مشکلات ریز و درشت ایران در مسیر توسعه گردشگری سلامت

برای رفع مشکلات گردشگری سلامت ایران باید با کمک دولت و بخش خصوصی، موانع متعدد در مسیر توسعه توریسم درمانی برداشته شود

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت با اشاره به مشکلات گردشگری سلامت ایران تاکید دارد که عدم وجود تشکل حرفه‌ای گردشگری سلامت و فقدان برنامه استراتژیک گردشگری سلامت در کشور از موانع مهم پیش روی توسعه گردشگری سلامت هستند.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، امین حقیقت با اشاره به مشکلات ریز و درشت در مسیر توسعه گردشگری سلامت، یادآور می‌شود: عدم حضور شرکت‌های بیمه و تسهیل‌گر بین‌المللی در کشور به دلایل متعدد از جمله تحریم، عدم وجود سامانه الکترونیکی قوی و فقدان سیستم کارآمد حمل و نقل ریلی و هوایی از نقاط مرزی از موانع پیش روی گسترش گردشگری سلامت هستند.

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت ادامه می‌دهد: عدم توجه و اهتمام لازم به تولید بسته‌های استاندارد جهت ارائه به گردشگران سلامت، توجه نکردن به تدوین سند اعتباربخشی بین‌المللی بیمارستان‌ها، استفاده نکردن از ظرفیت انجمن‌های دوستی ایران و سایر کشورها، فقدان کتابچه راهنما و مرجع در گردشگری سلامت و برگزار نکردن نمایشگاه‌ها و همایش‌های معرفی توانمندی‌های گردشگری سلامت ایران از دیگر موانع هستند.

او معتقد است: نبود تشکل حرفه‌ای گردشگری سلامت زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان بازوی اجرایی، نبود توانایی عملیاتی اجرایی کافی در وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی، فقدان برنامه استراتژیک گردشگری سلامت در کشور، اختصاص نیافتن تسهیلات در تبلیغات و بازاریابی گردشگری سلامت و فقدان هتل-بیمارستان و ضوابط آن از مشکلات بر سر راه توسعه گردشگری سلامت هستند.

حقیقت در تشریح راهکارهای عملیاتی رفع موانع گسترش گردشگری سلامت نیز خاطرنشان می‌کند: تقویت جایگاه گردشگری سلامت استان‌ها، تقسیم کار تخصصی هر دستگاه و جلوگیری از تداخل وظایف و اختیارات، ایجاد وحدت رویه و جلوگیری از رفتارهای سلیقه‌ای در گردشگری پزشکی و ایجاد گردش اطلاعات و آمار دقیق از راهکارهای پیش‌رو هستند.

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام این شورا برای رفع مشکلات نامبرده اظهار می‌کند: برنامه‌ریزی در جهت تشکیل نشست‌های منطقه‌ای در حوزه گردشگری سلامت و استفاده از زیرساخت‌ها و توانمندی‌های پزشکی کشور جهت ارائه خدمات به گردشگران، بازبینی شیوه نامه اجرایی و رفع ابهام اخذ مجوزهای شرکت‌های حرفه‌ای در حوزه گردشگری سلامت در جهت استانداردسازی و ارتقای کیفیت خدمات فعالان، آموزش گردشگری در زمینه تالیف منابع و تدوین محتوای آموزشی برای مدیران موسسات و شرکت‌های فعال در گردشگری سلامت از جمله اقداماتی است که برای رفع این مشکلات انجام شده است.

وی خاطرنشان می کند: بهترین بستر برای جلوگیری از باندبازی در گردشگری سلامت، اعتبار بخشی ارائه‌دهندگان خدمات است، یعنی باید به نحوی حمایت کنیم که تمامی فعالان برای سود بیشتر از چارچوب‌ها پیروی کنند. تحقق این امر نیازمند عزم جدی  وزارت بهداشت و آژانس‌های گردشگری است و این مسیر خود به خود راه را بر دلالان خواهد بست.

ضرورت گسترش تشکل‌های حرفه‌ای در صنعت گردشگری سلامت

یکی از عمده مشکلات گردشگری سلامت ایران که رئیس شورای راهبری گردشگری سلامت هم به آن تاکید دارد، بحث تشکل‌های حرفه‌ای در صنعت گردشگری سلامت است که این مبحث هم نادیده گرفته شده است.

دکتر همایون کرم بخش، کارشناس مدیریت بیمارستانی که در صنعت گردشگری سلامت نیز تجارب طولانی دارد، با اشاره به اهمیت تشکل‌های حرفه‌ای در صنعت گردشگری سلامت، تاکید می‌کند: زمانی یک صنعت به شکل پویا و فعال می‌تواند در عرصه اقتصادی کشور عرض اندام کند که تشکل‌های فعال در آن صنعت بتوانند نقشی اثرگذار در فرآیند تصمیم گیری ها داشته باشند.

کرم بخش خاطرنشان می‌کند: با وجود گستردگی صنعت گردشگری سلامت و فعالیت هزاران نفر در این صنعت سودآور، تشکل‌های محدودی در این صنعت حضور دارند که نقش چندانی هم در پیشبرد تصمیم‌های مهم صنعت گردشگری سلامت ندارند.

او یادآور می‌شود: در وهله اول دولت باید از افزایش تعداد تشکل‌های فعال در صنعت گردشگری سلامت حمایت کند و بستر را برای افزایش تعداد این تشکل‌های قانونی فراهم سازد، زیرا هرچقدر تعداد این تشکل‌های قانونی فعال در صنعت گردشگری سلامت افزایش پیدا کند، عرصه بر دلالان و فعالان غیرقانونی این صنعت، تنگ‌تر می‌شود. همچنین در وهله دوم، نیاز است که دولت برای این تشکل‌های قانونی فعال در صنعت گردشگری سلامت نیز نقش بیشتری قائل شود و این تشکل‌ها را در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دهد.

در صورتی که تعداد تشکل‌های فعال در صنعت گردشگری سلامت، افزایش یابد و نقش بیشتری در تصمیم گیری‌های کلان این حوزه داشته باشند، آنگاه قطعا قوانین و آیین نامه‌های این صنعت نیز ضمانت اجرایی بیشتری خواهد داشت و قوانین این حوزه با همکاری و تعامل بیشتر بین دولت و تشکل‌های فعال در گردشگری سلامت، سریع‌تر به مرحله اجرا می‌رسد.

گزارش: امین جلالوند

۲ نظرات
  1. مهدیانی می گوید

    مهم ترین مشکل مدیکال توریست هایی که به ایران می آیند نبود زیرساخت های گردشگری از جمله پرداخت الکترونیکی است.

  2. ابسالان می گوید

    با سلام چرا از مدیکال توریسم داخلی غافلیم استان یزد سالانه جمعیت بالایی گردشگر سلامت داخلی دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.