بیمارستان بوعلی شیراز رتبه نخست پیوند کبد و کلیه در جهان

گزارشی از مقایسه تعداد جراحی‌های پیوند بیمارستان بوعلی شیراز و عمومی تورنتو

انواع جراحی‌های پیوند را باید در زمره پیشرفته‌ترین جراحی‌های فوق‌تخصصی در دنیا به حساب آورد. جراحی‌هایی که شاید سقف دانش جراحی در جهان هستند و سالانه به هزاران انسان عمری دوباره می‌بخشند. جراحی‌های پیوند در شاخه‌های مختلف مانند جراحی پیوند قلب، کلیه، کبد، پانکراس، ریه، قرنیه، مغز استخوان، بافت‌های ماهیچه‌ای و… انجام می‌شود. این جراحی‌ها به‌نوعی آخرین امید بیماران نیازمند عضو برای زنده ماندن است. از این رو کشورهای دنیا درصدد آن هستند تا بتوانند به علم آن دست پیدا کرده و با انجام این جراحی‌ها تا جایی که می‌توانند خطر مرگ را از  این بیماران دور کنند.

مطالب مرتبط:

در این گزارش به مقایسه آمار جراحی‌های پیوند دو بیمارستان بوعلی شیراز و بیمارستان عمومی تورنتو که یکی از بزرگترین بیمارستان‌های انجام جراحی‌های پیوند در آمریکا شمالی و حتی جهان شناخته شده است، پرداختیم.

بیمارستان بوعلی شیراز

خوشبختانه ایران در انجام انواع جراحی‌های پیوند پیشرفت چشمگیری داشته و جایگاه خوبی را در دنیا کسب کرده است. بیمارستان بوعلی شیراز یکی از بزرگترین بیمارستان‌های پیوند در ایران و حتی دنیا است که دارای بخش پیوندهای کبد، کلیه، قلب و پانکراس است. در این بیمارستان سالانه بیش از ۶۰۰ پیوند کبد انجام می‌شود.

بیمارستان بوعلی شیراز در سال ۲۰۱۷ با ۶۳۸ جراحی پیوند کبد رتبه اول این پیوند را در جهان به خود اختصاص داد. در این بیمارستان همچنین سالانه بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ پیوند کلیه و ۳۰ تا ۴۰ پیوند لوزالمعده نیز انجام می‌شود.

در سال ۲۰۱۹، ۱۰هزارمین جراحی پیوند در این بیمارستان  نیز جشن گرفته شد.

بیمارستان عمومی تورنتو

بیمارستان عمومی تورنتو یکی از بزرگترین مراکز پیوند عضو در دنیا است که تقریبا همه آمریکای شمالی را در این حوزه از جراحی پوشش می‌دهد. این مرکز افتخارات بسیاری را مانند اولین پیوند موفقیت‌آمیز ریه در جهان در سال ۱۹۸۳، اولین پیوند دریچه آئورت در جهان در سال ۱۹۸۷، اولین پیوند موفق سه‌گانه (ریه، کبد و لوزالمعده) در جهان در سال ۲۰۱۵ و… را در کارنامه پیوند عضو خود دارد.

با لینکدین مدتورپرس همراه شوید

بیمارستان عمومی تورنتو همچنین با انجام ۱۶۷ پیوند ریه تبدیل به بزرگترین مرکز پیوند ریه در جهان شد. این مرکز در سال ۲۰۱۷ با انجام ۳۹ پیوند کبد از اهداکننده زنده به بزرگترین مرکز درمانی این جراحی در آمریکا شمالی و همچنین با ۳۴ پیوند قلب در ۲۰۱۷، ۶۵ پیوند کلیه از اهداکننده زنده، ۸ پیوند لوزالمعده در ۲۰۱۸، ۳۴ پیوند کلیه و پانکراس در ۲۰۱۸ به اولین مرکز پیوند در کانادا تبدیل شد.

بیمارستان عمومی تورنتو در سال ۲۰۱۷، ۶۳۹ پیوند انجام داده است که این مرکز درمانی را به رتبه اول جراحی‌های پیوند در آمریکا شمالی تبدیل کرد.

باتوجه به آمارهای منتشر شده در این گزارش بیمارستان بوعلی شیراز در مقایسه با بیمارستان عمومی تورنتو تعداد بیشتری جراحی پیوند انجام داده و همچنین در گزارش‌های منتشر  شده در جهان این بیمارستان در چند سال اخیر رتبه اول پیوند کبد و کلیه را در دنیا به خود اختصاص داده است. اما چرا آنگونه که باید این بیمارستان در بین بیماران نیازمند جراحی پیوند  در جهان شناخته شده نیست؟

مطالب مرتبط:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.