تقویت گردشگری پزشکی منطقه با همکاری ایران و ترکیه

توسعه همکاری ایران و ترکیه در حوزه توریسم درمانی می‌تواند یک قطب مشترک قدرتمند از صنعت گردشگری سلامت منطقه را به رخ جهانیان بکشاند

ایران و ترکیه به عنوان دو قطب مهم گردشگری سلامت در منطقه شناخته می‌شوند. اگرچه این دو کشور در حوزه توریسم درمانی به نوعی رقیب یکدیگر نیز به حساب می‌آیند، اما همکاری ایران و ترکیه در حوزه توریسم درمانی می‌تواند به ارتقای کیفیت این صنعت در هر دو کشور منجر شود.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، احمد گیرگین، دبیرکل فدراسیون گردشگری درمانی ترکیه هم با اشاره به ضرورت  همکاری ایران و ترکیه در حوزه توریسم درمانی یادآور می‌شود: «ایران و ترکیه دو کشور بسیار مهم در حوزه گردشگری سلامت در جهان اسلام هستند و در همکاری با یکدیگر می‌توانند جهان اسلام را به قطب گردشگری سلامت تبدیل کنند.»

او با اشاره به اهمیت جایگاه ایران در منطقه نیز یادآور می‌شود: «در عرصه اشتراکات دینی و فرهنگی، اهمیت ایران برای ترکیه واضح است. ایران کشوری است که در عرصه زیرساخت‌های سلامت و بهداشت در جایگاه مناسبی قرار دارد و از این لحاظ می‌تواند برای بسیاری از کشورهای اسلامی، خدمات سلامت و گردشگری سلامت فراهم کند. ایران با تاریخ، زیبایی و مردمانش قابلیت ارائه خدمات گردشگری سلامت به بهترین وجه ممکن را به کل جهان دارد.»

دبیرکل فدراسیون گردشگر درمانی ترکیه درباره دلایل انتخاب ایران به عنوان مقصد گردشگری از سوی اتباع ترکیه‌ هم اظهار می‌کند: «ایران قرن‌هاست با ترکیه دوستی دیرینه دارد. اشتراکات فرهنگی و دینی باعث جذب ترک‌ها به ایران شده و از سوی مقابل، ایرانی‌ها هم به ترکیه علاقه‌مند هستند و از این رو همکاری در عرصه گردشگر درمانی، اهمیت وافری برای دو طرف دارد.»

گیرگین با تاکید بر اینکه تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران، تاثیری بر روابط ایران و ترکیه ندارد، به ایرنا توضیح می‌دهد: «متاسفانه دنیای اسلام دوران خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. ما توان همکاری در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را داریم و ناگزیر از همکاری با یکدیگر هستیم. نگاه ما این است که انسان‌ها بتوانند بدون تحریم و جنگ به حیات خود ادامه دهند.»

او درباره راه‌های افزایش همکاری‌های گردشگری ایران و ترکیه نیز تاکید می‌کند: «برای افزایش تعداد گردشگران ورودی از ایران به ترکیه و بالعکس، راهکارهای مختلفی وجود دارد و یکی از این کارها افزایش تعداد پروازها بین دو کشور است. لازم است تا ایران و ترکیه به عنوان دو کشور پیشرو، روابط و تعلقات فرهنگی و پیوندهای خود را بیش از پیش توسعه و گسترش دهند.»

نیم نگاهی به وضعیت بازار توریسم درمانی در ترکیه

شتاب توسعه گردشگری پزشکی ترکیه در سه دهه اخیر بسیار قابل توجه بوده است. بر اساس آمارهای شورای توسعه گردشگری پزشکی ترکیه، تعداد گردشگرانِ پزشکی وارد شده به کشور ترکیه در سال ۲۰۱۸ به نسبت سال قبل، حدود ۳۱ درصد رشد داشته است. درآمد سالانه گردشگری پزشکی در ترکیه نیز حدود ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

جراحی‌های قلب، درمان بیماری های اعصاب، دیابت، جراحی‌های زیبایی و ارتوپدی به عنوان پرمتقاضی‌ترین خدمت پزشکی ارائه شده به توریست‌های سلامت در ترکیه شناخته می‌شود. در این بین، کشورهای عربستان سعودی، کویت، قطر، آمریکا، کانادا، هلند، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه به ترتیب در زمره مهم‌ترین مشتریان صنعت توریسم درمانی ترکیه هستند.

