ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها؛ ضرورت توسعه گردشگری سلامت

ارتقای هتلینگ بیمارستان‌های کشور می‌تواند عامل مهمی در جذب گردشگر سلامت باشد

با اجرای طرح تحول سلامت از اردیبهشت ۹۳ تاکنون، اقدامات پراکنده‌ای برای ارتقای هتلینگ بیمارستان‌های کشور انجام شده است، اما هنوز هم هتلینگ بسیاری از مراکز درمانی ایران با استانداردهای روز دنیا فاصله دارد؛ این در حالی است که نقش ارتقای هتلینگ در گردشگری سلامت نیز بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، وقتی از هتلینگ بیمارستان‌ها و مراکز درمانی حرف می‌زنیم، این هتلینگ شامل طیف وسیعی از خدمات است. درواقع، هتلینگ بیمارستان، بسیاری از خدمات غیردرمانی را شامل می‌شود. مثلا نما و ظاهر ساختمان بیمارستان، تخت‌های بیمارستانی، پرده‌ها، کفپوش‌ها، سیستم سرمایشی و گرمایشی، ظاهر اتاق‌ها، وسایل کمک توانبخشی، سرویس بهداشتی، میز و صندلی‌ها و به طور کلی همه فعالیت‌های خدماتی، زیستی، رفاهی و ظاهری در بیمارستان‌ها را خدمات هتلینگ می گویند. نقش ارتقای هتلینگ در گردشگری سلامت بسیار حائز اهمیت است.

در صورتی که هتلینگ مراکز درمانی در حد مطلوب باشد، بیماران داخلی و گردشگران سلامت برای اقامت و درمان در این مرکز درمانی ترغیب خواهند شد. واقعیت این است که هر چقدر هم سطح خدمات درمانی ارائه شده در مراکز درمانی، پیشرفته و باکیفیت باشد، اما ظاهر بیمارستان، فرسوده و قدیمی باشد، چنین مراکز درمانی نمی‌تواند گردشگران سلامت را به خود جذب کند. وجود پزشکان مجرب و ماهر هم در این شرایط نمی‌تواند تضمینی برای جذب گردشگر سلامت باشد.

ارتقای هتلینگ؛ احترام به گردشگران سلامت

برای ارتقای هتلینگ مراکز درمانی، نباید فقط روی اعتبارات دولتی حساب باز کنیم، بلکه در این زمینه، بخش خصوصی هم می‌تواند به میدان بیاید و کمک حال بیمارستان‌ها باشد.

دکتر همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با اشاره به اهمیت نقش ارتقای هتلینگ در گردشگری سلامت به مدتورپرس می‌گوید: ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، یکی از ضرورت‌های مهم توسعه صنعت گردشگری سلامت است. با ارتقای هتلینگ مراکز درمانی، این پیام را به بیماران داخلی و گردشگران سلامت ارائه می‌دهیم که رفاه بیماران در اولویت است و ما برای بیماران داخلی و گردشگران سلامت، شان و احترام ویژه قائل هستیم.

به گفته هاشمی، هم‌اکنون ایران در حوزه پزشکی بسیار پیشرفته است و پزشکان مجرب زیادی دارد، اما باید بتوانیم با ارتقای هتلینگ مراکز درمانی، توان این نیروهای متخصص را به بهترین شیوه به گردشگران سلامت نمایش بدهیم و خدمات استانداردی را به بیماران ارائه کنیم، زیرا برای توسعه گردشگری سلامت، فقط داشتن نیروهای متخصص و ماهر کافی نیست، بلکه باید زیرساخت‌های مورد نیاز این صنعت را هم توسعه بدهیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت جدی گرفتن نقش ارتقای هتلینگ در گردشگری سلامت تاکید دارد: ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها یک سرمایه گذاری بلندمدت است که نباید به آن به دید هزینه صرف نگاه کرد. در صورت ارتقای هتلینگ و جذب گردشگران سلامت، قطعا هزینه‌های ارتقای هتلینگ، به راحتی بازخواهد گشت و سود قابل توجهی نصیب مراکز درمانی کشور خواهد شد.

بازسازی یا افتتاح بیمارستان‌های جدید؛ کدام در اولویت است؟

با توجه به اینکه اغلب بیمارستان‌های کشور را بیمارستان‌های فرسوده و قدیمی تشکیل می‌دهد، بسیاری از بیمارستان‌های کشور به بازسازی و نوسازی نیاز دارند.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، حداقل حدود ۴۵ هزار تخت فرسوده در ۳۵۰ بیمارستان کشور وجود دارد. همچنین دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت هم با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۰ درصد بیمارستان‌ها در برخی شهرهای بزرگ کشور فرسوده‌اند، یادآور می شود: با مطالعاتی که انجام شده، بازسازی اکثر بیمارستان‌های فرسوده مقرون به صرفه نیست؛ زیرا بازسازی آنها بیش از هزینه ساخت یک تخت جدید است. بنابراین در این موارد باید بیمارستان جدید ساخته شود و از فضاهای قبلی استفاده‌های مناسب دیگری شود.

با این حساب باید در نظر داشت که چون هزینه بازسازی برخی مرکز درمانی بسیار فرسوده از افتتاح یک بیمارستان جدید بیشتر است، بنابراین هزینه ارتقای هتلینگ مراکز درمانی برای جذب گردشگران سلامت باید صرفا برای بازسازی مراکز درمانی صرف شود که هنوز فرسوده نشده اند و یا حتی می‌توان اعتبارات ارتقای هتلینگ را صرفا به ساخت مراکز درمانی جدید معطوف کرد.

امین جلالوند

1 نظر
  1. محمد می گوید

    به نظر من تقویت هتلینگ بیمارستان ها تاثیر مستقیم در تصمیم گیری بیمار خارجی برای انجام سفر درمانی به کشور رو داره و از آیتم های مهم و تاثیرگزار برای انتخاب بیمارستانه… بیماری که صدها کیلومتر یا هزاران کیلومتر رنج سفر رو برای درمان تحمل کرده دوست داره خدمات رفاهی خوبی رو هم در کنار خدمات درمانی خودش بگیره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.