جامعه پزشکی و بیمارستان‌ها چگونه از سرمایه‌هایشان محافظت کنند؟

گفت‌وگو با مهدی گودرزی، رئیس هیئت مدیره گروه آگاه

حفظ ارزش پول و سرمایه یکی از مهمترین دغدغه‌های این روزهای ماست. افراد در جوامع مختلف شغلی در کشور، با تناسب به درآمد و اندوخته‌شان برای انجام این مهم دست به کارهای بسیاری اعم از خرید ارز، طلا، ملک، زمین، سپرده‌گذاری در بانک و… می‌زنند. اما پرسش‌هایی نیز مطرح می‌شوند که تا چه اندازه این نوع از سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند اهداف مالی آنها را تامین کنند؟ آیا تمامی افراد می‌توانند برای حفظ سرمایه‌شان به این نوع از سرمایه‌گذاری‌ها ورود کرده و با سوددهی بالایی مواجه شوند؟ آیا این نوع سرمایه‌گذاری‌ها برای پزشکان و بیمارستان‌ها مناسب است؟ بیمارستان‌ها و صاحبان آن­ها برای انجام پروژه‌های درمانی گسترده چگونه می‌توانند در این شرایط اقتصادی سرمایه‌هایشان را حفظ کنند؟ و سوالات بسیار دیگری که برای پاسخ به آنها با مهدی گودرزی به گفت‌وگو نشسته‌ایم. گودرزی بیش از ۱۸ سال سابقه فعالیت در حوزه مالی را دارد و اکنون به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره شرکت آگاه در حال فعالیت است. گروه آگاه یک هلدینگ مالی است که شامل چهار شرکت کارگزاری آگاه، مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه، شرکت نرم افزاری ویستا سامانه آسا و شرکت سبدگردان آگاه است.

شاید بهتر باشد در ابتدا کمی از سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول برایمان بگویید.

بگذارید با بیان یک ضرب‌المثل فرانسوی بحث را آغاز کنم که می‌گوید: «همه فرانسوی‌ها یک شغل دارند اما متخصص سینما هستند؛ زیرا بسیار سینما دوست هستند.» این ضرب‌المثل در ایران اینگونه کاربرد دارد که بسیاری از ایرانیان در کشور ما یک شغل دارند و اما متخصص سایر امور هستند. این متخصص سایر امور به حوزه سرمایه‌گذاری و مالی هم نیز سرایت کرده است. به ‌این معنا که مردم در حوزه مالی به‌گونه‌ای اظهار نظر می‌کنند که گویی سالیان سال است که در این حوزه فعالیت کرده و مشاور مالی بوده‌اند و در همه حوزه‌ها اعم از بازار مسکن، بازار طلا، بازار سرمایه، بازار ارز و توزیع منابع بین بازارها متخصص هستند.

از مهمترین موضوعاتی که به‌طورکلی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است این است که افراد باید بدانند همزمان که به بازدهی فکر می‌کنند باید به ریسک هم نیز فکر کنند. اما بسیاری از مردم به این موضوع توجهی ندارند و زمانی متوجه این موضوع می‌شوند که ضرر و زیان هنگفتی را در این راه می‌بینند.

درحالی‌که اگر بخواهیم به تجربه بین‌المللی این موضوع احترام بگذاریم، می‌بینیم که در دنیا سالها سرویسی به نام مدیریت دارایی (Asset Management) ایجاد شده است به این معنی که شرکت­های حرفه­ای در حوزه سرمایه­گذاری وجود دارند که مدیریت دارایی تخصص آنها است. به‌این منظور، اگر قرار است کسی منابعی را سرمایه‌گذاری کند باید با مشاوران مالی که متخصص این کار هستند مشورت کرده و با توجه به شرایط بازارها، سطح ریسک‌پذیری سرمایه­‌گذار و اهداف مالی آتی افراد، این کار را انجام دهد.

