تله مدیسن ؛ نیاز جدید گردشگری سلامت

سعید هاشم‌زاده از اهمیت تله مدیسن می‌گوید

با پیشرفت صنعت گردشگری سلامت در کشور نیاز به استفاده از تکنولوژی‌های روز و تله مدیسن بیشتر می‌شود؛ از همین رو در رویداد اکو نشستی در این‌ خصوص با حضور فعالان صنعت گردشگری سلامت برگزار شد. سعید هاشم‌زاده دبیر این پنل با اشاره به اهمیت این موضوع گفت: «گردشگری سلامت به روح تازه‌ای دارد و این نیاز با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و تله مدیسن برطرف خواهد شد.»

به‌نظر شما رویداد اکو چگونه برگزار شد؟

برای برگزاری این رویداد به لحاظ اجرایی و علمی زمان بسیار و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام شد. این رویداد از آن چیزی که مدنظر من بود بهتر برگزار شد و کنگره‌ها در سیر تکامل و دگرگونی رفته رفته پخته‌تر و بهتر شدند. ناگفته نماند که این رویداد نسبت به رویداد رامسر نیز بسیار بهتر بود. در سالیان گذشته در حوزه کاملا تخصصی گردشگری سلامت رویدادهای مهمی را در کشور نداشتیم. در یک مقطعی اقداماتی دراین‌باره به‌خصوص در شهر مشهد صورت گرفت اما پیگیری نشد و ادامه پیدا نکرد. امیدوارم رویداد اکو یک نقطه عطف مجدد باشد.

در این کنفرانس نشستی با محوریت تله مدیسن با حضور شما برگزار شد. به‌نظر شما نتیجه این نشست و بازخورد آن چگونه بود. همچنین برای استفاده از تله مدیسن در صنعت گردشگری سلامت با استاندارد جهانی چقدر فاصله داریم؟

ما در حوزه گردشگری سلامت و در بخش بازاریابی پزشکی نیاز به روح تازه داشتیم. قسمتی در گردشگری سلامت که در ارتباط با استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فضای مجازی است مانند اینترنت، شبکه‌های مجازی و ابزارهای نوین که مبتنی بر تکنولوژی IT کار می‌کنند، کاملا فراموش شده بودند. مراکز درمانی هم بنابر رسالت خودشان چندان وارد این حوزه نمی‌شدند. ما سعی کردیم از یک طرف این وظیفه را به شرکت‌های تسهیل‌گر یادآوری کنیم و بگوییم که این وظفیه برعهده آن‌ها است. همچنین به آن‌ها گوشزد می‌کنم که قابلیت‌های فضای مجازی را برای بازاریابی پزشکی فراموش نکنند. به‌همین سبب یکی از نشست‌های این رویداد را به فضای مجازی و استفاده‌های نوین از این فضا اختصاص دادیم. فضای مجازی تنها شامل وب‌سابت و شبکه‌های مجازی نیست. یک بخش بسیار مهم آن تله مدیسن است. تله مدیسن یا پزشکی از راه دور سه نوع و یا سه شکل عمده دارد. یکی از این اشکال اینگونه است که درابتدا اطلاعات بیمار را جمع‌آوری شده و سپس به مرکز پزشکی موردنظر و یا گروهی از پزشکان فرستاده می‌شود تا درباره مشکل بیمار نظر و تشخیص دهند. ما با این بخش از تله مدیسن و یا پزشکی از راه دور می‌توانیم این راه را شروع کنیم.

 یکی از مشکلات عمده در صنعت گردشگری سلامت، فعالیت غیرقانونی دلال‌ها است. برای اینکه این فعالیت‌ها محدود شود باید از تکنولوژی‌های نوین استفاده شود. شاید برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید کمی دیر شده باشد اما باید این راه را شروع کنیم. به نظر من پزشکی از راه دور یا تله مدیسن یک راه‌حل بسیار مناسب و عملیاتی باتوجه به سابقه کشور در حوزه IT است که یک سلاح خیلی خوب برای محدود کردن فعالیت دلال‌ها است.

