بازاریابی گردشگری سلامت چطور می‌تواند به موفقیت برسد؟

آنچه در کارگاه‌های پنجمین کنفرانس مدیریت گردشگری و خدمات مشتری مطرح شد:

کارگاه بین‌المللی پنجمین کنفرانس مدیریت گردشگری و خدمات مشتری به همت شرکت سفیران سلامت برگزار شد. این رویداد که اولین تجربه شرکت سفیران سلامت در برگزاری کارگاه‌های بین‌المللی در ایران بود با میزبانی مؤسسه آموزش عالی بینالود مشهد انجام گرفت. شرکت سفیران سلامت که در واقع شرکت تسهیلگر گردشگری سلامت در ایران و آلمان است، از شرکا و همکاران بین‌الملل خود برای این کارگاه‌ها دعوت به عمل آورد.

در بخش سخنرانی اصلی پنل علمی، کریستینا دمورس از آمریکا و آقای فدی الخوری از آلمان سخنرانی خود را ایراد کردند. کریستینا از پیشگامان گردشگری سلامت در دنیا به‌حساب می‌آید و او کار حرفه‌ای خود از سال 2002 آغاز کرد، دقیقاً بعد از اینکه خود در کشور برزیل به‌عنوان بیمار خارجی تحت عمل جراحی لاغری قرار گرفت و به این نتیجه رسید که گردشگری پزشکی فرصت منحصربه‌فردی در اختیار بسیاری از افراد قرار می‌دهد که خدمات پزشکی مدنظر خود را باکیفیت بالا و پرداخت هزینه‌های کمتر در کشوری دیگر دریافت کنند. کریستینا در سخنرانی کوتاه خود به مسائل اخلاقی در گردشگری سلامت پرداخت. از نظر کریستینا اصول اخلاقی دخیل در گردشگری سلامت شامل مواردی همچون ” رعایت سلامت بیمار”، “عدالت و انصاف” ” احترام به هویت و اعتماد بیمار” می‌شود.

آقای فدی الخوری که از سخنرانان بنام در حوزهٔ گردشگری سلامت می‌شود و مدیر یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های گردشگری سلامت آلمان است که بیش از 40 سال در حوزهٔ گردشگری سلامت فعالیت داشته در سخنرانی خود به یکی از جدیدترین مباحث در گردشگری سلامت یعنی تله مدیسین پرداخت.

آقای فدی الخوری ابتدا به انواع تله مدیسین یعنی ذخیره و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات پزشکی، سرویس تعاملی فوری که در آن بیمار برای دریافت اطلاعات پزشکی به طور مستقیم با پزشک ارتباط برقرار می‌کند و روش آخر که هنوز تا حد زیادی به مرحله اجرایی نرسیده است و “معاینه و بررسی از راه دور ” نامیده می‌شود که به ارزیابی پیوسته داده‌ها حیاتی و دیگر شاخص‌های مربوط به بیمار از طریق دستگاه‌های پزشکی خاص و قابل‌استفاده برای بیمار اشاره دارد. او تاکید داشت که فرایند درخواست بیمار باید با سرعت و دقت انجام گیرد و پیشنهاد داد که بهتر است روش‌های قبلی گذاشته شود و در عوض ثبت‌نام و آپلود فایل‌های بیمار در پلتفرمی استاندارد انجام پذیرد، فایل‌های به‌صورت رمزگذاری شده ارسال شوند تا حقوق و حریم شخصی اطلاعات بیمار حفظ شود، این پلتفرم سازگار با منطقه و کشور بیمار باشد و بخش‌های مختلف سازمان برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

او در بخشی از سخنانش گفت: ” 70 بیمار از 100 بیمار به‌خاطر تردید و ابهام در مورد فرایند درمان از سفر درمانی خود چشم‌پوشی می‌کنند، این تردید و ابهام به‌خاطر نبود اطلاعات کافی است. افزایش اطلاعات به ایجاد حس اعتماد و اطمینان در بیمار منجر می‌شود و بیمار را ترغیب به پیگیری درمان می‌کند.

بدون اغراق سرتاسر سخنرانی آقای فدی الخوری مملو از نکات ارزنده ای بود که توجه و به‌اجراگذاشتن آنها به رشد صنعت گردشگری ایران کمک بسزایی خواهد کرد.