اما پرسش‌های شفافی از تمامی افرادی که خودشان تصمیمات سرمایه­‌گذاری می­گیرند پرسیده می‌شود. پرسش‌هایی مانند: آیا از آمارهای اقتصادی موثر در تصمیمات مالی مطلع هستید؟ آیا می­دانید در ده سال گذشته بهترین بازارهای سرمایه‌گذاری کشور از نظر میزان بازدهی کدام بازار بوده‌ است؟ از ریسک­های متعدد سرمایه­گذاری در حوزه‌های مختلف اطلاع دارید؟ در بیشتر مواقع پاسخ دقیقی از افراد برای این پرسش‌ها نمی‌شنویم؛ زیرا بر اساس آنچه که در ذهنشان است تصمیم گرفته و رفتار کرده‌اند. شاید هم هرگز کسی نبوده ‌است که این چرا را در ذهن جامعه به وجود آورد. مطالعات ما نشان داده بیشترین مخاطبین سرویس مدیریت دارایی در دنیا بازنشستگان، افراد در معرض بازنشستگی، صاحبان کسب‌وکارها، مدیران اجرایی، اساتید، وکلا و پزشکان هستند.

توسعه پروژه‌ها در گرو تامین مالی است. به‌عنوان مثال ما یک سری اپلیکیشن در حوزه سلامت داریم. این اپلیکیشن‌ها برای توسعه نیاز به جذب سرمایه‌گذار دارند. بنیانگذار اپلیکیشن برای جذب سرمایه‌گذار به ما مراجعه کرده و ویژگی‌های نرم‌افزارش را مطرح می‌کند. پروژه ارزیابی و قیمت­گذاری شده و به سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت هستند معرفی شود.

خوشبختانه پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال ۱۳۸۴ امکان ارائه قانونی این خدمت در ایران فراهم آمد. به این‌گونه‌ که افراد تصمیمی مبنی بر برنامه‌ریزی مالی گرفته و حال می‌خواهند بدانند برای اجرای آن به کجا باید مراجعه کنند و چگونه از خدمات مشاوران مالی متخصص برای دستیابی به اهداف خود بهره‌مند شوند. ما در مجموعه آگاه بر اساس پشتوانه تخصصی و تئوریک، وجود نیروهای متخصص مالی، همچنین بیش از یک دهه تجربه این سرویس را ارائه می‌دهیم. سرمایه­‌گذاران باید مشاوره مالی را دریافت کنند که با نیازهایشان منطبق باشد.

مشاور مالی می­داند که استراتژی‌های سرمایه‌گذاری برای افراد با سطوح مختلف ریسک پذیری متفاوت است. گذشته­ی افراد و تجارب آن ها در تصمیمات بعدی اثرگذار است و باید ارزیابی و آسیب شناسی شود. حجم منابع سرمایه­‌گذاری و توزیع منابع افراد در دارایی­های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. در‌واقع اینکه فرد با پول و سرمایه‌اش چه باید کند نیاز به بررسی و برنامه‌ریزی دارد. ما برای این ‌کار جلسه‌ای را با عنوان جلسه­ کشف یا Discovery Meeting با افراد برگزار می‌کنیم. در این جلسه عمدتا سرمایه‌گذاران بیشتر صحبت می­کنند و به سوالات ما پاسخ می­دهند و البته ما نیز توضیحات لازم را می­دهیم تا هر دو طرف شناخت لازم و کافی را پیدا کرده و براساس آن، پیشنهادهایی را جهت سرمایه‌گذاری ارائه خواهیم داد.

شاید بتوان گفت هیچگاه کسی برای آموزش امور مالی به سراغ جامعه پزشکان نرفته است و آنها را در معرض دریافت این سرویس تخصصی قرار نداده و آنها هم نیز به‌ندرت وارد این موضوع شده‌اند.

