توسعه گردشگری زایمان در ایران؛ فرصت مطلوب ارزآوری

ایران با وجود بیمارستان‌های مجهز و کادر درمانی مجرب می‌تواند به شکل جدی در مسیر توسعه گردشگری زایمان گام بردارد

این روزها زایمان توریستی یا گردشگری زایمان از جمله مهم‌ترین اشکال گردشگری پزشکی است که در برخی کشورهای توسعه یافته مثل کانادا و آمریکا، آمار این شکل از گردشگری بسیار چشمگیر است. در کشور ما نیز به دلیل ارزان بودن خدمات زایمان و همچنین وجود متخصصان مجرب، توسعه گردشگری زایمان می‌تواند درآمد ارزی بالایی برای کشور ما به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، در اغلب کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی، تولد فرزند در خاک این کشورها به اخذ تابعیت نوزاد منجر می‌شود. البته در برخی کشورهای دیگر مثل هنگ‌کنگ و چین هم این قضیه حکمفرماست. همین اتفاق باعث شده است که آمار تولد نوزادان خارجی در این کشورها، بسیار قابل توجه باشد.

جدای از انگیزه اخذ تابعیت، هزینه پایین خدمات درمانی سزارین و زایمان و همچنین وجود متخصصان حاذق و امکانات درمانی پیشرفته نیز می‌تواند موجب توسعه گردشگری زایمان شود. اگرچه تولد نوزدان خارجی در کشور ما نمی‌تواند به اخذ تابعیت برای نوزاد منجر شود، ولی از منظر هزینه‌های درمانی و وجود نیروهای متخصص، کشور ما می‌تواند در حوزه گردشگری زایمان، یکی از رقبای جدی کشورهای منطقه باشد.

باید در نظر داشت که آمار مرگ و میر مادران باردار، یک مولفه بسیار مهم در تعیین سطح کیفی نظام سلامت در هر کشوری است؛ طوری که هرچقدر آمار مرگ و میر مادران باردار در یک کشوری پایین باشد، بلافاصله می‌توان پیش بینی کرد که سطح کیفی نظام سلامت در آن کشور در سطح بالایی قرار دارد.

مطالب مرتبط:

تا همین چهار دهه قبل، حدود ۲۰۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار زایمان به مرگ مادر باردار در ایران منجر می‌شد، اما بر اساس آخرین آمارها، میزان میرگ و میر مادران باردار در ایران به کمتر از ۲۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار زایمان رسیده است. چنین جهش چشمگیری در ارتقای سلامت مادران باردار می‌تواند فرصتی بهینه برای توسعه گردشگری زایمان در ایران باشد.

در زمینه آمار مرگ و میر نوزادان متولد شده نیز با کاهش بسیار چشمگیری مواجه هستیم. بر اساس آمارهای رسمی، تا همین چند دهه قبل از هر ۱۰۰۰ مورد زایمان، حدود ۱۱۱ مورد مرگ و میر نوزادان داشتیم، اما با توسعه دانش پزشکی در ایران به مرحله ای رسیده‌ایم که هم اکنون از هر ۱۰۰۰ مورد زایمان، کمتر از ۱۰ نوزاد از دنیا می‌روند.

کاهش آمار مرگ و میر مادران باردار و نوزادان، به وضوح نشان دهنده توسعه دانش پزشکی و ارتقای سطح خدمات زایمان و سزارین در ایران است که ارائه همین خدمات پیشرفته در حوزه زایمان و سزارین می‌تواند تاثیر شگرفی در توسعه گردشگری زایمان در ایران داشته باشد.

نقاط قوت ایران برای توسعه گردشگری زایمان

با نگاهی به کشورهای اطراف می‌بینیم که از نظر سلامت مادران باردار و نوزادان و همچنین درمان ناباروری، ایران در جایگاه فاخری قرار دارد. به طور مثال در کشور افغانستان از هر ۱۰۰ هزار زایمان، حدود ۶۶۱ مورد مرگ مادر باردار اتفاق می‌افتد که آمار بسیار هولناکی است. چنین وضعیتی به وضوح نشان می‌دهد که در صورت برنامه‌ریزی بهتر و مدیریت تبلیغات هدفمند، ایران می‌تواند به یک مقصد مهم گردشگری زایمان برای شهروندان افغان تبدیل شود.

دکتر مریم نصرتی، متخصص زنان و زایمان نیز درباره جایگاه ایران در حوزه سلامت مادران باردار و نوزدان، یادآور می‌شود: ایران در حوزه سلامت مادران باردار و نوزدان می‌تواند الگوی موفقی برای کشورهای منطقه باشد. حتی اگر نگاه جهانی داشته باشیم، می‌بینیم که هزینه سزارین یا زایمان در ایران، بسیار پایین‌تر از کشورهای توسعه یافته است که همین عامل می‌تواند به توسعه گردشگری زایمان در ایران منجر شود.

به گفته نصرتی، هزینه سزارین در ایران با ارائه بهترین خدمات درمانی و امکانات جانبی در بیمارستان‌های خصوصی، حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان تمام می‌شود، اما همین عمل جراحی در کشوری مثل کانادا، بیش از ۱۰ هزار دلار هزینه دارد. بنابراین ایران می‌تواند مقصدی ارزان و باکیفیت برای عمل سزارین یا زایمان باشد که همین موضوع فرصت توسعه گردشگری زایمان را برای ایران فراهم می‌کند.

با وجود بلوک‌های زایمان پیشرفته، مراکز درمانی مجهز و سابقه چندین دهه ایران در توسعه آکادمیک علم مامایی، ایران می‌تواند مقصدی جذاب برای گردشگری زایمان باشد. تحقق توسعه گردشگری زایمان به این موضوع مهم مرتبط است که چطور می‌توانیم توانایی‌های ایران در این عرصه درمانی را در سطحی گسترده به گوش گردشگران سلامت برسانیم.

گزارش: امین جلالوند

1 نظر
  1. سعید مرادی می گوید

    فعلا بسیاری از سلبریتی ها و سیاستمداران ما که اقامت امریکا و کانادا دارند سعی میکنند فرزندانشون رو در این کشورها به دنیا بیارن تا اقامت بگیرند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.