جایگاه فاخر ایران در درمان بیماری‌های کلیوی

با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر ایران در درمان بیماری‌های کلیوی، توسعه گردشگری پزشکی از مسیر درمان بیماران خارجی مبتلا به بیماری‌های کلیوی دور از دسترس نیست

ایران در حوزه درمان بیماری‌های کلیوی در زمره کشورهای موفق و پیشروی منطقه قرار دارد. با توجه به افزایش آمار بیماری‌های کلیوی در اغلب کشورهای جهان و پیشرفت‌های کشورمان در این حوزه درمانی، ایران می‌تواند با درمان بیماران خارجی مبتلا به بیماری های کلیوی به درآمدزایی ارزی چشمگیری برسد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، عوامل بسیار زیادی موجب شده است که ایران در زمینه درمان بیماران کلیوی به جایگاه فاخری برسد. یکی از مهم‌ترین عوامل، چندین دهه تلاش برای تربیت پزشکان مجرب ایرانی در حوزه درمان بیماری‌های کلیوی است، طوری که بر خلاف چند دهه قبل، نیازی به حضور پزشکان خارجی در ایران نداریم و همه اشکال مختلف درمان بیماری‌های کلیوی از سوی پزشکان ایرانی انجام می‌شود. در زمینه دستیابی به بروزترین روش‌های درمان بیماری‌های کلیوی نیز ایران همگام با سایر کشورهای توسعه یافته حرکت می‌کند.

مولفه بعدی، وجود تجهیزات پیشرفته برای درمان بیماری‌های کلیوی و مراکز درمانی فوق تخصصی در این حوزه است که ایران از این منظر نیز در زمره کشورهای سرآمد منطقه است.

باید در نظر داشت که هم اکنون حدود ۸۰ هزار بیمار کلیوی در کشور داریم که متاسفانه سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد هم به آمار بیماران کلیوی در کشور افزوده می‌شود. بر اساس تخمین‌ها، حدود ۲۷ هزار نفر از این بیماران در صف انتظار برای دریافت عضو پیوندی هستند که تا زمان دستیابی  به عضو پیوندی، درمان دیالیز را انجام می‌دهند.

با توجه به تجربه بالای کشورمان در درمان این گروه پرشمار از بیماران کلیوی، ایران می‌تواند این تجارب ارزشمند را نیز در مسیر توسعه گردشگری پزشکی و درمان بیماران خارجی مبتلا به بیماری های کلیوی به کار ببندد.

فرصت کم‌نظیر ایران برای درمان بیماران خارجی مبتلا به نارسایی‌های کلیوی

سبک زندگی افراد، ارتباط مستقیمی با بروز بیماری‌های کلیوی دارد.با توجه به رواج سبک زندگی شهرنشینی در اغلب کشورهای جهان، گسترش کم تحرکی، مصرف غذاهای فرآوری شده و روند رو به افزایش استعمال دخانیات و الکل در بسیاری از کشورهای جهان، آمار بیماران کلیوی نیز به طور مداوم در حال افزایش است.

هم اکنون پیش بینی می‌شود حدود ۸۵۰ میلیون نفر در جهان، مبتلا به بیماری‌های کلیوی هستند. بر اساس آمارها، ۱۰ درصد مردان و حدود ۱۲ درصد زنان جهان با بیماری‌های مزمن کلیوی دست و پنجه نرم می‌کنند و حدود ۱۱ میلیون نفر در جهان هم به دیالیز یا پیوند کلیه، نیاز جدی دارند.

بسیاری از مبتلایان به بیماری‌های کلیوی در جهان، دسترسی به خدمات درمانی استاندارد ندارند. بخصوص در بسیاری از کشورهای همسایه ایران، امکانات و تجهیزات برای درمان استاندارد بیماری‌های کلیوی وجود ندارد. در چنین شرایطی ایران می‌تواند با تبلیغات و اطلاع رسانی حرفه‌ای برای درمان بیماران خارجی مبتلا به بیماری های کلیوی گام بردارد و از این طریق به درآمدهای ارزی چشمگیری برسد.

دکتر علی غفاری، متخصص کلیه و مجاری ادراری هم با اشاره به جایگاه فاخر ایران برای درمان بیماران خارجی مبتلا به بیماری‌های کلیوی یادآوری می‌کند: مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع درمان بیماری‌های کلیوی در ایران وجود دارد، طوری که در حوزه درمان بیماری‌های کلیوی، نمی‌توان درمان خاصی را نام برد که در ایران انجام نشود.

غفاری تاکید می‌کند: از درمان ساده سنگ کلیه تا درمان پیشرفته پیوند کلیه در ایران، انجام شدنی است. عفونت کلیه، نارسایی‌های کلیوی، التهاب کلیه، تخریب بافت کلیه و سایر بیماری‌های کلیوی در کشور ما درمان‌پذیر است و در این زمینه، کشور ما می‌تواند با کشورهای توسعه رقابت کند.

او معتقد است: حتی در زمینه تولید دارو و تجهیزات پیشرفته درمان بیماری‌های کلیوی هم ایران به دستاوردهای درخشانی رسیده است که می‌توان با توسعه صادرات این فرآورده‌های دارویی و تجهیزات پزشکی به درآمدزایی ارزی قابل توجهی رسید.

هم اکنون نیازی به اعزام بیماران کلیوی به خارج از کشور نداریم که چنین توانایی ارزشمندی در بین کشورهای همسایه ایران، کم نظیر است. البته زمانی می‌توان به طور گسترده به درمان بیماران خارجی مبتلا به بیماری‌های کلیوی اقدام کرد که توانایی ایران در این حوزه درمانی به شکل گسترده‌تری تبلیغ و اطلاع رسانی شود.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.