ضرورت مقابله با هجمه‌های تبلیغاتی علیه گردشگری ایران

یادداشتی از علی اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس درباره اهمیت مقابله با تبلیغات منفی علیه گردشگری ایران

این روزها هجمه‌های تبلیغاتی علیه ایران، تاثیر منفی بر صنعت گردشگری کشور ما داشته و روند جذب گردشگر از کشورهای خارجی را دچار چالش کرده است. این هجمه‎های تبلیغاتی که علیه ایران وجود دارد، ناخودآگاه ذهنیتی منفی درباره ایران را در ذهن برخی گردشگران خارجی به وجود می‌آورد که این ذهنیت ها کاملا با واقعیت‌های جامعه ایران در تضاد است. به همین دلایل باید با تبلیغات منفی علیه صنعت گردشگری ایران مقابله شود.

برای توسعه صنعت گردشگری و افزایش آمار گردشگران خارجی در ایران باید با این تبلیغات منفی مقابله کنیم. تولید برنامه‌های اطلاع‌رسانی مناسب و حرفه‌ای برای نمایش چهره‌ای واقعی از ایران، تاثیر بسیار زیادی در خنثی کردن تبلیغات منفی علیه گردشگری ایران خواهد داشت. تلاش برای حضور پررنگ‌تر در عرصه اطلاع رسانی جهانی، قطعا به جذب گردشگران خارجی کمک خواهد کرد، اما اگر این مولفه مهم را نادیده بگیریم و در مقابل تبلیغات منفی علیه ایران، واکنش منطقی نداشته باشیم، آنگاه باید انتظار داشت که با افزایش این هجمه‌های تبلیغاتی علیه ایران، آمار گردشگران خارجی در ایران نیز سیر نزولی داشته باشد.

البته نباید از خاطر برد که بخش مهمی از مشکلات صنعت گردشگری ایران، مشکلات داخلی است. مثلا شاهد هستیم که در بسیاری از شهرهای گردشگرپذیر کشور، زیرساخت‌های استانداردی برای پذیرایی از گردشگران خارجی وجود ندارد. باید در نظر داشت که نمی‌توان با نگاه سنتی و غیرعلمی به توسعه صنعت گردشگری امیدوار بود. اگر می‌خواهیم گردشگر خارجی برای اقامت در ایران تمایل داشته باشد و حتی پس از بازگشت به کشور خودش هم توریست‌های دیگری را برای سفر به ایران تشویق کند، نیاز داریم که زیرساخت‌های استانداردی را برای توسعه صنعت گردشگری فراهم کنیم.

اگرچه می‌پذیریم که تبلیغات منفی علیه صنعت گردشگری ایران تاثیر منفی در جذب گردشگران خارجی داشته است، اما نباید همه مشکلات صنعت گردشگری را به دوش عوامل بیرونی بیندازیم. واقعیت این است که در داخل کشور خودمان هم زمینه لازم برای توسعه صنعت گردشگری فراهم نیست. مثلا نهادهای متعددی در کشور ما متولی صنعت گردشگری هستند که گاه برخی وظایف آنها کاملا موازی با یکدیگر است. وجود این نهادهای موازی در صنعت گردشگری ایران، آسیب‌های زیادی به بار آورده و رشد این صنعت را با کندی مواجه کرده است.

درواقع برای توسعه صنعت گردشگری ایران، نیاز به رفع موانع داخلی و خارجی در این حوزه داریم و نیاز است که در هر دو حوزه با جدیت وارد عمل شویم. رفع این موانع می‌تواند موجب شود که صنعت گردشگری ایران بتواند با کشورهای موفق جهان در صنعت گردشگری وارد رقابت شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.