هلیکس استارتاپی در حوزه سلامت الکترونیک

گفت‌وگو با مرتضی عبدالهی از بنیان‌گذاران استارتاپ هلیکس

هوش مصنوعی یکی از مهمترین دستاوردهای بشر است که با ظهور آن انقلاب بزرگی در دنیا پدید آمد. یکی از حوزه‌هایی که با ورود هوش مصنوعی تحول بزرگی را تجربه می‌کند حوزه سلامت است که با نام سلامت الکترونیک خوانده می‌شود.

استارتاپ هلیکس ، یکی از استارتاپ‌های حوزه سلامت الکترونیک است که با هوش مصنوعی سیستمی را برای ارتباط بین بیمار و پزشک طراحی کرده است. ایده این استارتاپ در سال ۹۷ شکل گرفته و در سال جاری نیز اولین ورژن این استارتاپ به بازار عرضه شده است. مرتضی عبدالهی از بنیان‌گذاران استارتاپ هلیکس از ایده تا راه‌اندازی و همچنین سلامت الکترونیک در ایران می‌گوید.

چه عاملی باعث راه‌اندازی استارتاپ هلیکس شده است؟

همیشه به تکنولوژی علاقه بسیار داشتم و به همین دلیل در گذشته در حوزه روباتیک فعالیت‌هایی را انجام دادم. از سویی در حوزه سلامت الکترونیک استارتاپ موفقی در کشور وجود ندارد و همه استارتاپ‌هایی که در این حوزه مشغول فعالیت‌اند پیشرفت زیادی نداشتند و کوچک هستند. یکی دیگر از علاقه‌مندی‌های من هوش مصنوعی است؛ در سلامت الکترونیک می‌توان از تکنولوژی و هوش مصنوعی در کنار هم استفاده کرد. درواقع می‌شود دستیارهایی را در این حوزه ساخت که با کمک هوش مصنوعی به پزشک برای تشخیص و درمان کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

استارتاپ هلیکس چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

هدف ما از راه‌اندازی هلیکس این بود که خدمات سلامت را به ساده‌ترین شکل ممکن در اختیار کاربران نیز قرار دهیم. ارتباط با پزشک همیشه یک کار سخت بوده و با توجه با هزینه‌ای که برای مسافت و ویزیت پرداخت می‌شود در مجموع مبلغ قابل توجه‌ای برای ارتباط با پزشک خرج خواهد شد و همچنین زمان‌گیر است. به همین دلیل هلیکس را تاسیس کردیم تا ارتباط بین افراد و پزشک را آسان‌تر کنیم. به‌واسطه این موضوع سیستمی را با ترکیب هوش مصنوعی طراحی کردیم. زمانیکه فرد علایم و مشکلات جسمی خود را به این سامانه می‌دهد، آنالیز‌هایی بر روی آن صورت خواهد گرفت و پرسش‌هایی را از کاربر می‌پرسد. پس از بررسی و جمع‌آوری موارد موردنظر، سیستم گزارشی را تهیه کرده و آن را برای یکی از پزشکان مرتبط با بیماری خواهد فرستاد.

استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت و گردشگری سلامت

پزشک گزارش را بررسی کرده و پس از پرسیدن چند سوال از کاربر وی را راهنمایی خواهد کرد. اگر پزشک تشخیص دهد که کاربر باید حضورا به پزشک مراجعه کند با سیستم ارجاع در این سامانه، فرد به پزشک ارجاع داده خواهد شد.

علاوه بر ارتباط پزشک با بیمار، سیستم‌های مشاوره تخصصی مادر و کودک، مشاوره تغذیه، در کنار این موارد پکیج‌هایی مانند پکیج تغذیه بیماران دیابتی یا پکیج تغذیه پیش از بارداری و… در هلیکس ارائه می‌شود.

آیا سرمایه‌گذار در این حوزه جذب کرده‌اید؟

فاز اول سرمایه‌گذاری را جذب کردیم و الان به‌دنبال فاز دوم سرمایه‌گذاری هستیم. البته سرمایه‌گذار فاز اول همچنان با ما کار می‌کند. ما قصد داریم سیستم را توسعه دهیم تا سرمایه‌گذار بهتری را نیز جذب کنیم.

