آموزش استارتاپ‌های حوزه سلامت با اَوِسن

گپی با آیدین پرنیا از بنیان‌گذاران شرکت اَوِسن درباره اکوسیستم سلامت دیجیتال ایران

حوزه استارتاپ‌های سلامت حوزه جدیدی به حساب می‌آید که بحث آموزش در آن از اهمیت خاصی برخوردار است. از همین رو وجود مراکز و شرکت‌هایی که در این زمینه به استارتاپ‌ها آموزش بدهند می‌تواند کمک‌کننده باشد. شرکت اَوِسن یکی از این شرکت‌هاست که در حوزه آموزش به استارتاپ‌های سلامت فعالیت می‌کند. آیدین پرنیا مدیرعامل شرکت اَوِسن متولد ۶۴ تهران است و فارغ‌التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.

او شرکت اَوِسن را سه سال پیش با هدف تجاری‌سازی یک مدل آموزشی که چند سال قبل از آن با تیمی‌ بر روی آن کار می‌کردند راه‌اندازی کرده است. با او هم صحبت شدیم تا بیشتر از فعالیت‌های اَوِسن برایمان بگوید. «من از اوایل دوران دانشجویی دغدغه آموزشی داشتم و می‌دیدم که در حوزه آموزش پزشکی جای کار زیادی وجود دارد و در برخی از جاها آموزش کیفیت مناسبی ندارد. کم‌کم وارد حوزه آموزش شدم و تجربیات مختلفی را کسب کردم. یکی از مهمترین تجربیاتی که در این مدت کسب کردم برگزاری دوره تابستانه مدرسه سلامت عمومی ‌ایران بود. که ما با موسسین فعلی اَوِسن دوره را برگزار کردیم. که در این دوره در مدت یک هفته به مدت ۵۴ ساعت، بازی (گیم) حضوری برگزار کردیم. به طور کلی دوره برای دانشجویان علوم پزشکی برگزار شده بود که در آن مباحث آموزشی در قالب بازی به آنها آموزش داده می‌شد. این دوره با موفقیت خوبی روبرو شد و ما تمصیم‌گرفتیم با راه‌اندازی شرکت اَوِسن کار را به صورت جدی‌تر دنبال کنیم. ولی متاسفانه به نتیجه نرسیدیم و دوره بعد از ۵ سال که آن را برگزار می‌کردیم متوقف شد. بر همین اساس تصمیم گرفتیم با اهداف دیگری شرکت اَوِسن را اداره کنیم.»

در حال حاضر در شرکت اَوِسن چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

در حال حاضر بر روی دو حوزه در اَوِسن کار می‌کنیم. یکی کار آموزشی است که در قالب استارتاپی با عنوان رداکسیر آن را انجام می‌دهیم. رداکسیر در زمینه آموزش ایدز برای دانشجویان علوم پزشکی کار می‌کند. در این استارتاپ هم از مدل‌های گیمیفیکیشن استفاده می‌شود ولی در آن بیزینس مدلی را تعریف کرده‌ایم که قابلیت گسترش دارد و موفق شده‌ایم برای آن گرنت بین‌المللی از بخش ایدز سازمان ملل دریافت کنیم. حوزه دیگری که اَوِسن بر روی آن کار می‌کنیم مربوط می‌شود به آموزش و مشاوره اختصاصی در زمینه راه‌اندازی کسب وکارهای سلامت است. ما در این زمینه تقریبا یک سال است که کار می‌کنیم.

