جنگلبان و محیط‌بان؛ حافظان عرصه‌های طبیعی و بقای گردشگری

یادداشت نورمحمد تربتی‌نژاد، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس درباره اهمیت حضور جنگلبانان و محیط بانان در حفظ عرصه های طبیعی و نقش آنها در بقای گردشگری طبیعت

نقش جنگلبان برای حفظ و حراست از جنگل‌ها، دست کمی از نقش محیط بانان ندارد و حضور جنگلبانان برای حفظ حیات جنگل‌های کشور، بسیار حیاتی است، اما متاسفانه در کشور ما نیروهای جنگلبان به اندازه کافی وجود ندارد و در این حوزه به شدت دچار کمبود نیروی انسانی هستیم. علاوه بر اینکه جنگلبانان، نقش حیاتی در حفظ عرصه‌های طبیعی دارند، جنگل‌بانان و محیط‌بانان در بقای صنعت گردشگری طبیعت نیز نقش مهمی دارند و در جهت حفظ منابع طبیعی کشور تلاش می‌کنند. در شرایطی که جنگل‌های کشور، نقش جدی در جذب گردشگر داخلی و خارجی دارند، حضور جنگل‌بانان نقش مهمی در حفظ و حراست از جنگل‌های کشور دارد. نقش جنگل بانان و محیط بانان در حفظ عرصه های طبیعی و بقای گردشگری طبیعت بسیار حائز اهمیت است.

تصور کنید در حالی که بر اساس استانداردهای بین‌المللی باید به ازای هر ۱۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی، یک جنگلبان وجود داشته باشد، اما در کشور ما با وجود مساحت ۱۳۶ میلیون هکتاری عرصه طبیعی کشور، فقط حدود سه هزار جنگل‌بان فعالیت می‌کنند که این تعداد نیرو در برابر این حجم وسیع از عرصه‌های طبیعی کشور، بسیار ناچیز است.

نقش جنگل بانان و محیط بانان در حفظ عرصه های طبیعی و بقای گردشگری

متاسفانه همین تعداد محدود نیروهای جنگلبان هم از امکانات کافی و مجهزی برخوردار نیستند و بسیاری از تجهیزات آنها، فرسوده و قدیمی است. به همین دلیل هم در صورت وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها، عملیات اطفای حریق با کندی انجام می‌شود و خسارات زیادی به جنگل‌های کشور وارد می‌شود، در حالی که می‌توانیم با حمایت قانونی از جنگل‌بانان و پشتیبانی از آنها در مسیر حفظ حیات جنگل‌های کشور، گام‌های امیدوارکننده‌ای برداریم.

از سوی دیگر، نباید از خاطر ببریم که تعداد ماموریت‌های جنگل‌بانان، بسیار زیاد است و به دلیل کمبود نیرو، آنها بیش از توان خود مشغول حفظ و حراست از جنگل‌ها هستند. برای رفع این مشکلات و احترام به محیط زیست، باید بودجه‌های بیشتری برای حراست از جنگل‌ها، حمایت از جنگل‌بانان و جذب جنگل‌بانان جدید، تخصیص بدهیم.

در صورتی که تعداد نیروهای جنگل‌بان به همین تعداد اندک، محدود شود و برنامه‌ای هم برای جذب نیروهای جدید اجرا نشود، آنگاه باید منتظر آسیب بیشتر به جنگل‌های کشور باشیم، زیرا جنگل‌ها به مراقبت شبانه‌روزی نیاز دارند، اما با این تعداد نیروهای محدود، چندان نمی‌توان جنگل‌ها را از آسیب‌های انسانی و غیرانسانی، مصون نگه داشت.

نظرات بسته شده است.