نقش بلاکچین در صنعت سلامت

پیچیدگی‌های نظام سلامت هر روز بیشتر می‌شود و با رشد تصاعدی داده‌های پزشکی و  فرآیندهای سلامت، یک راه حل امن و شفاف برای مدیریت مورد نیاز است. بلاکچین می‌تواند راهکارهای جالبی ارائه کند که در این مطلب به بخشی از آنها می‌پردازیم.

ایالات متحده در آینده نزدیک 20 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف مراقبت‌های بهداشتی می‌کند. این آمار در کنار هزینه‌های سرسام آور بیمارستانی، شیوه‌های ناکارآمد و نقض داده‌های پزشکی نشان می‌دهد این مشکلات (بسیار گران) انگیزه ای برای خلق راه‌حل‌های جدید و  نوآوری بیشتر است.

استفاده از توانایی‌های بلاکچین در مراقبت‌های بهداشتی و کاهش هزینه‌های جاری، محافظت از داده‌های بیمار و بهبود تجربه کلی، ممکن است چیزی باشد که به آینده دور مربوط است. اما نه! این فناوری در حال حاضر برای انجام همه چیز از رمزگذاری ایمن داده‌های بیمار تا مدیریت شیوع بیماریهای مسری استفاده می‌شود  و حداقل یک کشور در پتانسیل مراقبت‌های بهداشتی بلاک‌چین پیشرو بوده  است: استونی.

استونی در سال 2012 شروع به استفاده از فناوری بلاک چین برای ایمن سازی داده های مراقبت های بهداشتی و پردازش تراکنش ها کرد. اکنون تمام صورت‌حساب‌های مراقبت‌های بهداشتی کشور بر روی یک بلاک چین انجام می‌شود، ۹۵ درصد اطلاعات سلامت مبتنی بر دفتر کل و ۹۹ درصد از کل اطلاعات نسخه‌ها دیجیتال است.

ایمن‌سازی داده‌های بیمار

ایمن نگه‌داشتن داده‌های مهم پزشکی محبوب‌ترین برنامه‌های پزشکی بر بستر بلاکچین در حال است. امنیت یک مسئله مهم در صنعت مراقبت‌های سلامت و پزشکی است. بین سال های 2009 تا 2017، بیش از 176 میلیون پرونده بیماردر معرض نقض داده‌ها قرار گرفت. هکرها در این مدت اطلاعات کارت اعتباری و بانکی و همچنین سوابق آزمایشات سلامت و ژنومیک را به سرقت بردند.

توانایی بلاک‌چین برای نگه‌داشتن یک گزارش غیرمتمرکز و شفاف از تمام داده‌های بیمار، آن را به یک فناوری گسترده برای برنامه‌های امنیتی تبدیل می‌کند. علاوه بر این، در حالی که بلاکچین شفاف است، خصوصی نیز هست و هویت هر فردی را با کدهای پیچیده و ایمن پنهان می‌کند که می‌تواند از حساسیت داده‌های سلامت محافظت کند. ماهیت غیرمتمرکز این فناوری همچنین به بیماران، پزشکان و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی اجازه می‌دهد تا اطلاعات مشابهی را به سرعت و ایمن به اشتراک بگذارند.

سوابق پزشکی بر بستر بلاکچین می‌تواند از اشتباهات پرهزینه جلوگیری کند

ارتباط نادرست بین متخصصان پزشکی سالانه 11 میلیارد دلار برای صنعت مراقبت‌های بهداشتی هزینه دارد. فرآیند زمانبر دسترسی به سوابق پزشکی بیمار، پرهزینه است و مراقبت از بیمار را به تاخیر می‌اندازد. سوابق پزشکی مبتنی بر بلاکچین بهترین راه حل برای این موارد است.

ماهیت غیرمتمرکز این فناوری یک اکوسیستم از داده‌های بیمار را ایجاد می‌کند که می‌تواند به سرعت و با کارآمدی بالا توسط پزشکان، بیمارستان‌ها، داروسازان و هر کسی که درگیر درمان است، مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب، بلاکچین می‌تواند به تشخیص سریع‌تر و برنامه‌های مراقبت شخصی‌تر منجر شود.

