پیوند کلیه تنها با ۱۰هزار دلار

گفت‌وگو با دکتر محسن آیتی اورولوژیست و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که امروزه افراد بسیاری فارغ از جنسیت و سن به آن مبتلا می‌شوند بیماری‌های حوزه اورولوژی است. ایران به‌واسطه متخصصان و جراحان صاحب نام یکی از قطب‌های درمان این بیماری‌ها در منطقه محسوب می‌شود. با دکتر محسن آیتی اورولوژیست و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره این بیماری و مزیت‌های درمانی آن در ایران به گفت‌وگو نشستیم.

آقای دکتر برای شروع یک بیوگرافی از خودتان بگویید.

من دارای فلوشیپ سرطان دستگاه‌های ادراری هستم و نزدیک به ۲۰ سال پیش بخشی را درخصوص سرطان‌های دستگاه‌های ادراری در بیمارستان امام خمینی به همراه چند تن از همکارانم راه‌اندازی کردیم. همچنین حدود ۱۶ سال است که رئیس بخش اورولوژی بیمارستان امام خمینی هستم و چند سالی است که در بیمارستان مهر فعالیت می‌کنم.

اورولوژی شامل چه بیماری‌هایی است و افراد چگونه به این نوع از بیماری‌ها مبتلا می‌شوند؟

اورولوژی از چندین رشته پیوند کلیه، سرطان‌های دستگاه‌های ادارای،جراحی اطفال در اورولوژی، فعالیت‌های ترمیمی، اورولوژی خانم‌ها و فعالیت‌هایی که در حوزه سنگ‌های کلیوی انجام می‌شود.

یکی از مهمترین بخش‌های اورولوژی پیوند کلیه است. در حوزه پیوند کلیه تاکنون عملکرد بسیار خوب و موفقی را در کشور داشتیم و ۹۵ درصد بیماران پس از گذشت یک سال به سلامتی نسبی دست پیدا کردند و مشکل خاصی نداشته است. البته رسیدن به این مهم تنها به‌سبب فعالیت پزشکان نبوده است بلکه در این حوزه داروهای بسیار خوبی هم در کشور ساخته شده که باعث طولانی شدن عمر این بیماران شده است.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

در حوزه سرطان دستگاه‌‌های ادراری نیز فعالیت‌های بسیاری در حوزه‌های اجرایی و تحقیقاتی انجام داده‌ایم. سرطان‌های دستگاه‌های ادراری که شامل سرطان پروستات، کلیه و مثانه است که تقریبا به‌صورت کامل در کشور قابل درمان هستند. بیشترین عملکرد درمانی این سرطان‌ها، جراحی است. ضمن اینکه رادیوتراپی و شیمی درمانی هم در این بیماران بسیار کمک کننده خواهد بود ولی در قدم اول علاوه بر تشخیص، جراحی است.

تیم‌های درمان در حوزه سرطان شامل رادیوتراپی، پاتولوژی که وظیفه تشخیص بیماری را برعهده دارد و انکولوژیست که در بخش شیمی درمانی فعالیت می‌کنند، است.

متاسفانه سرطان دستگاه ادراری مانند سایر سرطان‌های دیگر در سال‌های اخیر رو به افزایش است. از عوامل اصلی سرطان کلیه مسمویت‌های سربی و کادمیم است و همچنین مصرف سیگار فرد را مستعد به تومور کلیه می‌کند. استفاده از تریاک، برخوردهای مداوم با رنگ و آنیلین هم نقش بسیاری در مستعد سازی افراد به سرطان مثانه دارد.

ما در ایران برای درمان این بیماری‌ها به‌راحتی می‌توانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم درواقع هرفعالیتی که در حوزه درمان این بیماری‌ها در دنیا انجام می‌شود در کشور ما قابل اجرا است.

کشورهای همسایه ایران سال‌ها درگیر جنگ بوده‌اند و همین عامل سبب ضعیف شدن حوزه درمان آن‌ها شده است. ایران چقدر ظرفیت جذب بیماران این حوزه را از این کشورها دارد؟

ما در بیمارستان مهر که یک بیمارستان خصوصی است همه امکانات درمان این بیماری‌ها را داریم. آنچه که افراد را در کشورهای دچار جنگ به این بیماری‌ها تهدید می‌کنند سوتغذیه، تغذیه نامناسب و استرس‌های عصبی است. به‌دلیل اینکه این کشورها دچار جنگ هستند بیماری افراد دیر تشخیص داده می‌شود، به‌هرحال امکانات بیماریابی در این کشورها نیست.

مگر اینکه فرد به اینجا بیاید و ما طی یک آزمایش متوجه این بیماری‌ها در او شویم. در بسیاری از مواقع مردانی که دچار سرطان مثانه هستند دچار خونریزی می‌شوند ولی به‌دلیل عدم پیگیری دچار فراموشی می‌شوند. چند ماه بعد دوباره خونریزی می‌کنند و آن موقع سرطان پیشرفته شده است.

ما می‌توانیم در ایران در حوزه تشخیص و درمان این بیماران میزبان باشیم و خدمات خوبی را به آن‌ها ارائه کنیم.