درواقع افراد با شرایط‌ متفاوت به آگاه می‌آیند و آنها به دنبال نسخه‌ای برای سرمایه‌گذاری خودشان هستند و آنچه که مشخص است این است که نسخه برای همه­ی افراد یکسان نخواهد بود. اما از آنجا که قبلا هم عرض کردم متاسفانه بسیاری از ما در ایران متخصص همه امور هستیم و اجازه­ی هر نوع اظهار نظری را به خودمان می­دهیم لذا در حوزه سرمایه­‌گذاری نیز نسخه‌مان در هر زمان برای همه از قبل پیچیده شده است. برای نمونه شخصی می‌گوید من به بازار بورس رفته‌ام خوب بوده است پس شما هم همین‌کار را کنید یا این عبارت که سرمایه‌گذاری در ملک ضرر ندارد پس ملک بخرید و … در حالیکه نتیجه­ چنین مشورت­‌های سطحی در خیلی از مواقع ایجاد ضرر و زیان برای خودمان و بقیه است!

از مهمترین موضوعاتی که به‌طورکلی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است این است که افراد باید بدانند همزمان که به بازدهی فکر می‌کنند باید به ریسک هم نیز فکر کنند. اما بسیاری از مردم به این موضوع توجهی ندارند و زمانی متوجه این موضوع می‌شوند که ضرر و زیان هنگفتی را در این راه می‌بینند. مانند سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، زمانی‌که به آنها گفته می‌شد که آیا شما فکر می‌کنید که چرا این موسسه ۲۴درصد سود به شما می‌دهد درحالی‌که بانک کنار آن ۲۰ درصد سود می‌دهد تنها پاسخ آنها این بود که این موسسه سود بیشتری می‌دهد. این افراد اصلا به ریسک فکر نمی‌کردند و پس از مدتی با بسته شدن موسسه مواجه شدند. لذا باید بدانیم که سرمایه­گذاری در همه­ بازارها اعم از انواع اوراق بهادار، ملک، طلا و ارز، کالا و حتی سپرده‌گذاری ریسک‌هایی دارد که باید نسبت به آنها آگاه باشیم.

با توجه به شرایط کنونی اقتصادی و همچنین اهمیت حفظ ارزش سرمایه، جامعه پزشکی و بیمارستانی چگونه می‌توانند از سرمایه‌هایشان محافظت کنند؟

در پاسخ باید گفت، به‌طورکلی اینگونه است که پزشکان در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری آموزش لازم را ندیده‌اند؛ از این‌رو برای سرمایه‌گذاری وارد بازارهایی مانند املاک و مستغلات می‌شوند که به‌طور سنتی مورد توجه است. توصیه­ی بنده این است که یک فرد متخصص بهتر است در همه حوزه‌ها تخصصی فکر کند و این طبیعتا یک رویکرد مورد انتظار است؛ زیرا نتیجه­ این تفکر، بهبود فرهنگ سرمایه‌گذاری، کسب اطلاع از فرصت­های مختلف سرمایه‌گذاری، دریافت آموزش‌های لازم و در بلند مدت ایجاد ثروت است.

مردم ما در ایران با مفاهیم مالی خیلی دور هستند. به‌عنوان مثال تعداد افرادی از جمعیت ۸۰ میلیونی ما که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند کمتر از ۵ میلیون نفر است، این یعنی چیزی در حدود ۱ به ۲۰٫ این عدد نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار ناچیز است.

شاید بتوان گفت هیچگاه کسی برای آموزش امور مالی به سراغ جامعه پزشکان نرفته است و آنها را در معرض دریافت این سرویس تخصصی قرار نداده و آنها هم نیز به‌ندرت وارد این موضوع شده‌اند. پزشکان معمولا در حوزه تخصصی خودشان اظهار نظر می­کنند، به عنوان مثال یک متخصص قلب و عروق در حوزه رادیولوژی نظر تخصصی نمی­دهد و اصراری هم به این موضوع ندارند؛ زیرا به این باور رسیده‌اند که در آن حوزه صاحب نظر نیستند. متخصصان مالی در هنگام بیماری به پزشکان مراجعه می­کنند اما میزان مراجعه پزشکان به متخصصان مالی برای دریافت نظر کارشناسی بسیار محدود به نظر می­رسد، ما مدتی است که با پزشکان برای درک این موضوع وارد گفت‌گو شده‌ایم و با تبادل اطلاعات و آگاه سازی جامعه پزشکی در حال فرهنگ سازی این رویکرد مهم و کلیدی هستیم.

