ناشناخته ماندن، بزرگ‌ترین چالش کل گردشگری کشور

گفت‌وگو با زکیه فیضی مدیرعامل اِی جی اِی که یکی از جامع‌ترین سیستم‌های آنلاین گردشگری را مدیریت می‌کند

فناوری‌های نوین و خدمات آنلاین گردشگری عرصه رقابت بسیاری از شرکت‌های تسهیل‌گر توریست درمانی است. با آنکه بازیگران این اکوسیستم در ایران هنوز کمتر از بازارهای بکر آن رشد نکرده‌اند، ولی رقابت برای ارائه تجربه بهتر به بیمار و همگام شدن با نیازهای روز جهان در این صنعت در جریان است. زکیه فیضی، مدیرعامل هلدینگ گردشگری آواگستر آینده و فعال صنعت گردشگری در گفت‌وگو با مدتورپرس درباره خدمات آنلاین این شرکت به صنعت گردشگری کشور و مزایای آن در گردشگری سلامت می‌گوید.

خانم فیضی اِی جی اِی در حوزه گردشگری به‌طور عام و در گردشگری سلامت به‌طور خاص بیشتر به فناوری‌ها و خدمات آنلاین پرداخته است. شما بگویید دراین زمینه چه فعالیت‌هایی دارید؟

ما در اِی جی اِی با توجه به شرایطی که اکنون برای گردشگری در کشور وجود دارد و تحریم‌هایی که درگیر آن هستیم، توانستیم جامع‌ترین پلتفرم آنلاین گردشگری را راه‌اندازی کنیم. سیستم‌های B2B و B2C نیز در آن پیش‌بینی شده که برای حوزه گردشگری سلامت بسیار جامع و مفید است. ما می‌توانیم این دو سیستم را در اختیار شرکت‌ها، ارگان‌ها و آژانس‌های هواپیمایی، بیمارستا‌ن‌ها و کلینیک‌ها قرار دهیم تا با نام کاربری خود وارد سیستم شوند و برای سراسر دنیا خرید بلیت، ترنسفر، اجاره خودرو، بیمه مسافرتی و رزرو هتل را انجام دهند. کاربران این سیستم می‌توانند هتل و اتاق‌های آن را ببینند. در سیستم B2C به اشخاص حقیقی هم می‌توانند از طریق درگاه بانکی خرید کنند. در کنار آن هرکس که از سیستم‌های ما خرید کند، در باشگاه مشتریان عضو می‌شود و کارت‌های امتیازی هلوشاپ و پاکسیموم در اختیار او قرار می‌گیرد و مبلغی برای کارت شارژ می‌شود که با آن کارت می‌توان از فروشگاه‌ها و مراکز مختلف در طیف وسعیی از اصناف طرف قرارداد ما خرید کرد.

در حوزه توریسم درمانی شعار ما این است که گردشگری سلامت را سلامت مدیریت کنیم. با بسیاری از بیمارستان‌ها قرارداد داریم و بیمارستان‌های بسیاری از شهرهای مختلف برای همکاری با ما استقبال کردند و با تعدادی از آنان در آستانه قرارداد هستیم.

درباره خدماتی که در سیستم آنلاین ارائه می‌دهید، بیشتر بگویید. در آن چه امکاناتی برای کاربران فراهم کردید و مزایای استفاده از آن برای کاربران چیست؟

ما تاکنون سیستم‌هایی داشتیم که آژانس‌های هواپیمایی با آن کار می‌کردند. بلیت بسیاری از پروازهای ایرلاین‌های خارجی را می‌خریدیم و می‌فروختیم. ولی با توجه به شرایطی که اشاره کردم، بسیاری از ایرلاین‌های خارجی پرواز در مسیرهای طولانی را انجام نمی‌دهند. قبلا پروازهای ایران‌ایر با ایرکانادا هماهنگ می‌شد ولی الان این امکان وجود ندارد. در سیستم ما برای تمام مسیرهایی اجازه خرید و فروش نداریم، کار خرید و رزرو و غیره به خواست و انتخاب مسافر انجام می‌شود. وضعیت حال حاضر این است که اگر کسی بخواهد از ونکوور به ایران بیاید، از ایرکانادا بلیت می‌خرد و تا استانبول می‌آید. از استانبول تا تهران با بلیت ترکیش‌ایر سفر می‌کند. ممکن است کسی از اروپا به امریکا و بالعکس یا در میان کشورهای اروپا سفر کند. به بلیت این سفرها سوتو می‌گویند. سیستم ما این امکان را دارد که حتی بلیت این مسیرها را با پایین‌ترین نرخ ارائه دهد و کاربران بسیاری از آن استقبال کرده‌اند. الان حدود ۱۰ هزار کاربر داریم و بسیاری از آژانس‌های معتبر الان جزو کاربران آن هستند و با نرخ‌های خیلی پایین‌تر بلیت می‌خرند. خرید بلیت، ترانسفر، گشت شهری، واچرآنی و بیمه‌نامه‌های مسافرتی که آنلاین صادر می‌شود و رزرو ۳۸۴۰۰۰ هتل‌ در ۳۶۰۰۰ مسیر گردشگری و پرواز به ۹۵۰۰ فرودگاه در ۶۲ کشور و اخیرا درحال اضافه کردن ناوگان اتوبوس و قطار برروی سیستم‌های آنلاین خود هستیم.

زکیه فیضی مدیرعامل آواگستر
فیضی: چرا تنها دو یاسه شهر ما مطرح شود و دیدنی‌های سراسر ایران مغفول بماند.

