انتفاع پزشکان عمومی از توسعه گردشگری سلامت

کم نیستند پزشکان عمومی بیکار یا پزشکان عمومی که عطای طبابت را به لقایش بخشیده‌اند و در شغل دیگری غیر از طبابت فعالیت دارند. آمارها و ارقام رسمی هم این وضعیت نامطلوب را تایید می‌کند. با این وجود می‌توان امیدوار بود که در صورت افزایش نقش پزشکان عمومی در گردشگری سلامت ، هم اوضاع بیکاری پزشکان عمومی مرتفع شود و هم این صنعت سودآور، جان تازه‌ای بگیرد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، گفته می‌شود هم‌اکنون حدود ۸۰ هزار پزشک عمومی در کشور وجود دارد که ۴۰ هزار نفر از آنها در حرفه خود فعالیت نمی‌کنند. این آمار قابل تامل که از سوی انجمن پزشکان عمومی ایران مطرح شده است، نشان می‌دهد که طب عمومی در کشور، رفته رفته در حال فراموشی است؛ آن هم در حالی که در اغلب نقاط دنیا، طب عمومی را طب پایه و مادر می‌دانند و بسیاری از بیماران در همان خط اول درمان از سوی پزشکان عمومی درمان می‌شوند.

گردشگران سلامت فقط به خدمات فوق تخصصی نیاز ندارند

اینکه گمان کنیم که گردشگر سلامت فقط برای دریافت درمان‌های فوق تخصصی به یک کشور سفر می‌کند، تصور اشتباهی است. دکتر هاشم حسین زاده، پزشک عمومی و مدرس دانشگاه هم با اشاره به همین مطلب می‌گوید: بسیاری از خدمات درمانی مورد نیاز گردشگران در حوزه پوست، زیبایی، دندانپزشکی، مراقبت‌های سلامتی، اطفال، ارائه خدمات آموزش سلامت و پیشگیری، نیاز به حضور متخصصان و پزشکان فوق تخصص ندارد و پزشک عمومی آموزش دیده می‌تواند این خدمات را با کیفیت استاندارد به گردشگران سلامت ارائه دهد.

به گفته حسین زاده، در بسیاری از کشورها، گردشگران سلامت با مراکز درمانی برند و شناخته شده آشنا هستند و برای دریافت خدمات از این مراکز، رغبت نشان می‌دهند. حال اگر چنین مراکز برندی در کشور وجود داشته باشد که آوازه آن به گوش گردشگران سلامت رسیده باشد، پزشکان عمومی مجرب می‌توانند نقش مهمی در این مراکز داشته باشند. همچنین در برخی کشورهای همسایه، مثل افغانستان نیز بسیاری از مردم به خدمات باکیفیت سطح اول درمان دسترسی ندارند که با توسعه گردشگری سلامت می‌توان تمهیداتی فراهم کرد که پزشکان عمومی بتوانند این خدمات متعدد را به گردشگران سلامت ارائه دهند.

او تاکید دارد: این یک رابطه برد-برد بین پزشکان عمومی و صنعت گردشگری سلامت است، طوری که هرچقدر صنعت گردشگری سلامت در کشوری رشد داشته باشد، به همان نسبت هم می‌توان امیدوار بود که اشتغال پزشکان عمومی رونق بگیرد.

ظرفیت مغفول مانده پزشکی عمومی در ایران

«متناسب نبودن تعداد فارغ‌التحصیلان پزشکی با ظرفیت بازار کار بر بدتر شدن اوضاع پزشکان عمومی تاثیر گذاشته است. در این شرایط، درست است که باید روند افزایش بی‌رویه جذب دانشجویان پزشکی متوقف شود تا ظرفیت بازار کار متناسب با تعداد فارغ‌التحصیلان باشد؛ اما این موضوع به معنای آن نیست که ما نیاز به جذب پزشکان عمومی نداریم. در واقع ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت پزشکان عمومی به‌درستی بهره ببریم و طی سالیان سال، مدام به تخصص‌گرایی دامن زده‌ایم.»

اینها بخشی از گفته‌های دکتر علی نوبخت حقیقی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است که از وخامت اوضاع اشتغال پزشکان عمومی در ایران روایت دارد.

از سوی دیگر، در اغلب کشورهای توسعه یافته، اختلاف درآمد بین پزشک متخصص با پزشک عمومی چندان چشمگیر نیست، اما در ایران این اختلاف درآمدی گاهی به بیش از ۱۰۰ برابر هم می‌رسد. مثلا به گفته کارشناسان،  پزشک عمومی یا همان پزشک خانواده در برخی کشورهای اروپای غربی، معادل حدود ۷۵ درصد درآمد یک پزشک متخصص قلب را دریافت می‌کند که چنین وضعیتی در ایران وجود ندارد.

توسعه صنعت گردشگری سلامت  در ایران و استفاده بیشتر از توان پزشکان عمومی می‌تواند این اختلاف درآمد شدید بین پزشکان عمومی و پزشکان متخصص در ایران را کاهش دهد و گامی در جهت توسعه «عدالت در سلامت» باشد.

گزارش: امین جلالوند

نظرات بسته شده است.