الزامات رونق گردشگری سلامت آذربایجان شرقی

یادداشتی از دکتر فراز حاجی‌زاده مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز

شهر تبریز از گذشته قطب شمال غرب کشور بوده است. این شهر در زمینه گردشگری سلامت به‌ویژه برای کشورهای آسیای میانه یعنی آذربایجان، تاجیکستان و… یک شهر دلخواه و مورد علاقه است. استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز آمادگی این را دارد که در تمام رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی حتی پیوند کبد و مغز استخوان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی خدمات خوبی را به هر تعداد گردشگر سلامت که وارد این استان و شهر می‌شوند، ارائه دهد. این استان در سال ۹۳ و ۹۴ میزبان ۵ هزار گردشگر سلامت بوده و این عدد در سال ۹۷ به ۱۱۰۰ نفر رسیده‌است.

استان آذربایجان شرقی در حوزه گردشگری تندرستی هم می‌تواند خدمات خوبی را ارائه دهد. چشمه‌های آب‌گرم، جنگل‌های ارسباران و لجن درمانی دریاچه ارومیه که نیمی از آن در این استان قرار دارد، از ظرفیت‌های گردشگری تندرستی استان محسوب می‌شوند. ظرفیت‌های گردشگری تندرستی کشور به‌عنوان مکمل درمان و یا برای پیشگیری از بیماری استفاده می‌شوند که مهمترین این ظرفیت‌ها در استان طبیعت‌گردی و طب سنتی است. در شهر تبریز دانشگاهی با محوریت طب سنتی و فروشگاه‌هایی برای فروش بهترین گیاهاین دارویی با مجوز رسمی از وزارت بهداشت نیز فعالیت می‌کنند. استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز آمادگی خود را برای همکاری با شرکت‌های تسهیل‌گر برای ورود گردشگر سلامت به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های تندرستی استان اعلام می‌کند.

استان آذربایجان شرقی برای پیشرفت هرچه بیشتر در صنعت گردشگری سلامت نیازمند اراده مدیران درجه اول استان مانند استانداری، فرماندار مرکزی، میراث فرهنگی استان و رئیس‌های دانشگاه‌ها است. اگر این چهار ارگان درخصوص پیشرفت گردشگری سلامت استان نیز اراده کنند قطع به یقین سایر ارگان‌های همکار از جمله نیروهای مرزی، بیمارستان‌ها، پزشکان، شرکت‌های تسهیل‌گری، هتل‌ها، اماکن گردشگری، بازارها و… هم وارد کار شده و گردشگری سلامت آذربایجان به ساماندهی بسیار خوبی دست پیدا خواهد کرد.

زیرساخت‌های گردشگری سلامت در استان آذربایجان شرقی در کل کشور رتبه بسیار خوبی را دارد. اما این کیفیت قابل قیاس با کیفیت زیرساخت‌های گردشگری سلامت با سایر کشورهای فعال در این صنعت مانند هندوستان و تایلند نیست و ما برای رسیدن به این حد از کیفیت، فاصله بسیاری را داریم. اما استراتژی که وزارت بهداشت درخصوص نوسازی و تقویت زیرساخت‌های گردشگری سلامت با ارائه مجوز IPD درنظر گرفته است بسیار خوب است. مهمترین جنبه این مجوز، جنبه سخت‌افزاری است، یعنی همان تقویت و نوسازی زیرساخت‌های مراکز درمانی برای جذب گردشگر سلامت بین‌المللی. این یک اقدام بسیار مهم برای تبلیغات این صنعت است؛ زیرا تاکنون گردشگران سلامت به‌صورت خودجوش به کشور آمده‌اند و ما برای جذب آن‌ها کاری نکرده‌ایم.

نگاه به گردشگری سلامت باید از تمام جهات باشد. یکی از نهادهای موثر در این صنعت دانشگاه‌ها هستند. دانشگاه علوم‌پزشکی متولی تشخیص و درمان بیماری از طریق بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. اما نقش این دانشگاه تنها در این حوزه از گردشگری تاثیرگذار است. قسمت دیگری از این صنعت تامین نیروی انسانی برای سامان‌دهی بیماران قبل و بعد از ورود به بیمارستان‌ها است. درواقع باید دانشگاه‌ها همت به‌خرج دهند و نیروی انسانی خوبی را در زمینه گردشگری و گردشگری سلامت تربیت کنند تا بیماران بین‌المللی دست افراد غیرحرفه ای نیفتند.

1 نظر
  1. مرات می گوید

    چرا یک گزارش از بیمارستان های استان ایلام که در زمینه گردشگری سلامت. فعالیت می کنند منتشر نمی کنید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.