ظرفیت کم‌نظیر توریسم درمانی ایران در حوزه «نورولوژی»

گفت‌وگوی مدتورپرس با دکتر منصوره تقا، رئیس انجمن سردرد ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص ظرفیت توریسم درمانی در حوزه نورولوژی

تقریبا در هیچ حوزه درمانی نیست که پزشکان ایرانی در آن شاخه درمانی به تخصص و تبحر نرسیده باشند. درمان بیماری‌های مغز و اعصاب از جمله شاخه‌های تخصصی دانش پزشکی است که ایران در طی چند دهه اخیر توانسته است در این حوزه نیز به جایگاه قبولی در این دانش برسد. ظرفیت توریسم درمانی در حوزه نورولوژی از جمله طرفیت‌های برجسته‌ای است که می‌تواند به جذب گسترده گردشگران سلامت منجر شود.

 دکتر منصوره تقا، متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) است که هم‌اکنون ریاست انجمن سردرد ایران را هم بر عهده دارد. این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به ظرفیت‌های کم‌نظیر ایران برای جذب گردشگران سلامت در حوزه درمان بیماری‌های مغز و اعصاب می‌پردازد.

او معتقد است که در صورت وجود ساختاری منطقی و برنامه‌ریزی اصولی می‌توانیم در حوزه نورولوژی، گردشگران سلامت زیادی را به‌خصوص از کشورهای عربی منطقه جذب کنیم. مشروح گفت‌وگوی مدتورپرس با رئیس انجمن سردرد ایران را در ادامه می‌خوانید.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

به نظرتان چه موانع مهمی در مسیر توسعه گردشگری سلامت ایران وجود دارد؟ چرا در حالی که پزشکان متبحر و مراکز درمانی پیشرفته داریم، اما نتوانسته‌ایم به اندازه توانایی‌هایمان، گردشگر سلامت داشته باشیم؟

مشکل عمده اینجاست که ما هیچ وقت نتوانسته‌ایم به‌صورت سیستماتیک و گروهی به‌خوبی کار کنیم که همین مشکل در شاخه‌های مختلف نظام سلامت نیز حکم‌فرماست. ما معمولا به‌صورت فردی، اقدامات خوبی انجام می‌دهیم، اما وقتی پای کار گروهی به میان می‌آید، دچار مشکل می‌شویم. این موضوع در مورد پزشکان هم صادق است.

خیلی از پزشکان ایرانی در رشته تخصصی خود، افراد موفقی هستند، اما وقتی مثلا قرار باشد آنها برای توسعه صنعت گردشگری سلامت با همدیگر همکاری کنند، آن وقت می‌بینیم که خیلی اوقات این همکاری به خوبی شکل نمی‌گیرد.

برای توسعه گردشگری سلامت به یک برنامه مدون و گروه هماهنگ نیاز داریم. اشکال اصلی کار در این است که ما نمی‌توانیم هماهنگ باشیم و یا به سختی هماهنگ می‌شویم. از سوی دیگر، کسی هم که مسئولیت توریسم درمانی را برعهده می‌گیرد و برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری سلامت را انجام می‌دهد، باید علاوه بر اینکه در حوزه توریسم درمانی، دانش مدیریتی و اطلاعاتی خوبی داشته باشد، نیاز است که اطلاعات خوبی هم در حوزه پزشکی داشته باشد، طوری که بتواند ارتباط خوبی با پزشکان مطرح برقرار کند، اما متاسفانه الان شاهد هستیم که اوضاع نابسامان است و چنین اتفاقی نمی‌افتد.

مثلا می‌بینیم برخی شهروندان کشورهای همسایه که به منظور درمان به ایران می‌آیند، عده‌ای دلال گردشگری سلامت در همان فرودگاه با قصد سودجویی به این افراد نزدیک می‌شوند. سپس در اغلب موارد، این بیماران را به یک سری مراکز درمانی راهنمایی می‌کنند که مراکز معتبر و اصلی برای درمان نیستند. در عین حال هزینه‌های غیرمعقولی را هم از این بیماران خارجی دریافت می‌کنند که همین مساله، یک مشکل جدی در توریسم درمانی ایران است.

