طبیعت درمانی در ایران، برگ برنده گردشگری سلامت

در حالی که کشور ما قابلیت‌های زیادی در حوزه طبیعت درمانی دارد، اما چندان نتوانسته است از این قابلیت‌ها در جذب گردشگر سلامت، بهره ببرد

اینکه تصور کنیم گردشگر سلامت، فقط برای درمان بیماری‌های صعب العلاج به ایران می‌آید، تصور کاملا اشتباهی است. این روزها نقش طبیعت درمانی در توسعه گردشگری سلامت انکارناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، در سراسر جهان نیز طبیعت درمانی در حال گسترش است. در این روش از درمان‌های تهاجمی همچون عمل‌های جراحی یا تجویز داروهای شیمیایی استفاده نمی‌شود، بلکه خود طبیعت را عامل شفا می‌دانند.

طبیعت درمانی در درمان برونشیت، آلرژی‌ها، دیابت، بیماری‌های قلبی  و عروقی و حتی سرطان، به کار می‌رود. در طبیعت درمانی از روش‌های طبیعی مثل رژیم غذایی، حرارت، هوا، آب، نور، ورزش، جاذبه‌های محیطی و دیگر ابزارهای فیزیولوژیکی برای درمان، بهره می‌برند.

تقریبا می‌توان گفت طبیعت درمانی در درمان همه بیماری‌ها به کار می‌رود. از آنجا که طبیعت درمانی، بدون عارضه است و روی قابلیت‎های التیام طبیعی بدن تمرکز می‌شود، از این رو طبیعت درمانی را می‌توان یکی از محبوب‌ترین روش‌های درمانی در بین مردمان نقاط مختلف جهان دانست.

پیش نیازهای توسعه طبیعت درمانی

محبوبیت طبیعت درمانی در سراسر جهان، موجب شده است که جمعیت قابل توجهی از گردشگران سلامت برای طبیعت درمانی، راهی کشورهای دیگر شوند. با توجه به نقش طبیعت درمانی در توسعه گردشگری سلامت می‌توان گفت هر کشوری که در حوزه طبیعت درمانی، پتانسیل‌ها و قابلیت‌های بیشتری داشته باشد، می‌تواند در جذب گردشگر سلامت نیز موفق‌تر باشد.

در حالی که کشور ما قابلیت‌های زیادی در حوزه طبیعت درمانی دارد، اما چندان نتوانسته است که از این قابلیت خود در جذب گردشگر سلامت بهره ببرد. به طور مثال، وجود چشمه‌های متعدد آب گرم، دریاچه نمک، لجن طبی، آفتاب درخشان، ماساژ طبی، حمام گیاهی، دریا، محیط زیست پاک و آرام به‌منظور بهبود بیماران پوستی، تنفسی، روماتولوژی، عضلانی و یا گذراندن دوران نقاهت بعد از درمان و عمل‌های جراحی، فقط یک چشمه از قابلیت‌های طبیعت درمانی در ایران است که با کمک این عناصر طبیعی می‌توانیم در جذب گردشگران سلامت، موفق باشیم.

سعید خانزاده، مدرس دانشگاه و فعال حوزه گردشگری هم با اشاره به قابلیت‌های ایران در حوزه گردشگری طبیعی می‌گوید: وجود جاذبه‌های متعدد طبیعی در ایران می‌تواند گردشگران را برای درمان و تفریح به ایران بکشاند، اما برای تحقق این موضوع نیاز است که برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم و برای جذب گردشگر، ساختار بهتری تعریف کنیم.

خانزاده تاکید دارد: الان در بسیاری از نقاط کشور، چشمه‌های آب گرم معدنی وجود دارد که می تواند یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سلامت باشد، اما خیلی از این چشمه‌ها فراموش شده اند، زیرا ساده‌ترین امکانات رفاهی هم در کنار بسیاری از این چشمه‌ها وجود ندارد.

به گفته خانزاده، طبیعت درمانی فقط در صورتی می‌تواند به جذب گردشگر منجر شود که زیرساخت‌های رفاهی لازم برای توسعه طبیعت درمانی اندیشیده شود و همچنین افراد آموزش داده و مجربی هم برای هدایت گردشگران سلامت، تربیت شده باشد.

نقش پررنگ تبلیغات در رشد طبیعت درمانی

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری نیز بدون تبلیغات هدفمند نمی‌تواند به جذب گردشگر منجر شود. با توجه به اهمیت نقش طبیعت درمانی در توسعه گردشگری سلامت باید در نظر داشت که فقط زمانی طبیعت درمانی می‌تواند به جذب گردشگر منجر شود که در زمینه معرفی جاذبه‌های طبیعت درمانی به گردشگران سلامت موفق باشیم.

ناشناخته ماندن جاذبه‌های گردشگری ایران، مانع مهمی در مسیر توسعه طبیعت درمانی و جذب گردشگران سلامت است. در این شرایط، وجود دفاتر گردشگری در شهرهای گردشگر پذیر دنیا، حضور بیشتر در رسانه‌های مطرح جهانی و تخصیص اعتبارات قابل توجه برای معرفی جاذبه‌های طبیعی ایران می‌تواند هم طبیعت درمانی و هم صنعت گردشگری سلامت ایران را متحول کند.

امین جلالوند

نظرات بسته شده است.