها تأثیرگذاران قدرتمندی در فرایند تصمیم‌گیری گردشگران پزشکی هستند. در همان مثال بالا آنچه تفاوت ایجاد کرد قابلیت دیده‌شدن بیمارستان بود که آن را از دیگر بیمارستان‌هایی که با چراغ خاموش فعالیت می‌کنند متمایز کرد.

پیشتازی برند و شهرت آنلاین

رسانه‌های اجتماعی مسیری برای سفیران خارجی برند یعنی مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند تا به زبان خودشان در مورد اینکه یک برند چه معنایی دارد صحبت کنند. علاوه بر این رسانه‌های اجتماعی برای دست اندرکاران نیز مسیری همواره می‌کنند تا حوزه‌های شایستگی، نوآوری، مشارکت در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، پیشرفت‌های روزآمد فناوری و داستان‌های موفقیتشان را به نمایش بگذارند.

به گفته دکتر فو، ویژگی‌های یک پلتفرم پیشتاز و مبتکر رسانه اجتماعی این است: بیمار در آن نقد می‌نویسد و رتبه تامین کننده نشان داده می‌شود و به نقدهای منفی بازخورد مناسب داده می‌شود؛ همه اینها به این خاطر است که اشتهار آنلاین تامین کنندگان سالم و بی نقص باقی بماند.

نقش مهم نحوه تعامل با بیماران

برای بیماران چیز چندان غیرعادی نیست که در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد علائم بیماری‌ها، نوع خاصی از درمان مورد نیازشان و نیز پیشگیری از برخی حالات جسمانی باشند. ارائه دهندگان خدمات پزشکی می‌توانند از پلتفرم‌های رسانه اجتماعی و از راه‌هایی مانند مقاله، پست وبلاگ و پادکست به عنوان مسیری برای آموزش بیماران استفاده کنند و به این ترتیب ارتباط خود را با بیماران در سطوح شخصی و عاطفی برقرار کنند.

علاوه بر این، دست اندرکاران مراکز و مؤسسات بهداشتی می‌توانند از رهگذر رسانه‌های اجتماعی اطلاعات مربوط به بهترین عمل‌ها، به روز رسانی در مورد پروتکل‌های درمانی و اقدامات پیشگیرانه علیه بیماری‌های خاص را در اختیار بیماران قرار دهند. برخی از آنها به صورت زنده عمل‌های جراجی را در صفحات مجازی خود قرار می‌دهند تا به بازدیدکنندگان دانش دست اول در مورد گام‌های لازم برای اجرای یک عمل جراحی را بدهند.

این کار به عنوان یک مدل یادگیری برای دانشجویان پزشکی و دیگر متخصصان این حوزه که می‌خواهند مهارت‌های خود را با تماشای ویدئو بالا ببرند نیز به کار می رود.

رسانه‌های اجتماعی؛ ابزار شهرت آنلاین

اصلاح خدمات پزشکی، موضوعی داغ در بخش سلامت است و کارفرمایان، کارمندان و حتی بازنشستگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بخشی از فرایند ساخت شهرت قدرتمند آنلاین، تهیه چشم‌اندازهای سودمند در مورد مقالات خبری است که بیماران را نگران می‌کند. رسانه‌های اجتماعی باید به عنوان مسیری برای ایجاد گفتگو و تعامل در مورد چنین موضوعات روزانه‌ای که به سلامت مرتبط است خدمت کند.

در مجموع رسانه‌های اجتماعی یک ابزار هستند که اگر خوب به کار گرفته شوند منجر به رشد فوری صنعت گردشگری پزشکی خواهند شد. با داشتن پلتفرمی که بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات را از موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت کنار هم جمع کند، می‌تواند به عنوان مجرایی قدرتمند برای خلق شهرت و عرضه برند به مخاطبی وسیع‌تر عمل کند.

مترجم: تمنا منصوری

نظرات بسته شده است.