کارگاه‌ها با سخنرانی ام. جی آلبرتو آغاز شد. ام. جی آلبرتو فعال گردشگری سلامت موفق و جوانی است که هم‌زمان پرستار بیمارستان خصوصی در تایلند نیز می‌باشد. او که با اکثر سردمداران گردشگری سلامت در جهان در ارتباط است و با آنها همکاری می‌کند، در ابتدا سخنرانی خود به طور خلاصه به تعریف گردشگری سلامت و مزایای آن پرداخت. او در ادامه سؤالات مهمی در مورد تأسیس شرکت گردشگری سلامت را مطرح و پاسخ خود را ارائه داد. از نظر او داشتن تحصیلات آکادمیک در زمینه پزشکی و گردشگری سلامت از نکات اصلی پیش از ورود به این صنعت است. برقراری ارتباطات خارجی به پیشرفت کار کمک خواهد کرد او ممارست، پیگیری و ناامید نشدن را دلیل موفقیت خود در این صنعت اذعان کرد.

کریستینا در کارگاه خود تحت عنوان تجربه بیمار در گردشگری سلامت به نکات اصلی پیرامون این مبحث پرداخت. او در بخشی از کارگاه خود، سه‌گانه خدمات درمان مشتری یعنی هزینه، کیفیت و تجربه بیمار را شرح داد. در ادامه، کریستینا به روش‌های بازاریابی در این صنعت پرداخت. راه‌های ارتقا و تمایز برند از نظر او مرتبط بودن (ارائه راه‌حل‌های سودمند به مشتریان)، اعتبار (انتقال حس صداقت و اعتماد به بیماران) اثبات (ارائه داده‌ها و مدارک که افراد را متقاعد سازد که شما خدمات بهتری را ارائه می‌دهید.) است. او بر اساس اطلاعات مجله فوربس بیان کرد که افراد برای دریافت بهترین و مطلوب‌ترین خدمات تمایل به پرداخت حداقل 16 % هزینه بیشتر را دارند.

از مواردی که کریستینا برای ارتقا تصویر برند شرکت گردشگری سلامت مطرح کرد می‌توان به: نحوهٔ قیمت‌گذاری متمایز، بازار سود حاشیه‌ای، تمرکز بر مهارت‌های منحصربه‌فرد، ارائه خدمات اضافی و رایگان به مشتریان، ارائه خدمات منحصر فرد و شخصی، دوری از کلیشه‌های موجود، توجه به نیازهای که تاکنون به آنها توجه ای نشده است، اشاره کرد.

از نظر او ارائه خدمات رفاهی و پزشکی به بیماران یعنی مدیریت تمام خدمات فرعی و جانبی که برای مراقبت بیمار موردنیاز است که توجه و مراقبت دقیق، قیمت‌های عادلانه، حذف هزینه‌های پنهان و همکاری و مسئولیت‌پذیری نسبت به تجربه بیمار در بیمارستان را شامل می‌شود.

ماریا آنتونیت پرنسویلا که خود مالک یکی از برترین پورتال‌های بین‌المللی در صنعت گردشگری است، در ابتدای کارگاه خود ویژگی‌ها و نقاط قوت پرتال خود را معرفی کرد. سپس به روش‌های جدید بازاریابی پرداخت، او در بخشی از سخنانش گفت” داشتن سایت حرفه‌ای یکی از الزامات بازاریابی در گردشگری سلامت است ولی نباید خودمان را به داشتن سایت محدود کنیم همچون که شرکت‌های بزرگی چون ادیداس و پوما فروش خود را به سایت خود منحصر نمی‌کنند و در سایت‌های دیگر نظیر آمازون و علی‌بابا نیز محصولات خود را برای فروش می‌گذارند”. ماریا در ادامه به شرح و توضیح دیگر روش‌های بازاریابی از جمله چاپ کاتالوگ، برگزاری رخدادها تبادل الکترونیکی محصولات و خدمات و ارائه خدمات به سایر شرکت‌ها، ارائه اطلاعات پزشکی بروز در وب‌سایت پرداخت.

مطمئناً برگزاری این‌چنین کارگاه‌های به ارتقا صنعت گردشگری سلامت در ایران و رسیدن آن به سطح بازارهای جهانی کمک بسزایی خواهد کرد. امید است که شرکت‌کنندگان بیشترین بهره را از این کارگاه‌ها برده باشند و بتواند آنها را در فعالیت‌های خود در زمینه گردشگری سلامت اجرایی سازند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.