 با توجه به این موضوع آیا برنامه‌ای برای آموزش مدیریت مالی به جامعه پزشکی دارید؟

ما در طول مسیر سرویس مدیریت دارایی، شانه به شانه سرمایه‌گذار حرکت می‌کنیم و او در این راه آموزش‌هایی‌ هم نیز می‌بیند. در طول مسیر شخص درجریان تمام امور قرار گرفته و به‌طور مداوم درگیر پرسش و پاسخ‌هایی می‌شود که نتیجه آن دریافت اطلاعات شفاف از وضعیت سرمایه­گذاری و ایجاد این آرامش خیال است که یک مجموعه متخصص با تیـم­های حــرفه­ای در حال مراقبت از سرمایه وی هستند. ما با سرمایه‌­گذاران زمان زیادی صرف می­کنیم و همچنین نشست­‌های دوره‌ای و برنامه‌ریزی شده‌ای جهت بازبینی روند کار برگزار کرده که به واسطه تمام این مواردزتبادل اطلاعات صورت گرفته و آموزش مفاهیم مالی نیز محقق می‌شود.

افراد باید چگونه با این نوع سرمایه‌گذاری‌ها آشنا و به آنها ورود پیدا کنند؟

مردم ما در ایران با مفاهیم مالی خیلی دور هستند. به‌عنوان مثال تعداد افرادی از جمعیت ۸۰ میلیونی ما که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند کمتر از ۵ میلیون نفر است، این یعنی چیزی در حدود ۱ به ۲۰٫ این عدد نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار ناچیز است. در اینجا پرسشی مطرح می‌کنم: یکی از عوامل مهم توسعه یافتگی چیست؟ در پاسخ باید گفت: خلق ثروت از مهمترین عوامل مهم توسعه‌یافتگی است. حال خلق ثروت چگونه صورت می‌پذیرد؟ توسعه­ نهادهای مالی و بهبود سطح دانش و سواد مالی جامعه از مهمترین عوامل هستند. اگر در کشوری هستیم که از هر ۲۰ نفر یک نفر با این مفاهیم آشنا است و کاری در این حوزه انجام داده است، یعنی سیستم ما مشکل دارد. مشکل بنیادی این است که در کل کشور این موضوع مطرح و بررسی نمی‌شود و قالب ذهنی عموم مردم با سپرده­گذاری در بانک و سرمایه­‌گذاری در ملک شکل گرفته است.

بعضی از سرمایه‌گذاران اهل ریسک و خطرپذیری‌اند، آنها در جلسات سرمایه‌گذاری‌هایشان در آگاه اعلام می‌کنند که حاضرند بر روی استارتاپ‌های با ایده و سوژه‌های جذاب سرمایه‌گذاری کنند و ما زمانی‌که با این استارتاپ‌ها آشنا می‌شویم و در صورت مثبت بودن نظر تیم تخصصی مان برای سرمایه‌گذاری، جلساتی را جهت معرفی و بررسی عملکرد استارتاپ با هدف تامین مالی برگزار خواهیم کرد.

به عنوان مثال با پیش‌بینی تورم ماهانه حدود ۲٫۵ تا ۳ درصدی برای سال جاری، در پایان سال نرخ تورم سالانه در محدوده ۴۰ درصد برآورد می­شود، در حالی که نرخ سود سپرده‌گذاری در بانک ها و اوراق با درآمد ثابت در محدوده ۲۰ درصد است. این یعنی باید متوجه شویم که پول ما در حال ذوب شدن و ارزش منابع مالی ما در حال کاهش است. در ابتدا باید این مهم را عمیقا درک و باور کرد؛ سپس به این موضوع برسیم که در شرایط تورمی برای حفظ ارزش پول چه باید بکنیم.

