تاثیر قطعی و کندی اینترنت بر حوزه سلامت آنلاین دیجیتال

گزارشی از پلتفرم آنلاین سلامت بقراط

پلتفرم آنلاین سلامت بقراط به عنوان یک پلتفرم کامل در حوزه خدمات پزشکی آنلاین با ارائه گزارشی آماری از تاثیرات منفی کاهش سرعت اینترنت به بررسی سیر نزولی و کاهش درخواست کاربران درحوزه‌های مشاوره پزشکی، نوبت دهی آنلاین، بارگذاری مدارک پزشکی و…. پرداخته است. 

در حالی که قطعی و کاهش سرعت اینترنت در هفته‌های اخیر ضررهای زیادی بر پیکره کسب و کارهایی اینترنتی وارد کرده؛  ترکش‌های قطعی و کندی اینترنت بر بدنه کسب و کارهایی که به صورت دیجیتال سعی در ارائه خدمات آنلاین سلامت دارند نیز دیده می‌شود.

بررسی‌های بقراط نشان  دهنده ی این است که از تاریخ 25 شهریور و همزمان با قطعی و کاهش سرعت اینترنت حوزه سلامت آنلاین با مشکلات زیادی مواجه شده است.

نکته قابل تامل در این گزارش مشکلات نسخ الکترونیک است. با توجه بر ضرب العجل دولت در دی ماه 1400 در جهت اجباری شدن نسخه الکترونیک؛ اختلالات اینترنت تاثیر قابل توجهی در روند ثبت نسخ الکترونیک داشته و این موضوع حکایت از این دارد که صنعت درمان کشور با مشکلاتی روبه رو شده و بسیاری از پزشکان در ثبت نسخه با مشکلات زیادی دست به گریبان شده‌اند.  

در حالی که با ورود کرونا شاهد رشد قابل توجهی در زمینه‌ی مشاوره آنلاین پزشکی بودیم؛ داده‌های این روزهای بقراط نشان می‌دهد اختلالات اینترنتی در زمینه مشاوره آنلاین پزشکی تاثیر گسترده‌‌ی منفی داشته است.

اختلالات اینترنتی؛ مشاوره متنی که یکی از پرطرفدارترین نوع مشاوره‌های آنلاین پزشکی است را در صدر لیست نشانه رفته و مشاوره متنی پزشکی آنلاین با کاهشی 34.96 درصدی  در صدر لیست خودنمایی می‌کند.

مشاوره‌ی تصویری نیز با کاهشی 28.95 درصدی دچار افت شده و مشاوره تلفنی نیز با کاهش 9.14 درصدی همراه بوده است. در نگاه کلی مشاوره پزشکی آنلاین با کاهشی 15.46 درصدی شده که درصد قابل توجهی در حوزه سلامت دیجیتال است.

 

داده‎‌ها نشان‌دهنده‌ی این هستند که با توجه به اینکه جستجوی افراد براساس پزشک و تخصص در گوگل انجام می‌شود، قطعی اینترنت بین الملل باعث شده مردم نتوانند به راحتی پزشک مورد نظر خود را پیدا کنند. از این روی کاربران یا باید آدرس سایت های نوبت دهی را بلد باشند یا از قبل نوبت گرفته باشند و یا از طریق پزشک به استفاده از سایت های داخلی ترغیب شده باشند. این موضوع یکی از دلایل کاهش فرآیندهای اینترنتی است.

پرونده‌ی الکترونیکی یکی از مباحث داغ حوزه سلامت است و در حالی که تلاش بر این است آرشیو پرونده پزشکی نیز به روندی معمول  در سطح کشور در این حوزه تبدیل شود؛ کاهش سرعت اینترنت این موضوع را نیز تحت تاثیر قرار داده است. بررسی داده‌های بقراط نشان می‌دهد بارگذاری مدارک پزشکی نیز با کاهشی 20 درصدی مواجه شده است.

 با توجه ویژه به این مهم که در هفته‌های اخیر علاوه بر قطعی اینترنت بین الملل، با کندی بیش از حد سرعت اینترنت داخلی نیز همراه بوده، بارگذاری فایل ها با مشکلات زیادی همراه شده و با وجود سرعت بسیار پایین اینترنت داخلی بارگذاری و استفاده از مدارک پزشکی با روندی نزولی همراه شده است.

 این در حالی است که بقراط تاکید دارد طی روزهای گذشته تعداد سرورها را افزایش داده تا به پهنای باند برای بارگذاری مدارک پزشکان کمک کند.

 

آمار بقراط روایت از کاهش 9.78 درصدی مراجعه حضوری به پزشک دارد. کاهش 10.07 درصدی نوبت دهی توسط منشی، 9.49 درصدی نوبت دهی اینترنتی، 4.84 درصدی نوبت دهی تلفنی و در مجموع 9.83 نوبت دهی  حکایت می‌کند. که این روند کاهشی نیز روایت از این دارد که پزشکان در مطب‌های خود نیز با مشکلات گسترده‌ای مواجه بوده‌اند.

 

اما شاید قابل توجه‌ترین بخش گزارش آماری بقراط مرتبط با سیر کاهشی نسخ الکترونیک باشد. بر اساس این گزارش؛ در بخش نسخه تامین اجتماعی روند کاهشی 5.92 درصدی و  بخش نسخه بیمه سلامت نیز با کاهش 15.53 درصدی همراه بوده است.

بررسی این داده‌ها نشان می‌دهد اختلالات اینترنتی در نسخ بیمه سلامت، تاثیر بیشتری داشته‌اند و پزشکان در ثبت نسخ بیمه سلامت دچار چالش‌های زیادی شده‌اند.

روند کاهشی نسخ تامین اجتماعی نیز نشان می‌دهد متاسفانه پزشکان در ثبت نسخه با مشکلاتی مواجه بوده‌اند. با توجه به ارتباط مستقیم سلامتی افراد با نسخ الکترونیک، و چالش و مشکلاتی که بسیاری از داروخانه‌ها نیز در نسخه پیچی به آن دچار شدند شاید نشان از این دارد که هنوز چالش‌ها و مشکلاتی در روند ثبت نسخه الکترونیک در زیرساخت کشور وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.