ضعف ایران در برندسازی خدمات سلامت

دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی با اشاره به ضعف ایران در برندسازی خدمات سلامت اظهار داشت: به نظر می‌رسد وقت آن رسیده به جز نفت، به موهبت‌های دیگر الهی که شامل حال ایران عزیز شده نیز توجه جدی‌تری داشته باشیم. چه بسا با بهره‌مندی از تخصص‌های ارزشمند موجود در کشور دیگر روزی نیاز به بهره‌برداری از منابع نفتی وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، مجید زنگویی در مورد آخرین وضعیت گردشگری سلامت کشور گفت: قاعدتا با افزایش نرخ ارز هزینه‌های درمان نسبت به سایر کشورهای منطقه کاهش پیدا کرده است اما متاسفانه در خارج از کشور انعکاس بایسته نداشته است و جهت حصول نتایج مطلوب لازم است در این خصوص با حمایت وزارت بهداشت و نقش آفرینی بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی به ایلنا یادآور شد: ما شاهد هستیم در کشورهای دیگر با همکاری مجموعه‌های دولتی مانند وزارت بهداشت و وزارت اقتصاد به شدت این موضوع پیگیری می‌شود اما در کشور ما تلاشی برای برندسازی خدمات صورت نمی‌گیرد. باید توجه داشت به طور مثال فقط سالانه صدها میلیون دلار ارز از کشور افغانستان به سمت هندوستان در زمینه گردشگری سلامت هزینه می‌شود و سوال این است که چرا با وجود اشتراکات فرهنگی و تاریخی این هزینه‌ها در کشور ما صورت نمی‌گیرد؟

زنگویی تصریح کرد: مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی بر اساس برنامه‌های سالانه خود و ظرفیت کشور در حد توان اقداماتی را در خصوص برند سازی خدمات سلامت جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد اما قطعا نیازمند همکاری وزارت بهداشت، وزارت رفاه ، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت اقتصاد در تسریع و اثر گذاری هر چه بیشتر این موضوع هستیم. برای نمونه در کشورهای دیگر برای جذب گردشگران رویدادهای مستمری در حوزه گردشگری سلامت برگزار می‌شود و در زمینه‌ تامین بلیت هواپیما و هتل میهمانان همکاری مطلوبی توسط دولت‌ها صورت می‌پذیرد اما متاسفانه در کشور ما این گونه نیست.

دبیر کل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در مورد اقدامات صورت گرفته برای توسعه گردشگری سلامت گفت: چند اتفاق می‌تواند در این زمینه مفید باشد تا ظرفیت‌های کشور به نحو احسن معرفی شود یکی از آنها تجمیع ظرفیت‌ها در داخل است. یعنی فعالان حوزه گردشگری سلامت در راستای هم‌افزایی ظرفیت‌ها به اجماع برسند و در این موضوع وزارت بهداشت و رسانه‌ها پرچمدار آن می‌توانند باشند. مرکز گردشگری سلامت کشورهای اسلامی نیز آمادگی دارد با تمام توان در این موضوع همکاری نماید.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که این فرصت‌ها مثل برق و باد در حال گذر است و ما در واقع جهت بهره‌مندی از آن هیچ اقدامی نکرده‌ایم و امیدواریم با برگزاری نشست‌هایی همفکری و هم‌افزایی به نتایج خوبی در این موضوع برسیم. اگر توجه داشته باشیم انجام تبلیغات در عرصه‌های بین المللی و استفاده از رسانه‌های خارجی در برند سازی خدمات سلامت ایران موضوعی بسیار با اهمیت است به طور مثال در شبکه‌های بزرگ تلویزیونی، تیزرهای تبلیغاتی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشورها، پخش می‌شود که سهم ایران در این موضوع تقریبا صفر است و این مهم حمایت‌های دولتی را می‌طلبد. البته اگر فعالیتی هم در این زمینه صورت گرفته توسط بخش خصوصی بوده است.

زنگویی در مورد مبدا گردشگران حوزه سلامت کشور گفت: اکثر این گردشگران از کشورهای عراق، آذربایجان عمان،کویت و افغانستان هستند البته در صورت برندسازی مناسب می‌تواند به سایر کشورها نیز توسعه یابد. به نظر می رسد وقت آن رسیده به جز نفت، به موهبت‌های دیگر الهی که شامل حال ایران عزیز شده نیز توجه جدی تری داشته باشیم. چه بسا با بهره‌مندی از تخصص‌های ارزشمند موجود در کشور دیگر روزی نیاز به بهره برداری از منابع نفتی وجود نداشته باشد.

نظرات بسته شده است.