چگونه می‌توانیم از سرمایه‌های حوزه سلامت مراقبت کنیم؟

نسخه­ برنامه‌ریزی مالی که تاکنون درباره آن صحبت کرده‌ایم برای اشخاص حقیقی، حقوقی و یا هر نوع نهاد و موسسه‌ای می‌تواند پیچیده ‌شود. فعالان حوزه سلامت منابعی دارند که باید از آنها محافظت کرده و همچنین قرار است که این منابع را توسعه بخشند. اما آیا این منابع با راهی غیر از سرمایه‌گذاری بزرگ خواهند شد؟ اگر قرار باشد سرمایه‌های این حوزه وارد پروژه‌های بزرگتری شود در وهله اول باید سرمایه بزرگ شده و به مقیاس مناسبی برسد که برای این‌کار باید سرمایه‌گذاری اتفاق بیافتد. آیا فعالان حوزه سلامت متخصصین سرمایه‌گذاری هستند؟ اگر نیستند پس باید از سرویس‌های مشاوره سرمایه‌گذاری استفاده کنند. زیرا تا ما خلق ثروت نکنیم در هیچ حوزه‌ای توسعه نخواهیم داشت.

مطالب مرتبط:

با توجه به صحبت‌های شما اگر یک مرکز درمانی سرمایه‌ای دارد و قرار است آن را در پروژه‌ای حدود یک سال آینده خرج کند، چگونه می‌تواند در این مدت از این سرمایه محافظت نماید و همچنین آن را در جایی سرمایه‌گذاری کند؟

این همان برنامه‌ریزی مالی است که در جلسه شناخت به‌وجود می‌آید. راهکار این موضوع برای هر پروژه متفاوت است. به‌عنوان مثال ما سرمایه‌گذاری داریم که از فعالان مسکن است. ما می‌دانیم که او ظرف مقاطع سه ماهه باید مبالغی را به پروژه تزریق کند. در اینجا صورت مسئله این است که شخص منابعی را سرمایه‌گذاری کرده و در مقاطعی پرداختی‌های را نیز دارد، حال در این پروسه منابع‌مالی چگونه می‌تواند همزمان که افزایش می‌یابد برنامه مالی فرد را نیز به درستی برآورده سازد؟ این را ما، یعنی مشاور مالی فرد، حل می­کنیم. باید ببینیم شرایط کدام یک از بازارهای سرمایه‌گذاری در طول افق سرمایه‌گذاری فرد با نیازهای وی انطباق بیشتری دارد.

توسعه پروژه‌ها در گرو تامین مالی است. به‌عنوان مثال ما یک سری اپلیکیشن در حوزه سلامت داریم. این اپلیکیشن‌ها برای توسعه نیاز به جذب سرمایه‌گذار دارند. بنیانگذار اپلیکیشن برای جذب سرمایه‌گذار به ما مراجعه کرده و ویژگی‌های نرم‌افزارش را مطرح می‌کند. پروژه ارزیابی و قیمت­گذاری شده و به سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت هستند معرفی شود.

بعضی از سرمایه‌گذاران اهل ریسک و خطرپذیری‌اند، آنها در جلسات سرمایه‌گذاری‌هایشان در آگاه اعلام می‌کنند که حاضرند بر روی استارتاپ‌های با ایده و سوژه‌های جذاب سرمایه‌گذاری کنند و ما زمانی‌که با این استارتاپ‌ها آشنا می‌شویم و در صورت مثبت بودن نظر تیم تخصصی مان برای سرمایه‌گذاری، جلساتی را جهت معرفی و بررسی عملکرد استارتاپ با هدف تامین مالی برگزار خواهیم کرد.