به‌نظر شما سطح علمی این رویداد چگونه بود و همچنین گردشگری سلامت کشور از نظر علمی در چه جایگاهی قرار دارد؟

با حضور ۱۵ دانشگاه علوم‌پزشکی و ۸ بیمارستان بزرگ کشور از نقاط مختلف کشور پتانسیل بسیار خوبی به‌وجود آمده است. علاوه‌براین بسیاری از بیمارستان‌ها که به‌صورت مشترک حضور پیدا کردند، تجارب خود را نیز با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. در بخش علمی این اشتراک‌گذاری باعث پیشرفت خواهد شد. مقاله‌ها، پژوهش‌ها و راه‌حل‌های جدید هم در حوزه پزشکی و هم در کارهای عملیاتی گردشگری سلامت به‌وجود خواهد آمد. این فرصت بسیار خوبی است که با طراحی پروژ‌ه‌های تحقیقاتی مشترک بتوانند در حوزه گردشگری سلامت به‌‌‌‌‌‌‌‌صورت آکادمیک پیش بروند. یکی از نقاط ضعف گردشگری سلامت کشور که قرار است از این به بعد به آن نگاه صنعتی داشته باشیم تحقیقات بازار است. این تحقیقات بازار باید توسط دانشگاه‌ها شروع شود. به‌نظر می‌آید چند دانشگاه کشور این کار را شروع کرده‌اند.

حضور بیمارستان‌ها، شرکت‌های تسهیل‌گر، دانشگاه‌های علوم پزشکی و… را چگونه ارزیابی می‌کنید. به‌نظر شما تا چه میزان در این نمایشگاه موفق عمل کردند؟

از حدود دو هفته گذشته تقریبا هیچ ظرفیتی برای ورود افراد جدید به نمایشگاه وجود نداشت و تمام غرفه‌ها فروخته شده بود. فکر می‌کردیم که این اتفاق بی‌افتد و این رویداد با اقبال روبه‌رو شود؛ زیرا طراحی رویداد به‌گونه‌ای بود که جذاب باشد و همچنین محیط مناسبی را برای حضور بیمارستان‌ها، شرکت‌ها و… فراهم آوریم. در این محیط هم گرمای نمایشگاه و هم تخصصی بودن آن به‌وضوح به‌چشم می‌آید. نسل جدید شرکت‌های تسهیل‌گر که مبتنی بر IT و استفاده از تکنولوژی‌های نوین هستند، کاملا در نمایشگاه چشم‌گیر است. تعدادی جوان در کنار بیمارستان‌ها با مطالعه وارد بازار شدند و درحال فعالیت هستند. ما تمام آن‌ها را به‌دقت آموزش داده و ارزیابی می‌کنیم. به‌نظر من این موضوع آینده خوبی را ترسیم می‌کند و بدون آنکه درباره آینده بزرگ‌نمایی کنم، می‌گویم‌ اتفاقات خوبی برای آینده گردشگری سلامت کشور خواهد افتاد.

به‌نظر شما بیانیه صادر شده تا چه میزان در رشد صنعت گردشگری سلامت کمک خواهد کرد؟

به‌نظر من بیانیه دومین رویداد اکو کاملا حرفه‌ای با نگاه به گردشگری سلامت در یک رویداد تخصصی تنظیم شده است. اما نکته بسیار مهم درباره این بیانیه‌ها این است که این بیانیه‌ها باید توسط کمیته‌های مختلف از شکل بیانیه و کاغذ به مرحله اجرا برسد. ما از طرف وزارت بهداشت و همینطور از طرف بخش درمان، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های تسهیل‌گر آمادگی خود را برای اجرای هرکدام از بندهای این بیانیه و تشکیل کمیته‌های تخصصی اعلام می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.