خانم فیضی شما دقیقا در حوزه گردشگری سلامت چه فعالیتی دارید؟ یک برنامه آنلاین فراهم کردید. ولی با بیمارستان‌ها دقیقا چگونه همکاری دارید و در چه شاخه‌ای از گردشگری سلامت وارد شدید؟

الان اغلب بیمارستان‌های ما پذیرای بیمارانی هستند که برای مداوا به ایران آمده‌اند. پیش از این بیماران متمول به ترکیه می‌رفتند و بیمارانی که بضاعت مالی کمتری داشتند، به ایران می‌آمدند. ما تلاش می‌کنیم هر دو گروه را جذب کنیم و آنان را به بیمارستان، کلینیک یا پزشک طرف قرارداد معرفی می‌کنیم. بنابراین در گردشگری سلامت یک شرکت تسهیل‌گر هستیم. خدمات ما به آنان چه برای امور زیبایی به ایران سفر کنند و چه به دنبال درمان بیماری باشد، از لحظه ورود به ایران تا هنگام خروج از کشور است و از خدماتی که در سیستم آنلاین خود داریم، برای ارائه خدمات باکیفیت و به‌صرفه به بیمار استفاده می‌کنیم. یک پزشک مشاور هم داریم که پیگیر کلیه مراحل درمان بیمار است و خدمات لازم که در بیمارستان باید ارائه شود، چک می‌کند.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

در میان شرکت‌های تسهیل‌گر، شما مزیت رقابتی خود را در چه می‌بینید؟

سیستم جامع ما مهم‌ترین مزیت رقابتی ما است که البته باید آن را بشناسانیم. بسیاری از ارگان‌ها و موسسات پس از اینکه با سیستم آنلاین ما آشنا شدند، به‌طور جدی از آن استقبال کردند. حتی اذعان می‌کردند که این جامع‌ترین سامانه آنلاین است که در ایران به بهره‌برداری رسیده و همه جوانب یک سفر را در سطحی گسترده پشتیبانی می‌کند. بسیاری از برندهای نامدار شرکت‌های خدماتی مسافرتی با شرکت ما همکاری دارند و از ما خرید می‌کنند.

الان صنعت گردشگری سلامت ایران در ارائه خدمات نوین در کجا ایستاده است و چه نیازهایی دارد تا بتواند صنعت را جذاب‌تر کند؟

از نظر من، امکانات ما در بسیاری از محیط‌های درمانی مانند بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها به‌روز و در سطح بالایی است و می‌تواند پذیرای بیماران خارجی و پاسخگوی نیاز آنان باشد. ما می‌توانیم این خدمات را گسترش دهیم تا بیماران کمتر به کشورهای رقیب جذب شوند. توسعه خدمات و گسترش بازارهای ایران هم برای کشورمان و هم برای بیماران به‌صرفه است. ضمن اینکه یک معرف مهم برای جاذبه‌های توریستی کشورمان است. کشور ما مکان‌های دیدنی و جذاب بسیاری دارد. همیشه این پرسش برای من مطرح است که چرا این دیدنی‌های طبیعی و تاریخی باید راکد و ناشناخته باشد و ترکیه تا این اندازه گردشگر داشته باشد! من دوست دارم جاذبه‌های گردشگری ایران، برای هرکس و به هر انگیزه‌ای که به کشورمان سفر می‌کند، رونمایی شود. ایران به این زیبایی چرا نباید شناخته شود! چرا این ارزش‌های دیدنی فقط باید در کتاب‌ها نوشته شود! چرا تنها دو یاسه شهر ما مطرح شود و دیدنی‌های سراسر ایران مغفول بماند. وقتی ما یک بیمار را برای مداوا به کشور می‌آوریم، بی‌شک او برای دیدن جاذبه‌های کشورمان اقدام می‌کند. بسیاری از آنان امسال برای مداوا می‌آیند و سال آینده برای دیدن کشور سفر می‌کنند. گردشگری سلامت به عنوان یک فرصت و روزنه برای صنعت گردشگری کشور باید به صورت هدفمند و درست هدایت شود.

در آواگستر چند نفر در چه بخش‌هایی فعال هستند و آینده آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

الان تعداد نیروهای کال‌سنتر مستقر در شرکت حدود ۴۰ نفر است. من آینده آواگستر را بسیار روشن می‌بینم. وقتی برای فکر یا ایده‌ای از درون احساس شعف داشته باشم، می‌دانم که موفق خواهیم شد. از زمانی که سیستم آنلاین را راه‌اندازی کردیم، این حس در وجود من هست و به همکارانم اطمینان می‌دادم که ما موفق خواهیم بود. آرزوی من این است که ایران در صنعت گردشگری سرآمد باشد.

مطالب مرتبط:

 

گفت‌وگو: پریسا امام‌وردی‌لو

۳ نظرات
  1. تقی زاده می گوید

    امیدوارم صحبت های شرکت های تسهیل گر تنها شعار نباشد و به مرحله اجرا برسد

  2. مهدی روفی می گوید

    آواگستر چرا در بین شرکت های گردشگری چون علی بابا و فلایتیو و مستربلیط شناخته شده نیست؟

  3. زهیری می گوید

    آواگستر می تواند یکی از بازیگران قدرتمند مدیکال توریسم ایران باشد. توریست های درمانی زیادی را هر ساله از دست می دهیم چون امکانات پرواز و هتلینگ آن ها مشخص نیست. شرکتی مثل آواگستر باید نقش پررنگتری بر عهده بگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.