به‌طورکلی روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری دارای در هر بازاری به دو بخش مستقیم و غیرمستقیم امکان‌پذیر است. اشخاصی که خود نیز برای سرمایه‌گذاری اقدام می‌کنند و اشخاصی که از طریق یک مشاور و خبره مالی اقدام به این امر می‌کنند. این مشاور می‌تواند خود برای سرمایه‌گذاری اقدام کند و هم می‌تواند از طریق ابزارهای مالی این کار را انجام دهد. این ابزارهای مالی در دو گروه قرار می‌گیرند، یک گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران هستند که در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد. کار آنها این است که منابع تعدادی از اشخاص در صندوقی جمع می‌شود و یک نفر متخصص مالی برای کل آن پول تصمیم می‌گیرد یکی از این صندوق‌ها، صندوق سرمایه‌گذاری آگاه است. این صندوق در ۱۰ سال گذشته پربازده‌ترین صندوق کشور بوده و منابع سرمایه گذاران را طی این سال ها بیش از ۵۲ برابر کرده است، یعنی بالغ بر ۵۲۰۰ درصد بازدهی.

شاید بسیاری از افراد از وجود چنین صندوقی اطلاع نداشته باشند. اطلاعات این صندوق در سایت agahfund.ir  و اطلاعات سایر صندوق­ها در سایت fipiran.com  که سایت رسمی مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران است وجود دارد.

با توجه به رویکردی که تا‌کنون در تبلیغات رسانه‎‌­ای وجود داشته اطلاع‌رسانی کامل و دقیقی از ظرفیت­‌های بازار سرمایه کشور انجام نشده‌است. شاید به‌دلیل اینکه شناخت کافی نسبت به سایر نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری در کشور وجود ندارد لذا این نهادها مورد مراجعه عموم قرار نمی‌گیرند.

و اما سرمایه‌گذاری مستقیم، برای افرادی است که آموزش های لازم را دیده اند. دراصل حرفه‌ای‌ها باید وارد این نوع سرمایه‌گذاری‌ها بشوند. توصیه من به افرادی که منابع قابل توجهی دارند این است که برای سرمایه‌گذرای و استفاده از ظرفیت بازارهای مختلف به سراغ سبدهای اختصاصی بروند. ایجاد یک سبد سرمایه­‌گذاری اختصاصی گزینه مناسبی است. در کنار این افراد مشاوران اقتصادی قرار می‌گیرند که بازارهای مختلف را می‌شناسند و شخص را برای سرمایه‌گذاری درست راهنمایی می‌کند.

ویژگی‌های سرویس مدیریت دارایی چیست؟

مدیریت دارایی چند ویژگی کلیدی و مهم دارد. اولین ویژگی شفافیت اطلاعاتی است. بسیاری از افراد در شراکت‌های سنتی آسیب می‌بینند؛ زیرا مراودات مالی در آن سیستم­ها شفاف نیست. سرویس مدیریت دارایی اینگونه است که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود و گزارشگری آن به‌صورت روزانه است. یعنی اگر شخصی منابع‌اش را وارد این سرویس ‌کند روزانه اتفاقات را رصد می‌کند. ویژگی دوم این است که گزارشگری به‌موقع و دقیق توسط همان مشاور مالی صورت می‌گیرد. ما به صورت ماهانه گزارش عملکرد برای مشتریان سبدگردانی ارسال می‌کنیم. مورد سوم این است که شخص خیالی آسوده دارد که سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی انجام می‌شود که از قبل بر روی آن توافق شده است. در سرویس مدیریت دارایی دو ناظر بیرونی عملکرد مشاور مالی را رصد می‌کنند تا با قرارداد فی‌مابین پیش برود.