از سال گذشته که وارد اکوسیستم سلامت شده‌اید چه خلاهایی را در این زمینه احساس کردید، که نیازمند حضور استارتاپ‌ها و فعالیت بیشتر آن‌ها است؟

بازار سلامت الکترونیک یک بازار نو در کل جهان است. طبق آماری که معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ارائه داده‌اند در حدود ۴ میلیارد تومان سرمایه در این بازار جابه‌جا می‌شود. این درحالی است که حجم این بازار حدود هزار میلیارد تومان است. این حجم بزرگ باید توسط استارتاپ‌های سلامت الکترونیک پر شود.

سلامت الکترونیک در دنیا هم یک حوزه نویی است و استارتاپ قَدَری در این بخش در کل دنیا وجود ندارد. این می‌تواند یک فرصت بسیار خوبی باشد تا بتوانیم پیشرفت کنیم، یعنی مانند باقی حوزه‌ها از دنیا عقب نمانیم. بنابراین باید به سرویس‌هایی که در خارج از کشور به‌تازگی ارائه شده‌اند،پرداخت تا بتوانیم آن‌ها را در کشور اجرا کنیم.

باتوجه به این موضوع که سلامت الکترونیک یک حوزه بسیار نویی در دنیا و در کشور است. آیا تاکنون در حوزه قانون‌گذاری با مشکلاتی در این خصوص مواجه شده‌اید؟

قوانین حوزه سلامت کشور سنتی و بسیار قدیمی هستند. یعنی این قوانین با پیشرفت علم و تکنولوژی پیشرفت نکرده‌اند. این قوانین نیاز به اصلاح دارند.

وزارت بهداشت به‌تازگی تلاش‌هایی را برای فعالیت استارتاپ‌ها انجام داده است. امیدوارم این فضا بیشتر باز شود تا کمک بیشتری به ما در حوزه سلامت الکترونیک نیز شود.

آیا قصد ورود به اکوسیتم گردشگری سلامت دارید؟

ما تحقیقاتی را در این حوزه انجام دادیم طبق آن مناطقی مانند کردستان عراق در همسایگی ایران هستند که حتی برای نیازهای سلامتی اولیه وارد ایران می‌شوند و سیستم سلامت پیشرفته‌ای ندارند. به‌طورکلی سیستم ساختار یافته سلامت ندارند. باتوجه به این موضوع می‌توان این بازار را به‌دست آورد. ما در هلیکس در حوزه ارتباط بیمار با پزشک فعالیت می‌کنیم می‌توانیم این ارتباط را در خارج از کشور هم تسهیل کنیم.

با اینستاگرام مدتورپرس همراه باشید.

برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم تا ورژن زبان انگلیسی و سایر زبان‌های کشورهای مجاور ایران را ارائه دهیم تا آن‌ها هم از این خدمات استفاده کنند.

کشوری مانند انگلیس به حوزه سلامت الکترونیک به‌خوبی ورود کرده است. باتوجه به فعالیت شما به حوزه سلامت الکترونیک فاصله ایران با کشورهای نظیر انگلیس در این حوزه چقدر است؟

ما قبل از اینکه کار را به‌صورت اجرایی شروع کنیم، یک نرم‌افزار انگلیسی با نام بابیلون هلث که مشابه نرم افزار هلیکس است را بررسی کردیم. بر اساس مطالعات ما آن‌ها در بحث هوش مصنوعی از ما جلوتر هستند و این علم در کشور آن‌ها بیشتر پیشرفت کرده است. اما این موضوع علم غیرقابل دستیابی برای ما در ایران نیست. درواقع به‌صورت تئوری مطرح شده‌اند اما هنوز به عملیات نرسیده‌اند.

یکی از مواردی که می‌توان گفت آن‌ها از ما بسیار جلوتر هستند، سیستم‌های درمان و بهداشت است. این سیستم در این کشورها بسیار ساختار یافته و یکپارچه بوده و ما هنوز نتوانستیم به این مرحله برسیم و هنوز در ابتدای راه هستیم. در این کشور پرونده سلامت الکترونیک برای تک تک بیماران وجود دارد و سابقه بیمار در این پرونده‌های الکترونیک ذخیره می‌شود.

این خلا در کشور وجود دارد. البته وزارت بهداشت مدتی است که به حوزه پرونده‌های الکترونیک ورود پیدا کرده اما هنوز اجرایی نشده است.

گفت‌وگو: افروز کریمی 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.