رضایتمندی گردشگران سلامت با افزایش نظارت‌ها

مهم‌ترین عاملی که می‌تواند موجب رونق گردشگری سلامت شود، رضایتمندی بیماران خارجی از خدمات ارائه شده است. این رضایتمندی گردشگران سلامت با افزایش نظارت‌ ها محقق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، با توجه به گستردگی صنعت گردشگری سلامت، طیف گسترده و متعددی از افرد و شرکت‌ها نیز به ارائه خدمات در این صنعت می‌پردازند. وجود نظارت‌های قانونی بر فعالیت ارائه دهندگان خدمات گردشگری سلامت می‌تواند موجب تشویق ارائه دهندگان قانونی خدمات در این صنعت و تنبیه فعالان غیرقانونی در این حوزه شود.

همچنین نظام‌مند شدن صنعت گردشگری سلامت در ایران و افزایش نظارت‌ها می‌تواند اعتماد گردشگران سلامت را جذب کند و عامل تبلیغی قدرتمندی برای جذب بیشتر بیماران خارجی باشد.

نقش نظارت‌ها در ارتقای کیفیت خدمات گردشگری سلامت

وقتی از نظارت در صنعت گردشگری سلامت صحبت می‌کنیم، دو بحث جداگانه مطرح می‌شود. اولین بحث، مقابله با افراد و شرکت‌هایی است که مجوز فعالیت قانونی در صنعت گردشگری سلامت را ندارند و از تخصصی هم در این حوزه برخوردار نیستند.

هم اکنون بخش بزرگی از ارائه دهندگان خدمات گردشگری سلامت در ایران را این گروه از افراد تشکیل می‌دهند که باید مسئولان نظام سلامت و دستگاه قضایی با این افراد برخورد کنند. گروه دوم، افراد و نهادهایی هستند که به صورت قانونی در صنعت گردشگری سلامت فعال هستند. افزایش نظارت بر فعالیت گروه دوم موجب می‌شود که کیفیت خدمات ارائه شده به گردشگران سلامت، ارتقا پیدا کند.

دکتر عابد فتاحی، عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به افزایش رضایتمندی گردشگران سلامت با افزایش نظارت‌ها به «مدتورپرس» می‌گوید: در صورت فقدان نظارت‌های قوی بر صنعت گردشگری سلامت، بازار سوء استفاده از بیماران خارجی داغ می‌شود که همین مساله می‌تواند آبرو و اعتبار توریسم درمانی در ایران را بر باد بدهد.

فتاحی تاکید دارد: افزایش نظارت‌ها در گردشگری سلامت موجب می‌شود که خدمات با کیفیت و یکدستی به گردشگران سلامت در مراکز درمانی مختلف ارائه شود، اما در صورت نبود نظارت‌های قوی، گردشگران سلامت با تعرفه‌های متفاوتی از سوی ارائه دهندگان خدمات درمانی روبرو می‌شوند که همین موضوع می‌تواند یک دافعه مهم در صنعت گردشگری سلامت ایران باشد.

نماینده مجلس نهم خاطرنشان می‌کند: ضرورت افزایش نظارت‌ها در صنعت گردشگری سلامت نباید فقط محدود به ارائه دهندگان خدمات درمانی در این صنعت باشد، بلکه هر فرد یا شرکتی که در این صنعت فعال است و به بیماران خارجی، خدمات ارائه می‌دهد نیز باید تحت نظارت مستقیم قرار بگیرد.

وی یادآور می‌شود: مثلا ممکن است یک گردشگر سلامت از کیفیت ارائه خدمات درمانی راضی باشد، اما از محل اقامت خود رضایت خاطر نداشته باشد. بنابراین مجموعه خدمات ارائه شده در صنعت گردشگری سلامت را باید به صورت یک مجموعه به هم پیوسته و مرتبط ببینیم که ضعف و نقصان در هر بخش، می‌تواند کل صنعت گردشگری سلامت کشور را با چالش مواجه کند.

ناظران آموزش دیده، شرط ارتقای کیفیت در گردشگری سلامت

بحث نظارت جدی بر صنعت گردشگری سلامت، یک ضرورت انکارناپذیر است، اما این نظارت‌ها زمانی می‌تواند به کیفیت خدمات ارائه شده در صنعت گردشگری سلامت منجر شود که خود ناظران هم با مولفه‌های تاثیرگذار بر صنعت گردشگری سلامت آگاه باشند و در این زمینه، آموزش دیده باشند.

درواقع نمی‌توان انتظار داشت که وقتی فرد یا نهاد ناظر با ظرافت‌ها و ریزه‌کاری‌های صنعت گردشگری سلامت آگاه نیست، بتواند نظارت استانداردی بر خدمات گردشگری سلامت اعمال کند.

ارائه این آموزش‌های ضروری به ناظران صنعت گردشگری سلامت نیز باید از سوی تولیت نظام سلامت، جدی گرفته شود تا ناظران این صنعت در زمره آگاه‌ترین افراد در حوزه گردشگری سلامت باشند؛ طوری که بتوانند خدمات باکیفیت و بی‌کیفیت را با دقت از همدیگر تشخیص دهند.

امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.