کشور ترکیه می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود دو میلیون بیمار را سالانه به ترکیه جذب کند که در آن صورت درآمد توریسم درمانی ترکیه به حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. هم اکنون کشور ترکیه در زمره ۱۰ مقصد مهم و جذاب توریسم درمانی جهان به حساب می‌آید و این کشور قصد دارد تا یک دهه آینده به عنوان کشور نخست در جذب گردشگر سلامت، لقب بگیرد.

ایران و ترکیه می‌توانند مکمل توریسم درمانی منطقه باشند

در بین کشورهای آسیایی، هند و تایلند را باید دو رقیب جدی ایران و ترکیه در زمینه جذب گردشگر سلامت دانست. حتی خیلی از شهروندان کشورهای منطقه خاورمیانه نیز برای درمان بیماری خود به کشورهای هند یا تایلند مراجعه می‌کنند و ایران یا ترکیه را به عنوان مقاصد نزدیک تر انتخاب نمی‌کنند. در این شرایط گسترش همکاری ایران و ترکیه در حوزه توریسم درمانی می‌تواند بسیاری از این بیماران را از سفر درمانی به هند و تایلند منصرف کند.

اگرچه کشور ترکیه در زمینه تجهیزات پزشکی، توسعه هتل بیمارستان‌ها و فعالیت شرکت‌های تسهیلگر در صنعت توریسم درمانی، گام‌های بهتری نسبت به ایران برداشته است و در این حوزه‌ها دست بالاتر را دارد، اما از نظر نیروی انسانی کارآمد و مجرب در عرصه بهداشت و درمان، کشور ما برتری محسوسی دارد. از سوی دیگر، درمان در ایران به نسبت ترکیه، ارزان‌تر تمام می‌شود که این عامل هم می‌تواند جذابیت بیشتری برای گردشگر سلامت داشته باشد.

چندی قبل هم حسن گونای، مشاور امور پزشکی و سلامت ترکیه با اشاره به ضرورت همکاری ایران و ترکیه در حوزه توریسم درمانی، یادآور شد: «ترکیه در جراحی پلاستیک نیاز زیادی به ایران دارد و می‌تواند متقاضیان جراحی‌های زیبایی را به ایران بفرستد، زیرا این جراحی‌ها در ایران ارزان‌تر است. در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ترکیه نیز درباره مهارت جراحان زیبایی ایرانی و استفاده از تجربه آن‌ها در دانشگاه‌های ترکیه صحبت‌های زیادی می‌شود.»

همچنین به گفته رضا حسنی، مدیرعامل شرکت ترکیه پورتال، «در توریسم درمانی تفاوت ارزش دلار و لیر با ریال، مشتریان زیادی را به ایران جذب می‌کند. الان در ترکیه، کلینیک یا بیمارستانی نیست که پزشک ایرانی در آن کار نکند، زیرا مردم ترکیه پزشکان ایرانی را خیلی قبول دارند.»

مجموع این شرایط نشان می دهد که ایران و ترکیه می‌توانند علاوه بر تبادل دانش و تجربیات خود در حوزه توریسم درمانی، در مسیری گام بردارند که به عنوان قطب مهم توریسم درمانی جهان اسلام باشند. اگرچه تداوم رقابت در این عرصه می‌تواند به افزایش کیفیت خدمات توریسم درمانی در هر دو کشور منجر شود، اما می‌توان از دل همین رقابت نیز تعامل و همکاری سازنده‌ای به وجود آورد که در نهایت به نفع صنعت توریسم درمانی ایران و ترکیه تمام شود.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.