یک پلتفرم قوی مهم‌ترین نیاز گردشگری سلامت است

مصاحبه با دکتر نیلوفر مرتضوی مدیر داخلی مرکز ناباروری حضرت مریم در حاشیه گردهمایی اسپیناس پالاس

در حاشیه گردهمایی مدیران و روسای بیمارستان‌های دارای بخش بیماران بین‌الملل  (IPD)که در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد، با دکتر نیلوفر مرتضوی مدیر داخلی مرکز ناباروری حضرت مریم ساری گفتگویی انجام دادیم. دکتر مرتضوی حضور در این همایش را موقعیتی مناسب برای هم‌افزایی و تبادل اطلاعات بین مراکز و بیمارستان‌های دارای بخش IPD قلمداد کرد. به گفته‌ او مرکز ناباروری حضرت مریم یک سال است که مجوز IPD خود را از وزارت بهداشت دریافت کرده و در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز حدود ۵۰ گردشگر سلامت در این مرکز مورد درمان قرار گرفته‌اند.

طی مدتی که شما مجوز IPD خود را از وزارت بهداشت دریافت کرده‌اید و مشغول فعالیت در حوزه گردشگری سلامت هستید با چه چالش‌هایی مواجه‌ شده‌اید؟

اولین چالشی ما در این حوزه مربوط به اقامت بیماران ما است. توجه داشته باشید که ساری شهر بزرگی نیست و همچنین جاذبه‌های توریستی و مذهبی در این شهر به مانند مشهد، اصفهان و یا قم وجود ندارد؛ این امر سبب شده است که در حوزه زیرساخت‌های گردشگری که یکی از آنها هتل‌هایی با امکانات عالی است کمبودهای داشته باشیم. ما انتظار داریم که امکاناتی برای شهر‌های کوچک همچون ساری درنظر گرفته شود.

یکی دیگر از مشکلات ما که جدیدا با آن برخورد کردیم موضوع امنیت بیماران است. حفظ امنیت بیماران در درجه اول بسیار مهم است اما در این زمینه محدودیت‌هایی در کشور داریم که گاهی امنیت آنها را به خطر می‌اندازد و برای آنها مشکل‌ساز می‌شود. به عنوان مثال چندی پیش یکی از بیماران ما به دلیل نداشتن حجاب مناسب دستگیر و ۲۴ ساعت در بازداشت بود و موضوعی امنیتی برای او مطرح شد این درحالی بود این بیمار هیچ مسئله امنیتی نداشت.

موضوع دیگر معرفی این مرکز در دنیاست. ما به عنوان یک مرکز فعال در امر ناباروری که دارای مجوز IPD از وزارت بهداشت است وب سایتی برای معرفی خدماتمان تعریف کرده‌ایم  اما باید مراکز و ارگان‌هایی به عنوان لینک به وجود آیند تا این مرکز ناباروری و خدماتی که در آن ارائه می‌دهیم را معرفی کنند.

با توجه به موردی که به عنوان یک چالش مطرح کرده‌اید در همایش هتل اسپیناس پالاس از اولین پلتفرم جامع گردشگری سلامت ایران در حوزه IPD رونمایی شده است. به نظر شما این نوع پلتفرم‌ها تا چه اندازه می‌توانند به شما کمک کنند؟

این امر به حمایت‌های لازمی که از ما صورت می‌گیرد بستگی دارد و همچنین اینکه پلتفرم موجود چقدر با ما همکاری کند و یا بتواند موانعی که در این راه وجود دارد را بردارد. همچنین چه نوع امکاناتی را جهت شناساندن و معرفی مراکز فعال در امر ناباروری مانند کلینیک حضرت مریم در سطح دنیا در نظر بگیرد تا بیماران در دنیا ما را بشناسند و برای درمان ما را انتخاب کنند.

به نظر شما چه روش‌های بازاریابی در این صنعت پاسخگو خواهد بود؟

من فکر می‌کنم وجود وب‌سایت‌های قوی بهترین شیوه‌ بازاریابی در این حوزه است که مارا در دنیا معرفی ‌کند. این همان انتظاری است که ما از این پلتفرم داریم.

به نظر شما وجود این نوع از پلتفرم‌ها تا چه حد می‌تواند برای از بین بردن روش‌های مخرب در این حوزه مانند دلالی کمک کند؟

دلال‌ها را نباید دست کم گرفت. آنها نقش بسیار مهمی را سال‌ها در صنعت گردشگری سلامت بازی ‌کردند و تاثیر بسیاری در پیدا کردن بیماران و آوردن آنها به کشور دارند. دلال‌ها در کنار مشکلاتی که به‌وجود آوردند کمک بزرگی به مراکز درمانی می‌کنند ولیکن باید ساماندهی شوند. در ابتدای پا گرفتن این صنعت چون برنامه‌ریزی‌های درستی وجود نداشت سواستفاده‌هایی از سوی عده‌ای از آنها به‌وجود آمد که برای برطرف کردن آنها باید از لحاظ قانونی اقدام شود و در کنار آن این نوع از پلتفرم‌ها هم فعالیت کنند.

گفت‌وگو: افروز کریمی

1 نظر
  1. امید می گوید

    این که یک توریست سلامت در شهر به دلیل کمی مشکل حجاب ۲۴ ساعت بازداشت بوده موجبات نارضایتی توریست ها را فراهم میکند و فرد زمانی که به کشور خود برمیگردد تمام اطرافیان خود را از آمدن به ایران باز میدارد. باید با کسانی که برای درمان به ایران می آیند با عطوفت برخورد کرد چرا که درنهایت پولی که با خود وارد کشور میکنند زمینه ساز بهتر شدن اوضاع کشور میشود . ما باید نگاه عمیق تر و کلان تری به موضوع داشته باشیم و به فواید حضور توریست ها در ایران پی ببریم تا از اقدامات نا به جا و تصمیم های احساسی و بدون درایت جلوگیری کنیم تا به شهر و کشور خود لطمه ای وارد نکنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.