در حوزه پیوند کلیه هم می‌توانیم به توریست درمانی خدمت ارائه کنیم و این موضوع می‌تواند یکی از ظرفیت‌های گردشگری پزشکی کشور باشد با این شرط که دهنده از هموطن خود بیمار باشد. پس باتوجه به قوانین کشور آماده انجام این کار هستیم ضمن اینکه تقریبا در هر ماه حدود ۳ پیوند کلیه از اتباع همسایه را انجام می‌دهیم.

شما به پیوند کلیه اشاره کردید. همانطور که اشاره کردید طبق قوانین هر شخصی تنها می‌تواند به هموطن خود کلیه اهدا کند. بیماران خارجی که خواهان انجام این عمل در ایران هستند چه اقداماتی را باید انجام دهند؟

همانطور گفتم که پیوند کلیه از اتباع زنده باید از هموطن فرد باشد. هرچند که پیوند کلیه از فرد زنده در دنیا بسیار کم است؛ زیرا دهنده کلیه خود نیز ممکن است در آینده دچار مشکلاتی شود. بنابراین پیوند از دهنده مرگ مغزی بسیار صورت می‌گیرد که معمولا در کشورهای خود افراد انجام می‌‌شود. برای این منظور یک تیم پزشکی را به کشورهای اطراف برای این پیوند اعزام می‌کنیم.

زمانیکه یک بیمار خارجی  می‌خواهد در ایران پیوند کلیه انجام دهد، در ابتدا باید با پزشک خود مشورت کند. پزشک بیمار را از لحاظ قلبی، سنی، بیماری‌های عفونی و… بررسی می‌کند تا ببیند آیا بیمار آمادگی پیوند را دارد یا خیر. اگر دکتر معالج تایید کرد که فرد بیمار می‌تواند پیوند را دریافت کند، باید وارد فاز بعدی یعنی پیدا کردن دهنده کلیه شد. کسی می‌تواند کلیه دهد که گروه خونی مشترکی را با بیمار داشته باشد، پس از مشترک بودن گروه خون کلیه دهنده بررسی و ارزیابی خواهد شد که آیا این کلیه به بدن فرد می‌خورد و بدن بیمار کلیه را پس نمی‌زند. برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها باید آزمایش‌هایی بر روی دهنده و گیرنده انجام شود. معمولا این موارد در کشور مبدا انجام می‌شود و زوج آماده برای پیوند به ما مراجعه می‌کنند.

پس از مراجعه زوج به بیمارستان آن‌ها را بررسی کرده و پس از انجام آزمایش‌های گوناگون، تحت عمل پیوند قرار می‌گیرند.

پیوند کلیه بین ۲ تا ۳ ساعت زمان می‌برد سپس هر دو به بخش منتقل می‌شوند. حدود ۲ تا ۳ هفته پس از مرخص شدن بیمار، باید در ایران بماند؛ زیرا بیشترین زمانیکه ممکن است بدن کلیه دریافتی را پس بزند در این مدت زمان است. بعد از این زمان بیمار می‌تواند به کشور خود بازگردد. البته دهنده کلیه، نیاز نیست در این مدت در ایران بماند. او می‌تواند سه روز بعد از جراحی به کشور خود بازگردد.

خوشبختانه عوارض پیوند کلیه بسیار ناچیز است درواقع آن چیزی که بیمار را تهدید می‌کند پس زدن کلیه است.

هزینه پیوند کلیه در ایران برای گردشگران سلامت چقدر است؟

تمام مراحل پیوند کلیه در کشور حدود ۱۰هزار دلار.

کمی درباره اورولوژی خانم‌ها توضیح دهید.

معمولا در کشورهای همسایه و بعضی از مناطق کشورمان زنان زایمان‌های بسیاری دارند که به‌صورت طبیعی نیز انجام می‌شود. زایمان‌های مکرر، فرد را در معرض بی‌اختیاری‌ ادرار و عفونت ادراری قرار می‌دهد. در اینگونه مواقع درمان‌هایی را برای برطرف کردن این مشکل انجام می‌دهیم. با جراحی‌های بسیار کوچک این مشکل برطرف خواهد شد. دربیشتر مواقع این جراحی‌ها حتی نیازمند مراقب‌های بعدی هم نیستند.

زن‌ها به همه بیماری‌های اورولوژی مبتلا می‌شوند فقط این بیماری‌ها در زنان کمتر است. معمولا خانم‌ها برای درمان این بیماری‌ها خواهان ارتباط با یک پزشک زن هستند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ متخصص اورولوژی خانم در کشور است که می‌تواند به خانم‌ها در همه حوزه‌ها سرویس دهد.

تعداد بسیاری پزشک اورولوژی کودک داریم که بیماری‌های مادرزادی اورولوژی کودکان را درمان می‌کنند. درمان بیماری‌های اورولوژی کودکان در ایران بسیار پیشرفته و قابل رقابت با با کشورهای دیگر است.

ایران چگونه می‌تواند در حوزه درمان بیماری‌های اورولوژی با کشورهای دیگر رقابت کند؟

رقابت سالم این است که به بیماران خدمات خوب و علمی ارائه دهیم و تنها به‌صورت بیزنسی فعالیت نکنیم. خدمات پزشکی در ایران بسیار ارزان‌تر است، همین موضوع باعث شده است که گردشگران سلامت بیشتری برای درمان به ایران سفر کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.