کسب درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری از صنعت گردشگری، دست یافتنی است

یادداشتی از فریده اولاد قباد، عضو فراکسیون گردشگری مجلس درباره درآمدزایی بالای صنعت گردشگری سلامت و ظرفیت بالای ایران در صنعت گردشگری

با توجه به ظرفیت بالای ایران در صنعت گردشگری و فرصت‌های گسترده پیش روی ایران در این صنعت سودآور، معتقدم که در صورت برنامه‌ریزی بهتر و توسعه زیرساخت‌های گردشگری کشور می‌توانیم به درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری صنعت گردشگری امیدوار باشیم.

البته واقعیت این است که با وجود ظرفیت بالای ایران در صنعت گردشگری هم اکنون درآمد گردشگری ایران به ۱۰ میلیارد دلار هم نمی‌رسد و بنابراین رسیدن به درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری صنعت گردشگری به عزم جدی مسئولان نیاز دارد.

با توجه به اینکه کشور ما با تحریم‌های گسترده مواجه است و محدودیت‌های مختلفی برای فروش نفت ایران وجود دارد، تمرکز بر توسعه صنعت گردشگری می‌تواند شرایط اقتصادی کشور را دگرگون سازد و منابع ارزی قابل توجهی را به ایران سرازیر کند. در شرایطی که کشور ما از پتانسیل‌های بالایی در صنعت گردشگری برخوردار است، اما حقیقت این است که ما نتوانسته‌ایم از این پتانسیل‌ها به خوبی بهره ببریم، طوری که سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۳ درصد و حتی کمتر از آن برآورد می‌شود.

بنابراین برای جبران کاستی‌هایی که سال‌ها در حوزه گردشگری وجود داشته است، نیاز داریم که اقدامات عاجلی برای جبران عقب ماندگی‌ها در این حوزه انجام دهیم. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این راستا می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری ایران کمک کند، تلاش برای ایجاد برند ملی گردشگری است. در صورتی که این پروژه به سرانجام برسد و بتوانیم برند ملی گردشگری را در سطح گسترده‌ای معرفی کنیم، در آن صورت قطعا صنعت گردشگری ایران شاهد رشد چشمگیری خواهد بود.

باید در نظر داشت که علاوه بر درآمدزایی ارزی بالایی که با توسعه صنعت گردشگری محقق می‌شود، تقویت دیپلماسی فرهنگی نیز با توسعه گردشگری حاصل خواهد شد. با توجه به قرابت فرهنگی زیادی که بین ایران و کشورهای همسایه وجود دارد، همچنین با توجه به جغرافیای خاص ایران و وجود جاذبه‌های متعدد گردشگری، این صنعت در کشور ما می‌تواند به بالندگی برسد، به گونه‌ای که به تقویت همدلی و دوستی بین مردم کشور ما با مردمان بسیاری از کشورها بخصوص کشورهای همسایه منجر شود.

در این راستا امیدواریم که هر چه سریع‌تر شاهد تشکیل وزارت گردشگری نیز باشیم تا قطار گردشگری کشور بر روی ریل توسعه قرار بگیرد. قطعا تشکیل وزارت گردشگری می‌تواند موجب جذف موازی کاری‌ها در صنعت گردشگری شود و میزان همکاری و تعامل سایر نهادهای مرتبط در این صنعت را افزایش دهد. تشکیل این وزارتخانه باید در اولویت برنامه‌های کلان قرار بگیرد تا صنعت گردشگری کشور بتواند تولیت واحدی را تجربه کند و مدیران این حوزه نیز بیش از گذشته به مردم و نمایندگان مجلس پاسخگو باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.