در حوزه مشاوره و آموزش کسب‌وکارهای سلامت به‌طور مشخص چه خدماتی به استارتاپ‌ها ارائه می‌دهید؟

ما کارگاه‌های مختلفی در این زمینه برگزار می‌کنیم که این کارگاه‌ها در حوزه‌های عمومی‌ کسب‌وکار است با این تفاوت که مثال‌هایی که در آن مطرح می‌شود اختصاصی مربوط به کسب‌وکارهای حوزه سلامت است. از طرف دیگر از ابتدای مهر ماه امسال رویدادی را با عنوان مدلین ری‌ویو را شروع کرده‌ایم. که این رویداد به صورت اختصاصی برای استارتاپ‌های سلامت طراحی شده است و تا کنون به صورت ماهانه برگزار شده است. هر ماه یک اپیزود از آن ارائه شده است که هر اپیزود بین ۲ الی ۳ ساعت زمان می‌برد. ما در این رویداد از متخصصان کسب وکارهای سلامت دعوت می‌کنیم و فقط در مورد مسائل تخصصی این حوزه در این رویداد صحبت می‌شود. تا کنون ۴ رویداد برگزار کردیم و حدود ۸۰ شرکت‌کننده هم در هر رویداد شرکت کرده‌اند. علاوه بر این یک کانال تلگرامی ‌هم داریم که در آن به تولید محتوا در حوزه کسب‌وکارهای سلامت می‌پردازیم و استارتاپ‌های خارجی را معرفی می‌کنیم و نکات آموزشی این حوزه را ارائه می‌دهیم. حدود ۸ ماه است که این کانال را راه ‌انداخته‌ایم که حدود ۱۰۰۰ نفر نیز عضو آن هستند. آموزش‌هایی برای ورود به بازار، شناخت بازار سلامت، ارتباطات آن و غیره. در کنار این‌ها به استارتاپ‌ها و علاقه‌مندان هم مشاوره‌ راه‌اندازی کسب‌وکار می‌دهیم و از شکل‌گیری ایده تا اجرای کار به آنها کمک می‌کنیم. به عنوان مثال ما با دانشگاه‌ها ارتباطات خوبی داریم و استارتاپ‌ها را به آنها معرفی می‌کنیم.

علاوه بر استارتاپ‌های سلامت، اساتید دانشگاه و دانشجویانی که به دنبال تجاری‌سازی ایده‌های خود هستند هم از مشاوره‌های شرکت اَوِسن استفاده می‌کنند.

در حال حاضر چه تعداد استارتاپ حوزه سلامت از خدمات استفاده کرده‌اند؟

به طور میانگین هفته‌ای ۲ استارتاپ برای مشاوره به شرکت اَوِسن مراجعه می‌کنند. تا کنون حدود ۶۰ نفر در این مدت به ما مراجعه کرده‌اند که یا یک ایده خام و یا استارتاپ شکل گرفته‌ای داشته‌اند. فعلا رایگان مشاوره می‌دهیم تا کمک کنیم اکوسیستم حوزه سلامت زودتر شکل بگیرد. علاوه بر استارتاپ‌های سلامت، اساتید دانشگاه و دانشجویانی که به دنبال تجاری‌سازی ایده‌های خود هستند هم از مشاوره‌های ما استفاده می‌کنند. ما تلاش می‌کنیم که اجزای مختلف این اکوسیستم را به هم وصل کنیم.

در این مدت که شرکت اَوِسن در اکوسیستم استارتاپ‌های حوزه سلامت فعال بوده اهمیت آموزش و نوآوری را برای شکوقایی صنعت سلامت را چقدر می‌دانید و اینکه استارتاپ‌ها چه نقشی را در می‌توانند در این خصوص بازی کنند؟

