شبکه‌های اجتماعی، فرصتی برای توسعه گردشگری سلامت

این روزها با داغ شدن تب شبکه‌های اجتماعی، صنعت گردشگری سلامت نیز وارد فاز تازه‌ای شده است. تاثیر شبکه های اجتماعی بر گردشگری سلامت انکارناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، هر سال شاهد هستیم که شبکه‌های اجتماعی جدیدی ظهور پیدا می‌کنند که زمینه‌ساز آشنایی مردمانی از سراسر دنیا با همدیگر می‌شوند. حتی شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که صرفا مختص گردشگری و سفر است. مسافران می‌توانند در این شبکه‌های اجتماعی به دنبال همسفر و میزبان باشند و از اقامت رایگان بهره ببرند.

در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، مباحث مرتبط با گردشگری سلامت نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و خیلی‌ها برای یافتن یک پزشک مجرب یا یک مرکز درمانی مجهز به نظرات سایر کاربران توجه می‌کنند.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کشورهای توسعه یافته نیز حضور پررنگی در شبکه‌های اجتماعی دارند و از این ابزار جادویی برای تبلیغ و معرفی بیشتر خدمات خود استفاده می‌کنند.

در حالی که دنیا، شبکه‌های اجتماعی را جدی گرفته است و از این فرصت برای توسعه زیرشاخه‌های صنعت گردشگری بهره می‌برد، اما صنعت گردشگری سلامت در ایران نتوانسته است از این فضای مساعد برای توسعه این صنعت سودآور بهره ببرد.

با جستجویی کوتاه در شبکه های اجتماعی می‌بینیم که مراکز درمانی و شرکت‌های تخصصی در حوزه گردشگری سلامت، حضور کمرنگی در شبکه‌های اجتماعی دارند. در اغلب موارد هم پست‌های منتشر شده از سوی آنها صرفا به زبان فارسی است و در حوزه گردشگری سلامت ایران، بسته‌های اطلاع رسانی با زبان انگلیسی در شبکه‌های اجتماعی، بسیار محدود است.

آیا حضور تفننی در شبکه‌های اجتماعی جواب می‌دهد؟

حضور بسیاری از فعالان صنعت گردشگری سلامت ایران در شبکه‌های اجتماعی، معمولا حضوری جدی و اثرگذار نیست؛ طوری که مثلا بتواند موتور محرکه توسعه این صنعت باشد.

دکتر محمد برازنده، کارشناس ارتباطات و مدرس دانشگاه از زاویه دیگری به این موضوع نگاه می‌کند و می‌گوید: متاسفانه خیلی از فعالان قانونی صنعت گردشگری ایران، اعتقاد جدی و راسخی به اهمیت رسانه‌ها ندارند. در اغلب این شرکت‌ها، کارشناسان رسانه و ارتباطات حضور ندارند و یا اینکه از افراد غیر متخصص در این حوزه بهره می‌برند.

برازنده تاکید دارد: حضور تفننی و بدون برنامه‌ریزی در شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند به توسعه صنعت گردشگری منجر شود، بلکه این مسیر به افراد متخصص در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارد. فعالان قانونی در این صنعت سودآور باید به این باور برسند که حضور در شبکه‌های اجتماعی، یک علم است و نیاز به عالم این حوزه دارد.

به گفته این مدرس دانشگاه، حضور فعالان گردشگری سلامت در شبکه‌های اجتماعی را نباید در جذب مشتری، دست کم گرفت و باید این شرکت‌های فعال در صنعت گردشگری سلامت، برای استخدام متخصصان ارتباطات و رسانه نیز برنامه‌ریزی داشته باشند و برای آن بودجه‌ای جداگانه تخصیص دهند، زیرا هر میزان هزینه برای تبلیغ و شناخته شدن در این صنعت، چند برابر بازگشت سرمایه خواهد داشت.

به نام گردشگری سلامت، به کام دلالان

دلالان و شرکت‌های غیر قانونی و بدون مجوز در صنعت گردشگری سلامت ایران جولان می‌دهند. برای خیلی از این دلالان، شبکه‌های اجتماعی به فرصتی مناسب برای جذب بیمار تبدیل شده است.

در واقع می‌توان گفت بیشتر از اینکه شرکت‌های قانونی و فعالان مجوز دار در صنعت گردشگری سلامت بتوانند از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی بهره ببرند، این دلالان هستند که از فرصت شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و راه و چاه حضور رایگان در این شبکه ها را خیلی بهتر از شرکت‌های قانونی می‌دانند.

تغییر این شرایط به نفع شرکت‌ها‌ی قانونی، علاوه بر اینکه به تشدید نظارت‌ها‌ نیاز دارد، به عملکرد فعالان قانونی این صنعت هم وابسته است؛ طوری که بتوانند از فرصت ارزشمند شبکه‌های اجتماعی و قدرت کم نظیر آنها در جذب بیماران خارجی بهره ببرند.

گزارش: امین جلالوند

1 نظر
  1. ra59 می گوید

    در اینستاگرام بسیاری از صفحات را ملاحظه می کنیم که فرد صرف این که کمی عربی بلد است صفحه ای راه اندازی کرده و مشغول جذب مریض خارجی است… او را عمدتا با اطلاعات غلط جذب می کند و نهایتن مریض دلخور و ناراضی برمی گردد … دلیل این موارد عدم نظارت صحیح روی فضاهای دیجیتال در گردشگری سلامت است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.