مرکز نوآوری گردشگری پارک جمشیدیه تاسیس شد

روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد، اولین مرکز نوآوری گردشگری کشور در محل پارک جمشیدیه افتتاح شد

مرکز نوآوری گردشگری با حمایت شهرداری منطقه یک تهران، همکاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و با مجری‌گری شرکت لانچیت تاسیس شده است. سید حمید موسوی شهردار منطقه یک، سید عباس سجادی سرپرست معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه یک، مهدی کریمی رییس شورای سیاست‌گذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی، دکتر سعید هاشم زاده رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، علیرضا فراهانی سرپرست معاونت کارآفرینی و توانمندسازی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران و آرمین شهریاری‌، مدیر اجرایی مرکز نوآوری و کارآفرینی شهری حوزه گردشگری در بوستان جمشیدیه و مدیرعامل لانچیت از سخنرانان این مراسم بودند.

سید حمید موسوی شهردار منطقه یک تهران با بیان پتانسیل و ظرفیت‌های گردشگری منطقه یک، این منطقه را از قطب‌های اصلی گردشگری در تهران قلمداد کرد و گفت: «برای حرکت به‌سوی گردشگری منطقه یک باید زیرساخت‌ها را آماده کنیم.»

او همچنین گردشگری سلامت را هدف مهم این منطقه می‌داند.

در ادامه این رویداد سید عباس سجادی سرپرست معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه یک با اشاره به اهداف تاسیس مرکز نوآوری گردشگری شهر تهران گفت: «این مرکز با هدف حمایت از استارتاپ‌های گردشگری و گردشگری سلامت تاسیس شده است و قرار است به انواع گردشگری مانند گردشگری تندرستی، گردشگری ورزشی، گردشگری غذا و… پرداخته خواهد شد. در این مرکز همچنین خدمات مشاوره مدیریت، حقوقی و…. ارائه خواهد شد.»

سجادی همچنین گردشگری را جز اهداف ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران و تهران را مهم‌ترین مقصد، به‌خصوص در بخش گردشگری سلامت می‌داند.

علیرضا فراهانی سرپرست معاونت کارآفرینی و توانمندسازی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از دیگر سخنرانان این رویداد بود. او گردشگری را یک بخش مغفول در تهران می‌داند و امروز ورود شهرداری به حوزه را یک قدم مثبت در این راه خواند.

فراهانی با اشاره به اهمیت گردشگری در کشور گفت: «گردشگری یک موضوع بسیار مهم است که می‌تواند باعث رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی شود. گردشگری تنها ساخت‌وساز  و ساختن یک مکان نیست بلکه باید برای گردشگر در کشور خاطره و تجربه خوب ساخت.»

فراهانی در ادامه درباره اهمیت مرکز نوآوری گردشگری عنوان کرد: «مکانی مانند مرکز نوآوری و کارآفرینی می‌تواند منجر به پرورش دادن ایده‌های نوآورانه و خلاقانه در بحث گردشگری شود.»

نقش گردشگری سلامت در توسعه گردشگری

یکی دیگر از مهمترین بخش‌های گردشگری که در پتانسیل بسیار بالایی در آن وجود دارد، گردشگری سلامت است. دکتر سعید هاشم‌زاده، رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت به اهمیت وجود چنین مراکزی برای رشد و توسعه ایده‌های خلاقانه در گردشگری سلامت تاکید می‌کند. او همچنین در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: «بازیگران صنعت گردشگری سلامت فرصت‌های مهمی را در این حوزه از دست دادند. این ویروس نگرش جدیدی را به‌وجود آورده که باید از آن استفاده کرد.

در بخش گردشگری هم نیز نگرش جدیدی با نام گردشگری آنلاین رخ داده که همه جهان در پی آن است. در این نوع از گردشگری از طریق فضای مجازی، ارتباط با مشتریان و بازدیدکنندگان قطع نخواهد شد. این موضوع در گردشگری سلامت هم رخ داده است که متاسفانه ایران و بازیگران اصلی گردشگری سلامت از آن استفاده نکردند.»

او در ادامه به سازوکار جدید وزارت بهداشت درخصوص گردشگری سلامت اشاره کرد و عنوان کرد: «وزارت بهداشت به‌دنبال راه‌اندازی کلینیک‌های مجازی است. اکنون زمان آن رسیده که استارتاپ‌ها ورود کرده و ایده‌های خود را در اینباره مطرح و از خدمات درنظر گرفته شده استفاده کنند.»

مهدی کریمی رییس شورای سیاست‌گذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در ادامه این رویداد با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری در کشور گفت: «ما در تحریم‌ها، تهدیدها و فرصت‌ها را به فرصت‌های بهتر تبدیل کردیم و اکنون هم از این شرایط عبور می‌کنیم. برای انجام این مهم باید به رویکردهای جدید روی بیاوریم. گردشگری یکی از مهمترین رویکردهایی است که می‌تواند به ما برای عبور از بحران کمک کند.»

او در ادمه افزود: «نقش دولت در گردشگری تنها باید نقش نظارتی باشد و همه کارها باید توسط بخش خصوصی انجام شود. اگر خودتحریمی نکنیم، گردشگری در کشور به سمت خوبی حرکت کرده و سال ۹۹ می‌تواند خدمات خوبی را ارائه دهد. در سال جاری شاهد حضور گردشگری در بورس خواهیم بود.»

اهداف مرکز نوآوری و کارآفرینی گردشگری 

آرمین شهریاری‌، مدیر اجرایی مرکز نوآوری و کارآفرینی شهری حوزه گردشگری در بوستان جمشیدیه و مدیرعامل لانچیت از دیگر سخنرانان این رویداد بود. او درباره خدمات این مجموعه و نحوه پذیرش آن گفت: «در این مرکز خدمات مشاوره‌های عمومی و اختصاصی، شبکه‌سازی اقتصادی داخلی و بین‌المللی، ارائه خدمات استقرار در محل مرکز و خدمات جذب سرمایه ارائه می‌شود.

پذیرش در این مرکز هم از طریق فراخوان‌های عمومی، جلسات پذیرش و ارزیابی شرکت‌ها و تیم‌ها انجام خواهد شد.»

او در ادامه افزود: «این مرکز همچنین برنامه‌های عمومی مانند آخر هفته‌های جمشیدیه ایستگاه توسعه ارتباطات و کارآفرینی، مسئولیت اجتماعی مرکز برای ارائه خدمات مشاوره کسب‌وکار به عموم مردم برای توسعه فرهنگ کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای نوآورانه، گپ و گفت‌های دوستانه برای شناسایی پتانسیل‌های فردی در حوزه‌های کسب‌وکار، فرهنگ‌سازی کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکار نوآورانه را ارائه می‌دهد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.