استارتاپ دکتر تو در فکر تبدیل شدن به یک پلتفرم ملی است

گفت‌وگو با بهرنگ البرزی درباره کسب‌وکار دیجیتال‌شان در اکوسیستم سلامت ایران

استارتاپ دکتر تو استارتاپی است که در حوزه نوبت‌دهی آنلاین پزشکان، توسط بهرنگ البرزی و بهراد آزادی بنیانگذاری شده است. هر دو ۳۸ساله و متولد شیراز هستند و در رشته عمران تحصیل کرده‌اند و دارای مدرک MBA هستند. با بهرنگ البرزی هم‌صحبت شدیم تا بیشتر از استارتاپشان بگوید: «ایده دکتر تو از یک نیاز شکل گرفت و به نظر من به طور کلی اگر استارتاپی می‌خواهد موفق شود حتما باید نیازی از جامعه را برطرف کند. به این ترتیب مشکلاتی که در حوزه سلامت وجود داشت را بررسی کردیم که سختی دسترسی بیماران به پزشکان، زمان انتظار بیمار در مطب و غیره از جمله این مشکلات بودند و جای خالی یک سیستم نظاممند در این حوزه خالی بود. بر همین اساس تصمیم گرفتیم بستری را فراهم کنیم تا نه تنها سطح آگاهی بیمار نسبت به پزشک از این طریق افزایش یابد، بلکه در وقت بیماران صرفه‌جویی و منجر به کاهش سفر و رفت و آمدهای غیرضروری به مراکز درمانی شود. از سال ۹۵ کار را شروع کردیم و در حال حاضر یک تیم ۱۶ نفره هستیم و موفق شده‌ایم در فینال رویداد راه ابریشم که در فروردین ماه ۹۷ در کیش برگزار شد مقام سوم را از میان ۴۰۰ استارتاپ شرکت‌کننده به دست بیاوریم.»

استارتاپ دکتر تو را چطور تعریف می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

دکتر تو یک پلتفرم در حوزه سلامت است که فعالیت خود را با تمرکز بر روی نوبت‌دهی آنلاین پزشکان شروع کرده است. در ابتدا کار را از شهر شیراز شروع کردیم و پس از آن در شهر بوشهر و در حال حاضر در تهران نیز خدمات ارائه می‌دهیم. در پلتفرم دکتر تو تمام پزشکان پروفایل اختصاصی خود را دارند که رزومه و پیشینه کاری خود را می‌توانند در آن قرار دهند تا بیماران بتوانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند و انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشند. همچنین در سایت، خدمات به دو زبان انگلیسی و عربی هم ارائه می‌شود چرا که به حوزه توریسم درمانی نیز توجه داریم تا در شهرهایی مانند شیراز، مشهد، تهران و تبریز بتوانیم در این حوزه هم فعالیت کنیم. هدف ما این است که استارتاپ دکتر تو را به یک پلتفرم ملی تبدیل کنیم.

کاربران چطور می‌توانند از خدمات استفاده کنند؟

کاربران می‌توانند در سایت یا اپلیکیشن اندروید و ios ثبت‌نام کنند. پس از آن به تمام نوبت‌های آزاد پزشکان در هر تخصصی که نیاز دارند دسترسی دارند. علاوه بر این با استفاده فیلترهای پیشرفته می‌توانند از زمان‌های حضور پزشک در مطب، نوع بیمه‌هایی که طرف قرارداد دارد و غیره دسترسی داشته باشند. پس از آن وقت موردنظر خود را از پزشک به صورت آنلاین بگیرند تا بدون اتلاف وقت بتوانند در مطب حضور یابند.

در سایت، خدمات به دو زبان انگلیسی و عربی هم ارائه می‌شود چرا که به حوزه توریسم درمانی نیز توجه داریم تا در شهرهایی مانند شیراز، مشهد، تهران و تبریز بتوانیم در این حوزه هم فعالیت کنیم. هدف ما این است که استارتاپ دکتر تو را به یک پلتفرم ملی تبدیل کنیم.