این امر هم جز ویژگی‌های سرویس محسوب می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این سرویس جلسه‌هایی است که آگاه در مقاطع زمانی مختلف و از پیش تعیین شده (به صورت سه ماهه) با سرمایه‌گذار برگزار می‌کند که در آن روند رو به‌‌رشد برنامه مالی فرد و همچنین عملکرد سبدگردانی وی بررسی می‌شود. آن چیزی که ما به دنبال آن هستیم و برای سرمایه‌گذار هم مهم است این است که مشاور مالی باید به درک عمیقی از نیاز‌های آن سرمایه‌گذار برسد، که این مهم در روند کار محقق خواهد شد. موضوع بسیار مهم دیگری که وجود دارد این است که مشاور مالی باید صلاحیت حرفه‌ای داشته باشند. شرکت‌هایی می‌توانند این کار را انجام دهند که از یک‌سری فیلترهای سازمان بورس رد شده‌اند. سرمایه ثبتی کافی، اعتبار حرفه‌ای، صلاحیت‌های تخصصی و دارا بودن گواهی‌نامه‌های لازم از پیش نیازهای لازم است.

آموزش سیستم مالی باید از کودکی صورت بگیرد اما این مهم نباید ماموریت ما باشد. این موضوع باید از ماموریت‌های مهم سیستم آموزش ‌و پرورش باشد. خوب است که این ماموریت به آنها یادآوری شود.

گروه آگاه چه طرح‌ها و سرویس‌هایی به جامعه پزشکان و مراکز مدنظر دارد؟

سرویسی که اکنون ما در حال کار کردن بر روی آن هستیم، توسط شرکت سبدگردان آگاه، بازوی مدیریت دارایی و ثروت گروه آگاه، ارائه می‌شود. نگاه ما اینگونه است که جامعه پزشکان باید با سرویس مدیریت دارایی و ثروت آشنا شوند که بتوانند در حوزه سرمایه‌گذاری از یک مجموعه معتبر دارای رزومه قابل قبول سرویس مشورت مالی برای تصمیمات سرمایه‌گذاریشان بگیرند.

ما در آگاه اعلام می‌کنیم که آمادگی برگزاری جلسات یک‌به‌یک با پزشکان و سایر متخصصان را نیز داریم؛ زیرا به‌دنبال اثرگذاری دو طرفه هستیم.

آیا شما به‌عنوان یک کارگزار بورس می‌پذیرید که سیستم اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به مردم بسیار ضعیف است؟

بله، این موضوع کاملا درست است. با توجه به رویکردی که تا‌کنون در تبلیغات رسانه‎‌­ای وجود داشته اطلاع‌رسانی کامل و دقیقی از ظرفیت­‌های بازار سرمایه کشور انجام نشده‌است. شاید به‌دلیل اینکه شناخت کافی نسبت به سایر نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری در کشور وجود ندارد لذا این نهادها مورد مراجعه عموم قرار نمی‌گیرند. در حال‌حاضر ما در آگاه به‌صورت گسترده از طریق شبکه‌های مجازی، دوره­های آموزشی و حوزه دیجیتال مارکتینگ کار تبلیغات و اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهیم.

آیا شما برنامه‌ای دارید که آموزش مالی به کودکان داشته باشید؟

آموزش سیستم مالی باید از کودکی صورت بگیرد اما این مهم نباید ماموریت ما باشد. این موضوع باید از ماموریت‌های مهم سیستم آموزش ‌و پرورش باشد. خوب است که این ماموریت به آنها یادآوری شود. من در هر رسانه‌ای که صحبت کرده‌ام این مورد را گفته‌ام که آموزش و پرورش وظیفه آموزش سواد مالی به کودکان را دارد.

گفت‌وگو: افروز کریمی

۳ نظرات
  1. امین احمدی می گوید

    پزشکان متاسفانه‌ حاضر نیستند که سرمایه گذاری خطرپذیر روی استارتاپ ها انجام دهند. هرچند که این سرمایه گذاری در حد ۲۰ یا ۳۰ میلیون تومان باشد.

  2. دکتر مهرابی اصل می گوید

    برای شروع چنین سرمایه گذاری هایی چه باید کرد؟

  3. دکتر‌ محبوب می گوید

    مزیت های این نوع سرمایه گذاری در مقایسه با سرمایه گذاری در حوزه مسکن و به خصوص ساخت مراکز درمانی خصوصی چیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.