چرا بخش IPD برای پزشکان بیمارستان‌های تخصصی جذاب نیست؟

گفتگو با سعید مرادی رییس بیمارستان فارابی تهران

افروز کریمی

سعید مرادی رییس بیمارستان فارابی تهران دانش آموخته رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی است. این بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران و قطب چشم پزشکی ایران به شمار می‌رود. بیمارستان فارابی نزدیک به دوسال است که مجوزIPD خود را از وزارت بهداشت دریافت کرده و به گفته مرادی این بیمارستان در سال 96 در هر ماه بین 10 تا 20 گردشگر سلامت جذب کرده است و این عدد در سال 97 به 40 نفر در ماه هم رسیده است. مرادی معتقد است اگر درآمد پزشکان در بخش IPD برایشان جذابیتی نداشته باشد، آنها رغبتی برای کار کردن در این بخش نخواهند داشت و همین امر درمان بیمار را با مشکل روبرو می‌کند. گفتگو با سعید مرادی در حاشیه گردهمایی مدیران و روسای بیمارستان‌های دارای بخش بیماران بین‌الملل (IPD)که در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شده است، انجام شد.

کمی درباره بخش IPD بیمارستان فارابی بگویید.

بخش IPD بیمارستان فارابی دو سال است که فعالیت خود را شروع کرده و از مرداد 97 این بخش بزرگتر شده و تجهیزات بیشتری به آن اختصاص یافته است. که شامل یک بخش 14 تخته خوابی برای بیماران IPD است.

این بیمارستان در سال گذشته ماهانه بین 10 تا 20 بیمار خارجی داشته است و این عدد امسال به 40 بیمار هم رسیده است. این در حالی است که ما تاکنون با هیچ شرکت گردشگر سلامت قرارداد نبسته‌ایم و هیچگونه تبلیغاتی برای این بیمارستان انجام نداده‌ایم.

در این همایش از اولین پلتفرم بازاریابی برای IPD ها رونمایی شد، به نظر شما این نوع پلتفرم‌ها تا چه میزان می‌توانند به این صنعت و همچنین IPD بیمارستان ها و مراکز درمانی کمک کنند؟

IPD در کشور یک مبحث جوان است و نیاز به زمان و توجه بسیار دارد تا سال به سال توسعه پیدا کند. به تازگی وزارت بهداشت به طور جدی به این موضوع پرداخته و درصدد شناسایی و برطرف کردن مشکلات آنها است. به عنوان نمونه در گذشته مجوزهای زیادی به بسیاری از شرکت‌ها و مراکز درمانی در این حوزه داده شده است اما اکنون صدور این مجوزها محدودیت‌های بسیاری را با توجه به آیین نامه‌های جدید دارد که این خود یک روند مثبتی در این صنعت در کشور است.

برگزاری این نوع همایش‌ها و ارائه پلتفرم‌های این چنینی از سوی شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف بسیار امیدوارکننده است و باعث مطرح شدن گره‌هایی می‌شود که ما در این سال‌ها در حوزه IPD با آنها مواجه بودیم. این پلتفرم کمک می‌کند که در بحث جذب بیمار و توریسم درمانی موفق تر از گذشته عمل کنیم. در حال حاضر گردشگری سلامت ایران جایگاه مطلوبی در دنیا ندارد اما با توجه به این نوع کارکردها زمینه و استقبال از آن دیده می‌شود.

این صنعت نوپا به دلیل استفاده از روش‌های سنتی جهت جذب گردشگر سلامت ضررهای بسیاری را متحمل شده است. شما چه انتظاراتی را از این نوع پلتفرم‌ها برای برطرف کردن مشکلات موجود دارید؟

زمانی‌که یک ساختار درست و بر اساس استاندارهای جهانی شکل گیرد جذب گردشگر از مسیر دلالی و واسطه‌گری که در ایران رایج است خارج خواهد شد و کارگزارهایی در این بین وارد خواهند شد که دارای هویت و شناسنامه هستند. آن زمان است که همه موضوعات در این حوزه چه از سوی بیمار و چه از سوی کشور قابل پیگیری خواهد بود و گردشگران سلامت به‌راحتی به کارگزاران اعتماد می‌کنند.

آنچه که بسیار مهم است وجود یک سری زیرساخت‌های کیفی در حوزه‌ی اطلاعاتی است. یک گردشگر سلامت خواهان این است که قبل از ورود به کشور همه‌ی مراحل اقامتی،کیفیت درمان‌ و هزینه‌ای برایش شفاف و مشخص باشد. که این نیازمند پرزنت صحیح گردشگران سلامت است. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از آنها تاسیس نمایندگی‌هایی از سوی کشور برای این کار در کشورهای همجوار است. یکی دیگر از این شیوه‌ها که بسیار مهم است استفاده از درگاه‌هایی است که امروز از آن رونمایی شد. انتظار می‌رود این درگاه به صورت واقعی عمل کرده و به مرور زمان پیشرفتی در آن حاصل شود. نه اینکه تنها به گذاشتن چند مطلب در آن اکتفا کرده و جذب مریض را پس مدتی رها کنند. همچنین در این پلتفرم باید از صفر تا صد این کار برنامه‌ریزی‌هایی وجود داشته باشد و قراردادهای محکمی فی‌مابین بسته شود.

به عنوان یک مدیر بیمارستان با چه چالش‌هایی در حوزه IPD مواجه هستید؟

در بیمارستا‌ن‌های دولتی چالش‌های خاصی وجود دارد. در بخش IPD یک بیمارستان گروه‌های مختلفی در آن فعالیت می‌کنند که دو چالش بزرگ در این حوزه وجود دارد. درآمدزایی پزشکان در IPD و دیگری جذب نیروی انسانی است.

بیمارستان‌های دولتی درآمدها، هزینه‌ها و فعالیت‌هایشان کاملا مشخص است. برای این بیمارستان‌ها سقف‌های مشخص درآمدی وجود دارد. همین عامل سبب شده است که پزشکان انگیزه کافی برای کار در حوزه‌ی IPD نداشته باشند. در واقع این محدودیت‌ها و سقف‌هایی که در درآمد پزشک در این حوزه وجود دارد انگیزه‌های لازم را برای بیمارستان‌هایی مانند بیمارستان تخصصی چشم که درآمدشان خوب است ایجاد نمی‌کند و مانع می‌شود که پزشکان رغبتی به کار در این حوزه نشان دهند. پزشکی که درآمد خوبی از یک بیمار ایرانی دارد و تامین می‌شود چه انگیزه جدیدی خواهد داشت که در IPD یک بیمارستان فعالیت کند.

مورد دیگر بحث جذب نیروی انسانی است. جذب نیروی انسانی در بیمارستان‌های دولتی توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود. که باید تدبیری درخصوص آن در حوزه IPD بیاندیشد. زیرا کارمندان برای کار در این حوزه باید مسلط به زبان انگلیسی باشند. پس یا باید دوره‌های خاصی برای کارمندان حوزه IPD برگزار شود و یا باید در هنگام استخدام آنها به این موضوع توجه شود.

اما ضعف دیگری که در این حوزه وجود دارد، سیستم  HIS (سیستم اطلاعات بیمارستان) است. بیمار باید بتواند پرونده‌های پزشکی‌اش را بگیرد و یا سیکل پذیرشش پیگیری کند. اما ضعف بسیاری در این مورد دیده شده که برای بیمار ناخوشایند است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.