در حال حاضر چه تعداد پزشک با شما همکاری می‌کنید و چه تعداد کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند؟

حدود ۱۰۰۰ پزشک فعال در سایت در حال دریافت خدمات هستند. همچنین حدود ۸۲ هزار کاربر نیز تاکنون از دکتر تو نوبت گرفته‌اند.

شیوه درآمدزایی شما در دکترتو چگونه است؟

در حال حاضر شیوه درآمدزایی استارتاپ دکتر تو به این شکل است که به ازای هر نوبتی که برای پزشکان فراهم می‌کنیم مبلغی را به عنوان کارمزد از کاربران دریافت می‌کنیم. هنوز به نقطه سربه‌سر نرسیده‌ایم و با توجه به اینکه برنامه توسعه برای استارتاپ دکتر تو داریم فکر می‌کنم تا یکی دو سال آینده هم به این نقطه نرسیم.

به طور کلی کشش بازار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ما تاکنون رشد خوبی را تجربه کرده‌ایم؛ هم در حوزه نوبت‌گیری و هم در تعداد پزشکان متقاضی استفاده از خدمات. این توسعه را به دلیل مقبولیت در میان مردم و پزشکان می‌دانیم. چراکه تلاش کردیم که سیسروالتم مطب‌ها روان‌تر کار کند و ارزش افزوده‌ای در این حوزه ایجاد شود تا هم پزشکان از خدمات ما راضی باشند و هم بیماران خدمات باکیفیتی را دریافت کنند. علاوه بر این بازاریابی دهان به دهان از جمله دلایل بوده است که فکر می‌کنم منجر به رشد ما شده است.

جای پلتفرمی در حوزه گردشگری سلامت به عنوان ابزاری برای معرفی امکانات پزشکی در ایران خالی است. علاوه بر این اگر استارتاپ‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در حوزه سلامت شکل بگیرند می‌توانند موثر باشند چرا که این حوزه در ایران به این محصولات نیاز دارد.

به طور کلی ظرفیت‌های اکوسیستم سلامت ایران را تاکنون چطور ارزیابی کردید؟

ظرفیت در اکوسیستم سلامت نه تنها در ایران بلکه در دنیا بسیار بالاست، چون کمتر به آن توجه شده است. در ایران جای پلتفرم‌هایی همچون تهیه پرونده‌های دیجیتال که بتوانند فراگیر باشند و بتوانند با سیستم همه بیمارستان‌ها و کلینک‌ها سازگار باشند خالی است. یا جای پلتفرمی در حوزه گردشگری سلامت به عنوان ابزاری برای معرفی امکانات پزشکی در ایران خالی است. علاوه بر این اگر استارتاپ‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در حوزه سلامت شکل بگیرند می‌توانند موثر باشند چرا که این حوزه در ایران به این محصولات نیاز دارد. چراکه در حال حاضر ۱۷ درصد افراد جامعه بالای ۵۰ سال سن دارند و پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۳۰ این نرخ به حدود ۲۸ درصد برسد. به عبارت بهتر جمعیت کشور رو به پیر شدن است که نیاز به سیستم‌های نظام‌مند در حوزه سلامت را بیشتر نمایان می‌کند.

به نظر شما چطور می‌توان جامعه پزشکی را به استفاده از خدمات آنلاین ترغیب کرد؟

به نظر من این حوزه سه بخش دارد. مردم، پزشکان و ارائه‌دهندگان خدمات آنلاین. از سمت مردم که تاکنون استقبال خوبی صورت گرفته است و از خدمات آنلاین زیاد استفاده می‌کنند. ولی این خدمات باید در جامعه پزشکی بیشتر تبلیغ شود که این خدمات مزاحم کار آنها نیست و منجر به ایجاد ارزش افزوده در کارشان می‌شود. از طرف دیگر فعالان حوزه خدمات اینترنتی باید کیفیت خدمات خود را بالا ببرند تا استفاده از خدمات آن‌ها مستمر باشد و افراد تشویق به استفاده از آن شوند. همچنین تلاش کنند نیازهای ضروری را شناسایی و آن‌ها را برطرف کنند.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.