در ایران ۳۴ مرکز پیوند داریم

یادداشتی از دکتر مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت

ایران از نظر پیوند اعضا در جایگاه قابل قبولی در دنیا قرار دارد. پیوند کبد از پیوندهایی است که برای توریست خارجی در ایران نیز انجام می‌شود. این پیوند به‌طور معمول برای کودکان انجام شده و دهنده معمولا از بستگان نزدیک بیمار است. به‌طورکلی می‌توان گفت که هیچ محدودیتی در این پیوند برای اتباع خارجی نیز وجود دارد.

پیوند کلیه یکی دیگر از انواع پیوند است که در ۳۴ مرکز دولتی کشور نیز انجام می‌شود و هیچ کدام از این مراکز هیچ محدودیتی برای جذب توریست درمانی ندارند.

این پیوند در کشورهایی مانند ترکیه و هند هم رواج دارد، بنابراین برای اتباع این کشورها پوشش درمانی در این بخش نداریم. اما اتباع کشورهای دیگری مانند آذربایجان، ازبکستان، بحرین، عراق، عربستان و… که سانتر این پیوند در کشورشان وجود ندارد، در مراکز درمانی مجاز پذیرش خواهند شد.

شرط اصلی پیوند کلیه در ایران برای اتباع خارجی، تایید اهدا کننده است. به این معنا که باید برای ما محرز شود اهدا کننده با میل باطنی خود این کار را انجام می‌دهد و مورد سواستفاده قرار نگرفته است. این سخت‌گیری با توجه به تجربه‌های قبلی صورت گرفته و برای این است که ممکن است بیمار برای دریافت کلیه به سراغ افراد نیازمند رفته و با پرداخت مبلغ ناچیزی او را برای اهدای عضو وسوسه کند. این یک کار غیر انسانی و غیر اخلاقی است.

مطالب مرتبظ:

درواقع باید برای ما اثبات شود که اهدای عضو در یک فرآیند سالمی اتفاق خواهد افتاد و سفارت کشور بیمار این فرآیند را تایید کند. پس از تایید با مجوزی که از دفتر مدیریت پیوند و درمان بیمار‌های وزارت بهداشت به نام اهدا کننده و گیرنده صادر می‌شود، بیمار و اهدا کننده می‌توانند به یکی از ۳۴ مرکز مورد تایید مراجعه کنند.

وزارت بهداشت به شرکت‌های تسهیل‌گر در انجام این روند و جراحی در یکی از این مراکز کمک خواهد کرد.

از دیگر فعالیت‌هایی که در حوزه پیوند برای اتباع خارجی انجام  می‌شود، امکان پیوند قلب است. در ایران یک عمل بسیار پیچیده‌ای انجام می‌شود که در منطقه به‌صورت انحصاری در اختیار ایران است. در این عمل یک نوع قلب مصنوعی در بدن بیمار گذاشته می‌شود و هزینه آن در حدود ۴۰۰ میلیون تومان است. شرکت‌های تسهیل‌گر می‌توانند در این حوزه هم نیز فعالیت کرده و بیمار جذب کنند.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

در ایران همچنین فعالیت گسترده‌ای در حوزه درمان ناباروری انجام می‌شود. ۸۸ مرکز ناباروری فعال در کشور دایر است که ۴۴ مرکز خصوصی است. می‌توان گفت که تقریبا در همه مراکز استان‌ها مرکز ناباروری فعال وجود دارد.علاوه‌براین طرحی را به مجلس شورای اسلامی برای توسعه مراکز ناباروری در کشور ارائه شده است.

ضریب موفقیت مراکز ناباروری در ایران حدود ۳۰ درصد است با ضریب موفقیت شرکت‌های بین‌المللی نیز رقابت می‌کند. در منطقه هم نیز کمتر کشوری وجود دارد که این ضریب موفقیت را در درمان ناباروری را داشته باشد.

نکته دیگری که در این حوزه مطرح می‌شود، اهدای اسپرم و تخمک است. امکان این اهدا در داخل کشور هم با محدودیت‌هایی همراه است؛ بنابراین برای توریست‌های درمانی منتفی است. اما اگر توریست درمانی اهدا کننده اسپرم و تخمک را از خارج از کشور معرفی کند و ارتباط بین زن و مرد ارتباط متناسبی بوده و مورد تایید سفارتشان باشد، این اهدا صورت می‌گیرد. باتوجه به این موضوع اهدای جنین میسر است و هزینه‌‌های آن نیز بسیار مناسب است.

طرح کدهای ۷۲۴ و ۲۴۷

یکی دیگر از فعالیت‌ها و طرح‌های قوی که در کشور انجام می‌شود طرح کدهای ۷۲۴ و ۲۴۷ است. این دو کد برای سکته‌های حاد قلبی و مغزی است. درواقع زمانیکه توریست در کشور دچار سکته‌ قلبی یا مغزی شده باشد، افراد می‌توانند با تماس با این کدها در سریع‌ترین زمان ممکن توریست را به مراکزی که معرفی می‌شود منتقل کنند. این کار از صدمات و تبعاتی مانند مرگ، از کارافتادگی اندام‌های بدن و… جلوگیری می‌کنند. تاکنون تقدیرهای مکرری از سوی مهمانان خارجی که در ایران دچار سکته شده‌ بودند نیز داشتیم. شرکت‌های تسهیل‌گر با موزش کوچک به افراد خود می‌‌توانند به ما در روند اجرایی این طرح در کشور کمک کنند و این طرح با سرعت بیشتری در کشور اجرا شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.