زنجیره تامین دارومدیریت زنجیره تامین پزشکی و ردیابی/ایمنی دارو

واقعا چقدر در مورد داروی خود می دانیم؟ آیا می‌توانیم مطمئن باشیم که دستکاری نشده است؟ آیا از یک تامین‌کننده قانونی به بازار رسیده یا از راه قاچاق؟ اصالت آن را چطور می‌شود تشخیص داد؟  این سؤالات نگرانی‌های اصلی زنجیره تأمین پزشکی یا پیوند بین آزمایشگاه و بازار هستند.

بلاکچین راهکاری عملی برای مدیریت زنجیره تامین دارویی دارد و تمرکززدایی آن عملاً شفافیت کامل در فرآیند توزیع و حمل و نقل را تضمین می‌کند. هنگامی که یک دفتر کل برای یک دارو ایجاد می‌شود، نقطه مبدا (یعنی آزمایشگاه) را مشخص می‌کند. سپس دفتر کل به ثبت داده‌ها در هر مرحله ادامه می‌دهد، از جمله اینکه چه کسی آنها را مدیریت کرده و کجا بوده است، تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد. این فرآیند حتی می‌تواند هزینه‌های نیروی کار و انتشار زباله را کنترل کند .

بلاکچین و ژنتیکپیشرفت در ژنومیک

پتانسیل ژنومیک برای بهبود آینده سلامت انسان که زمانی رویا بود، اکنون به یک واقعیت علمی و مالی تبدیل شده است. در سال 2001،  یک میلیارد دلار برای پردازش ژنوم انسان هزینه شد.

امروز حدود 1000 دلار هزینه دارد. پردازش‌های عظیم و پیچیده امروز به کمک شبکه‌های قدرتمند بلاکچین، در دسترس و بسیاز مقرون به صرفه است.

بلاکچین برای کمک به علم ژنتیک در حال رشد است؛ زیرا می‌تواند میلیاردها نقطه داده ژنتیکی را با خیال راحت در خود جای دهد. حتی به بازاری تبدیل شده است که در آن افراد می‌توانند اطلاعات ژنتیکی رمزگذاری شده خود را بفروشند تا پایگاه داده وسیع‌تری ایجاد کنند و به دانشمندان امکان دسترسی سریعتر به داده‌های ارزشمند را می‌دهد.

بلاکچین و گردشگری سلامتبلاکچین و گردشگری سلامت

گردشگری سلامت به عنوان یک صنعت چند وجهی درگیر پیچیدگی‌های مختلفی است که باعث می‌شود فضای مالی و اطلاعاتی این صنعت غیرشفاف باشد. گزارش‌های مختلف سوءاستفاده از بیماران در کشورهای پذیرنده نشان می‌دهد این صنعت تا چه اندازه نیازمند شفافیت است. ترسیم مسیر درست و قابل استناد فرایند درمان در صنعت گردشگری سلامت یکی از مهمترین امکاناتی است که به واسطه تکنولوژی بلاکچین در حال ظهور است.

متاورس پزشکیبلاکچین و تله مدیسن

بلاکچین زمینه‌ساز ظهور پلتفرم‌هایی شده که نوع جدیدی از تجربه حضور در فضای مجازی را امکان‌پذیر می‌کند. احتمالا نام متاورس را شنیده‌اید. جهان‌های ساختگی که شما می‌توانید محدودیت‌های جهان فیزیکی را نداشته باشید. حالا تصور کنید از طریق همین پلتفرم‌ها و با استفاده از گجت‌های پوشیدنی، در کنار تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و واقعیت مجازی با آواتار پزشکتان ملاقات می‌کنید. او شما را معاینه می‌کند و با استفاده از پارامترهای دریافتی می‌تواند درمان های لازم را برای شما تجویز کند. بدون اینکه نیاز باشد از خانه بیرون بروید و دردسرهای حضور در مطب و بیمارستان را متحمل شوید. این راهکارهای خلاقانه از ما دور نیست. بلاکچین با توجه به توان پردازشی بسیار بالای خود، بزرگراهی از پیشرفت و نوآوری را ایجاد کرده است که سرعت رشد پروژه های مرتبط با نیازهای جمعی از جمله سلامت و پزشکی در آن بسیار بالاست و هر روز شاهد خلق یک راهکار تازه، ارزان و شفاف خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.