ظرفیت توریسم درمانی در حوزه نورولوژی
تقا: پزشکان ایرانی در حوزه نورولوژی از دانش بسیار بالایی برخوردار هستند و جایگاه خوبی در دنیا داریم.

چطور می‌شود توریست‌های درمانی بیشتری را از کشورهای منطقه جذب کرد؟

به‌منظور رفع مشکلات توریسم درمانی، در ابتدا باید کسانی که هوش و ذهن خوبی در حوزه مدیریت دارند و از دانش مطلوبی هم در نظام سلامت بهره‌مند هستند، تلاش کنند که با جمع کردن گروه‌های پزشکی حاذق در یک مجموعه درمانی، از فرصت توریسم درمانی بهره ببرند.

این روزها می‌بینیم که به دلایل متعددی از جمله دلایل پزشکی و غیرپزشکی، گردشگران سلامت زیادی از کشورهای مختلف منطقه، به‌خصوص از کشورهای عربی وارد ایران می‌شوند که باید بتوانیم از این فرصت مناسب، بهره‌برداری کنیم.

 البته از کشورهای همسایه شمال ایران هم جذب گردشگر سلامت داریم، اما همچنان بیشترین گردشگران سلامت ایران از کشورهای عربی همسایه هستند.

 برای جذب بیشتر این گروه از توریست‌های درمانی، باید در وهله اول جامعه پزشکی با یکدیگر هماهنگی بیشتری داشته باشند و در وهله دوم نیاز است افرادی که در حوزه گردشگری پزشکی فعالیت می‌کنند، با مختصات این صنعت سودآور آشنا باشند، ولی شاهد هستیم که خیلی از فعالان صنعت گردشگری سلامت، دانش چندانی در این حوزه ندارند که همین مساله در زمینه جذب گردشگران سلامت، دافعه ایجاد کرده است.

در حوزه تخصصی نورولوژی چطور؟ کشور ما در حوزه درمان بیماری‌های مغز و اعصاب در چه جایگاه علمی در جهان قرار دارد و آیا این ظرفیت وجود دارد که در حوزه نورولوژی به جذب گسترده توریست‌های سلامت امیدوار باشیم؟

عصب‌شناسی یا نورولوژی درواقع به دانش مطالعه ساختار، کارکرد و بیماری‌های دستگاه عصبی گفته می‌شود. حوزه تخصصی نورولوژی، چند بخش مختلف و مهم دارد. یک قسمت آن به سکته‌های مغزی و اختلالات عروقی مغزی مرتبط است. همچنین درمان تشنج و صرع هم بخش دیگری از نورولوژی است که در این زمینه نیز می‌توان کارهای زیادی برای جذب گردشگران سلامت انجام داد.

قسمت دیگر نورولوژی مرتبط به بیماری «ام اس» است که این حوزه هم پتانسیل زیادی برای جذب گردشگر سلامت داریم. همچنین سردردهای مقاوم به درمان نیز در حوزه نورولوژی دسته‌بندی می‌شوند که در این زمینه نیز در صورت برنامه‌ریزی و وجود یک پروتکل درمانی دقیق می‌توان امیدوار بود که توریست‌های درمانی زیادی برای مداوای سردردهای مقام به درمان به ایران بیایند. به طور کلی ظرفیت توریسم درمانی در حوزه نورولوژی در ایران بسیار بالاست.

در این حوزه‌های نورولوژی که اشاره شد، ظرفیت‌های زیادی برای جذب گردشگر سلامت داریم، البته به شرطی که یک کار ساختاری و برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم. قطعا پزشکان ایرانی در حوزه نورولوژی از دانش بسیار بالایی برخوردار هستند و جایگاه خوبی در دنیا داریم و به همین دلیل می‌توانیم از ظرفیت بالای این نیروهای انسانی در جهت توسعه صنعت گردشگری سلامت بهره ببریم.

مطالب مرتبط:

 

گفت‌وگو: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.