فارغ از اینکه بخواهیم واژه استارتاپ را به کار ببریم، در حوزه سلامت نوآوری و خلاقیت به خصوص در حوزه کسب و کارهای جدید نه تنها در ایران بلکه در دنیا یک نیاز جدی است. همان طور که می‌بینیم در دنیا این حوزه رشد قابل‌توجهی داشته است. در ایران متاسفانه نظام سلامت تا حدودی دولتی است و ورود بخش خصوصی به آن سخت است. از طرف دیگر آموزش‌هایی که دانشجویان علوم پزشکی نیاز دارند در زمینه کارآفرینی و کسب وکار بگیرند هم وجود ندارند. همچنین ارتباط با افراد در حوزه بیزینس نیز به سختی شکل می‌گیرد. بنابراین اکثرا این خلا برای افراد خلاق وجود دارد که نمی‌دانند چطور ایده‌های خود را عملی کنند. البته حرکت‌های خوبی در دانشگاه‌ها، دولت و وزارتخانه بهداشت و درمان در حال شکل‌گیری است ولی من احساس می‌کنم باید فضای بهتر و بیشتری به بخش خصوصی داده شود. چراکه حرکت کارآفرینی در دست بخش خصوصی است و اگر دانشگاه‌ها همکاری بهتری داشته باشند نتیجه آن ایجاد کسب وکارهای جدید و رونق و رشد بازار سلامت به همراه ارتقا کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی خواهد بود.

نقش توسعه گردشگری سلامت را در این حوزه چطور می‌بینید و چه راهکارهایی باید اعمال شود تا از ظرفیت‌های این حوزه نیز بیشتر استفاده شود و اقتصاد سلامت قدرتمندتری شکل بگیرد؟

حوزه گردشگری سلامت حوزه جدیدی نیست و ما سالهاست یک موقعیت خوب در این حوزه در کشور داریم. در این بخش هم جای خلاقیت و نوآوری وجود دارد. نکته مهمی‌که وجود دارد این است که معمولا بازیگران بزرگ این صنعت کار را برای استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک مشکل می‌کنند. راهکاری که ما توصیه می‌کنیم این است که کسب وکارهای کوچک با کسب‌وکارهای جاافتاده همکاری کنند تا کسب‌وکارهای کوچک بتوانند خلاقیت و نوآروی خود را وارد این حوزه کنند. برای اینکه این اتفاق بیفتد ذهن هر دو طرف باید پذیرای این موضوع باشد. اگر کسب وکارهای بزرگ اقبال بیشتری به استارتاپ‌ها نشان دهند می‌توانند در آینده بازده و سود بیشتری را کسب کنند.

به طور کلی در این مدت که با شرکت اَوِسن در حوزه دیجیتال هلث فعالیت می‌کنید، چه ظرفیت‌هایی را شناسایی  کرده‌اید که نیاز به جای کار بیشتری دارد و جای چه پلتفرم‌هایی را خالی می‌بیند؟

یک سری روندها در دنیا وجود دارد که در حوزه سلامت بورس هستند مانند پزشکی شخصی‌سازی شده، ژنتیک، سیستم‌های کمک‌کننده تصمیم‌گیری و غیره. ولی واقعیت این است که در داخل کشور نیازهای دیگری داریم و اتفاقا بازارهای خاصی وجود دارد که دیده نشده است. از آن جمله حوزه بیماری‌های مزمن، پیشگیری و سبک زندگی جای کار خوبی دارند. که اگر کسی به این حوز‌ها بتواند ورود کند علیرغم اینکه کار کردن در حوزه سلامت کار دشواری است، ولی همراه با جذابیت و سوداوری همراه است و می‌تواند تاثیرات مثبت فراوانی را هم به همراه داشته باشد.

گفت‌و‌گو: آزاده خیرآبادی

1 نظر
  1. ايمان مدرس غروي می گوید

    اون طوری که من از متن متوجه شدم بخش زیادی از انرژی تیم آوسن با ارائه ی مشاوره به استارتاپ های سلامت صرف میشه… می خواستم بپرسم آیا این کسب و کار چقدر ظرفیت بزرگ شدن دارد چراکه تعداد استارتاپ هایی که کار سلامت میکنن در ایران بسیار محدود است و بعد از مثلا ۴ ماه ۵ ماه با فرض این که همه خواهان مشاوره با آوسن باشند تمام می شود… سوال اینجا است که بعد این کار چه تصمیمی دارند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.