بررسی کارشناسی سند توسعه گردشگری سلامت استان اردبیل

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل از تدوین سند توسعه گردشگری سلامت استان اردبیل خبر داده است

سند توسعه گردشگری سلامت استان اردبیل با دستور استاندار اردبیل تهیه شده است و می‌توان آن را گام مهمی در راستای تسهیل روند پیشرفت و توسعه استان دانست.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، استان اردبیل مزیت رقابتی در صنعت گردشگری در داخل کشور و در منطقه دارد و می‌توان با تدوین یک برنامه جامع و راهبرد یکپارچه، از این مزیت برای تبدیل شدن این استان به قطب گردشگری بویژه در حوزه سلامت استفاده کرد.

اوچی اردبیلی، رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل با اشاره به موقعیت ویژه جغرافیایی استان اردبیل در توسعه گردشگری طبیعت و ظرفیت این استان در زمینه گردشگری سلامت، تاکید دارد: با توجه به سابقه درخشان و کهن طب سنتی، ویژگی سیاحتی، زیارتی و تاریخی و ویژگی‌های قومی و دینی مشترک با جمهوری آذربایجان و منطقه آسیای میانه، استان اردبیل می‌تواند به قطب گردشگری سلامت منطقه تبدیل شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه ۶۰ چشمه آبگرم معدنی سرد و گرم با خواص درمانی مختلف در این استان وجود دارد، یادآور می‌شود: طبیعت بکر و اقلیم منحصر بفرد منطقه و تنوع ویژه گیاهان دارویی با بیش از ۴۰۰ نوع گیاه بومی به خصوص گیاهان دارویی بومی خاص از مهم‌ترین عوامل ترغیب جهاد دانشگاهی برای راه‌اندازی مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی در راستای توسعه گردشگری سلامت در استان اردبیل است.

وی می‌افزاید: استان اردبیل به علت وجود ظرفیت‌های مطلوب در حوزه درمان تخصصی و مراکز بیمارستانی می‌تواند به قطب گردشگری سلامت مبتنی بر طب سنتی و پزشکی روز تبدیل شود. گردشگری سلامت می‌تواند موجب توسعه اشتغال و رشد کیفی در بخش سلامت، کسب درآمد و ارزآوری در استان اردبیل شود.

مزیت‌های استان اردبیل برای توسعه گردشگری سلامت

توانمندی‌های مرکز درمان ناباروری قفقاز و مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اردبیل در حوزه گردشگری سلامت از جمله دستاوردهای مهم گردشگری سلامت استان اردبیل است که این دستاوردها در دومین دوره کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان اکو در اردبیل به نمایش گذاشته شد.

بر اساس آمارهای رسمی، استان اردبیل با تعداد ۱۱۸ چشمه آبگرم و معدنی با خواص درمانی متعدد به عنوان قطب چشمه‌های آبگرم ایران به حساب می‌آید که همین موارد می‌تواند تاثیر جدی در تحقق سند توسعه گردشگری سلامت استان اردبیل داشته باشد.

در این راستا سرمایه‌گذاری برای احداث مجتمع‌های آب‌درمانی و مراکز اقامتی و پذیرایی مجهز می‌تواند موجب شود که استان اردبیل بتواند از این مزیت‌های مهم در گردشگری سلامت بهره ببرد.

همچنین بر اساس آمارهای رسمی، سالانه بیش از یک میلیون گردشگر از جمهوری آذربایجان از مرز بیله سوار مغان و استان‌های دیگر به استان اردبیل می‌آیند که عمده هدف این گردشگران، بهره‌مندی از خدمات درمانی در اردبیل است. بر اساس آمارهای استانداری اردبیل، روزانه سه هزار نفر از مرز جمهوری آذربایجان به استان اردبیل می‌آیند که خیلی از آنها گردشگر سلامت هستند.

با توجه به با جمعیت بیش از ۳۳۰ میلیونی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، شامل کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان می‌توانیم با توسعه زیرساخت‌های گردشگری سلامت در استان اردبیل، امیدوار باشیم که بخشی از این جمعیت میلیونی، استان اردبیل را به عنوان مقصد سفر درمانی انتخاب کنند.

مطالب مرتبط:

مهم‌ترین مانع برای تحقق سند توسعه گردشگری سلامت استان اردبیل

استان اردبیل با وجود طبیعت کم نظیر، دانش پزشکی بالا و مراکز درمانی مجهز می‌تواند یکی از قطب‌های مهم گردشگری سلامت ایران باشد، اما دکتر قدرت الله هاشمی، کارشناس نظام سلامت، معتقد است که اقامتگاه‌های غیراستاندارد، مانع جدی توسعه گردشگری سلامت در اردبیل است.

او با اشاره به چالش‌های پیش‌روی سند توسعه گردشگری سلامت استان اردبیل تاکید می‌کند: اقامتگاه‌های استاندارد در استان اردبیل شاید به اندازه انگشتان دو دست هم نرسد. به همین دلیل اگر سند توسعه گردشگری سلامت می‌خواهد به اهدافش برسد، باید متولیان در وهله اول برای توسعه اقامتگاه‌های استاندارد، اقدام موثری انجام دهند.

هاشمی یادآور می‌شود: اینکه با هزار سختی و با تبلیغات فراوان، بیمار خارجی را به اردبیل بیاوریم و خدمات درمانی استانداردی را هم به بیمار خارجی ارائه دهیم، کفایت نمی‌کند. در این مسیر باید اقامتگاه‌های آبرومندانه‌ای برای گردشگران در نظر گرفته شود تا بیمار خارجی با رضایت خاطر به کشورش بازگردد.

با توجه به اینکه در سند چشم‌انداز توسعه کشور، جذب ۵٫۱ درصد از گردشگران بین‌المللی و جذب حدود ۲ درصد از درآمد جهانی از صنعت گردشگری در نظر گرفته شده است، اجرای سند توسعه گردشگری سلامت استان اردبیل و رفع موانع پیش روی تحقق این سند می‌تواند راه را برای دستیابی ایران به اهداف کلان سند چشم انداز توسعه فراهم کند.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.